דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / אושר סופית החוק המחייב תנאים הולמים למאבטחים

על הקמת העמדות למאבטחים יהיו אמונים מזמיני השירות וחברת האבטחה תחוייב לוודא את קיום תנאי החוק כתנאי מוקדם להתקשרות | יוזמת החוק ח"כ יוליה מלינובסקי (יוליה מלינובסקי) מבהירה שהחוק יחול גם על עובדי קבלן

מאבטח בשער בית ספר (צילום: דבר)
מאבטח בשער בית ספר (צילום: דבר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

החל מעוד חצי שנה – מזמין שירותי אבטחה יחויב לספק למאבטח עמדה המגנה עליו מגשם ומשמש, גישה למים ולשירותים, שקע חשמלי, מקום להניח בו ציוד ואף מיזוג – כך קובע החוק שאושר אתמול (שלישי) סופית במליאת הכנסת. את החוק יזמה ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), והוא אושר פה אחד על ידי 45 חברי כנסת.

״מדובר בבשורה היסטורית לעובדים ולכבודו של האדם העובד" אמרה ח"כ מלינובסקי, "החוק שעבר היום הוא חוק עם שיניים משום שתתבצע אכיפה על התנאים בהם מועסקים השומרים והמאבטחים. כמו כן, קיימת לעובדים אפשרות לתבוע מעסיק שלא מספק להם תנאים נאותים בעבודה".

"המעסיקים במשק", אמרה מלינובסקי, "צריכים להבין שאי אפשר להשלים עם העובדה שבישראל של שנת 2017, קיימת פגיעה משמעותית בכבוד האדם ואין התייחסות לצרכים הבסיסיים של העובדים. במידה והמעסיקים לא ידאגו לתנאים בסיסיים עבור העובדים שלהם, אאלץ להמשיך להסדיר את תנאי העבודה של העובדים בחקיקה עבור מקצועות אחרים במשק הסובלים מתת תנאים ותנאי עבודה לא נאותים".

לדבריה של מלינובסקי בחודשים האחרונים נחשפה לכך שמאבטחים במוסדות ובמבנים ציבוריים שונים סובלים מתת תנאים במקום עבודתם: מחסור בצליות ובעמדות המגינות עליהם מפני מזג האוויר, חוסר במיזוג וחימום בחורף וביגוד לא מתאים לתנאי מזג האוויר. "משום שתנאים בסיסיים אלו, שלצערי היו אמורים להיות מובנים מאליהם, אינם מתקיימים ללא התערבות המחוקק, הבנתי את הצורך הדחוף בעיגון זכויותיהם הפיזיות של מאבטחים ושומרים עובדי קבלן בחקיקה. כחברה מוסרית עלינו לדאוג לכלל העובדים. החוק יחייב את המעסיקים לדאוג לתנאים של העובדים גם אם הם עובדי קבלן. אני מודה ליו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן על תמיכתו בחוק לאורך כל הדרך״.

ח״כ יוליה מלינובסקי. צילום: הדס פרוש / פלאש 90
ח״כ יוליה מלינובסקי. צילום: הדס פרוש / פלאש 90

אבי ניסנקורן התייחס לחוק בוועדה שאישרה אותו לקריאה שנייה ושלישית לפני כשבוע, ואמר כי החוק "יעשה שינוי חשוב מאד בסביבת העבודה של השומרים, ויאותת גם לסביבת העבודה של כל העובדים במדינת ישראל. כהסתדרות שמחנו לתרום את חלקנו, אנחנו גם מחויבים לציבור הזה ונסייע לאכיפת החוק הזה בנוסף לאכיפת המדינה ולחובות שהוטלו על מזמיני השירות."

החוק החדש מהווה פריצת דרך נוספת בהגדרת אחריות מזמין השירות על עובדי קבלן המועסקים אצלו. כך, על פי החוק – חלה חובה להצבת עמדה על כל משמעויותיה הכלכליות, והיא מוטלת על המזמין, ואינה ניתנת להעברה לקבלן השירותים במכרז. עם זאת, גם חברת האבטחה תישא באחריות על יישום החוק, וייאסר עליה להציב עובדים באתרים בהם לא תותקן עמדה כמתבקש מהוראת החוק.

אי אפשר להשלים עם העובדה שבישראל של שנת 2017, קיימת פגיעה משמעותית בכבוד האדם ואין התייחסות לצרכים הבסיסיים של העובדים

מזמין שירות אשר יפר את הוראת החוק צפוי להקנס ב-20 אלף ש"ח באכיפה מינהלית, אולם בתי הדין לעבודה יוכלו להרחיב את הקנס גם עד ל-200 אלף ש"ח. בדיון בוועדת העבודה והרווחה בשבוע שעבר הבהירה מלינובסקי כי האכיפה המנהלית לא תכלול את נושא המיזוג והחימום, אולם עובדים שתנאים אלו לא יסופקו להם, יוכלו לתבוע את המעסיק בבית הדין לעבודה. לדבריה הסכימה עם יו"ר ההסתדרות כי ההסתדרות תסייע באכיפת החוק באמצעות ליווי עובדים בתביעות כנגד מעסיקים אשר יפרו אותו.

כאמור החוק צפוי להכנס לתוקפו בתוך חצי שנה, והאכיפה המנהלית שלו על ידי מפקחי משרד העבודה תכנס לתוקפה בתוך שנתיים וחצי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!