דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צה"ל

מורות חיילות / המורות החיילות יחזרו להדריך נוער בטבע, ח"כ עליזה לביא: "ערכי זהות"

לאחר ש'המסלול הירוק' של המורת החיילות נסגר בשנים האחרונות, קבעה אתמול (ג') ועדת החוץ והביטחון תיקון המאפשר לצה"ל להכיר בשירות בגופי הטבע השונים כשירות ביטחון | ח"כ עליזה לביא, אשר הובילה את התיקון "הצבא הוא התחנה האחרונה לחינוך משמעותי בקרב בני הנוער"

מורה חיילת עם ילדים במקלט באשקלון (צילום ארכיון: יוסי זמיר  פלאש 90)
מורה חיילת עם ילדים במקלט באשקלון (צילום ארכיון: יוסי זמיר פלאש 90)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

אתמול (שלישי) אישרה ועדת החוץ והביטחון פה אחד תיקון לצו שירות הביטחון, אשר קובע שורה של גופים אשר ישובו או יתווספו לרשימת הגופים ששירות בהם יוכר כשירות ביטחון. בין הגופים: קק"ל, החברה להגנת הטבע, בית ספר שדה כפר עציון, מדרשת שדה בוקר ועוד.

המשמעות האופרטיבית הוא ש'המסלול הירוק' בחיל החינוך ישוב להיות חלק אינטגרלי מאופציות הגיוס של מורות החיילות. וזאת על פי הצעת חוק של ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) שהייתה בעצמה מורה חיילת במסלול הירוק.

כאמור, בשנים האחרונות נסגר 'המסלול הירוק', השולח את החיילות לשרת בבתי הספר שדה של 'החברה להגנת הטבע' ולהדריך קבוצות ותלמידי בי"ס, עם דגש על ערכי אהבת הארץ, וחיבור לארץ דרך הרגליים.מסלול מורות חיילות, שמנה בעבר 2,000 חיילות וחיילים, קוצץ בשנים האחרונות ועומד כיום על 400 תקנים.

"אני אומרת שהצבא הוא התחנה האחרונה לחינוך משמעותי בקרב בני הנוער. והמורות חיילות עומדות בראש החץ לעניין, הן מגיעות לנוער ומחנכות על ערכי זהות, על 'למה אני נמצאת פה?' על 'מי אני שומר?'", מוסיפה לביא.

"בן גוריון דיבר על החיבור של העם לצבא, כמו הסיסמא של חיל החינוך – עם בונה צבא בונה עם. לצערי הרב, המחוקק אבדה לו הדרך, וגם הצבא החליט לצמצם את המסלול מתוך תפיסה של התייעלות", אומרת לביא.

"הנוער שלנו לא מוכן להיות בור, ואת זה אנחנו רואים בעלייה המשמעותית בהליכה למכינות קדם צבאיות, אבל מי שהולך לשם זה מי שההורים שלו יכולים לממן. אנחנו לא יכולים לאפשר לעצמנו לצמצם את מסלול מורות החיילות, חייבים לאפשר לנוער את הכלים הערכיים לחיבור עם המדינה."

על חשבון המועדוניות

נכון לכרגע, אחרי תיקון הצו, יוכל צה"ל להקצות 53 מורות מתוך 400 התקנים הנוכחיים, אבל הדבר יבוא על חשבון המועדוניות, הפנימיות ושאר המסלולים. "אנחנו לא נספיק כאן, אנחנו רוצים להגדיל את מספר התקנים", מוסיפה לביא. לביא, שבעצמה הייתה מורה חיילת במסלול הירוק, מתארת את התפקיד כ"אחד הדברים הכי חשובים שעשתה", ומספרת שבמהלך תפקידה פגשה "אוכלוסיות שונות ומגוונות שלא זכו להכיר את ארץ ישראל". לדבריה "אם הפרט לא מחובר לארץ, זה מפורר את תחושת השליחות".

לביא מתארת את ההחלטה לסגור את המסלול הירוק לפני כשנה כ"מחטף". "בשנים האחרונות היו קולות שלסגור את המסלול אבל בזכות השר אלקין הוא נשמר. הגיע הנגבי לוועדת חו"ב והיה מחטף, עכשיו בתמיכה של שר החינוך, שרת המשפטים ושר הביטחון, שהבין את המשמעות של צבא העם, הצלחנו לשנות את הצו". לביא מתארת את תשלומי המחיר שהיו לסגירת המסלול בשנה האחרונה, "עכשיו בבתי הספר שדה משתחרות הבנות האחרונות, אין המשכיות, זה קרה בדקה ה99 שעוד אפשר להציל". ומקווה ששינוי הצו יגרום לחיילות להתגייס למסלול כבר בגיוס הבא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!