דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות

רווחה / החוק שיבטיח הבטחת הכנסה לנשים מוכות עבר בקריאה שניה ושלישית

לפי הצעת החוק של חברות הכנסת עליזה לביא וזהבה גלאון, נשים השוהות במקלט לנשים מוכות למעלה מחודש יהיו זכאיות לקבלת גמלת הבטחת הכנסה | החוק יסייע לנשים להיחלץ ממצוקתן הכלכלית ללא תלות בגבר המכה

ח"כ זהבה גלאון וח"כ עליזה לביא. (צילום: יונתן זינדל  פלאש 90)
ח"כ זהבה גלאון וח"כ עליזה לביא. (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הצעת חוק שמבטיחה לנשים השוהות במקלטים לנשים מוכות למעלה מחודש זכאות לקבלת גמלת הבטחת הכנסה עברה אתמול (רביעי) בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת. החוק מבטיח זכאות לנשים גם אם לא היו זכאיות להבטחת הכנסה טרם כניסתן למקלט.

על פי הצעת החוק של ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) וזהבה גלאון (מרצ) כל אישה השוהה במקלט לנשים מוכות, למעלה מחודש, תהיה זכאית לגמלת הבטחת הכנסה חודשית, ללא הסייג של מבחן הכנסה. כיום, אישה השוהה במקלט חווה מצוקה נפשית וכלכלית, תוך שבמקרים רבים היא טרודה בגידול ילדיה, ושוקעת בחובות מצטברים המקשים מאוד על שיקומה. ההצעה תאפשר לכל אישה השוהה במקלט למעלה מחודש גמלה חודשית קבועה.

מדי שנה שוהות בישראל כ-700 נשים ב-14 מקלטים לנשים מוכות ברחבי הארץ. עד קבלת התיקון לחוק, במצב שהיה נהוג עד היום, רק נשים שהיו זכאיות לגמלה להבטחת הכנסה לפני כניסתן למקלט המשיכו לקבל אותה גם במהלך שהותן במקלט. הדבר גרם לכך שנשים שהיו נתונות לאלימות חששו מאיבוד הגמלה, והעדיפו להישאר במעגל המשפחה עם הגבר המכה. למרות שבזמן שהותן במקלט, כל מחסור נענה על ידי הגורמים המסייעים, אותן נשים זקוקות לגמלה כדי שלא תצבורנה חובות המקשים מאוד על שיקומן, ועל יציאתן ממעגל האלימות. לכן, התיקון לחוק מחייב את הענקת הגמלה לכל אישה ששוהה במקלט למעלה מחודש.

אישה במקלט לנשים מוכות, ארכיון. צילום: הדס פרוש / פלאש 90
אישה במקלט לנשים מוכות, ארכיון. צילום: הדס פרוש / פלאש 90

גילה אשרת, יו״ר ויצו ישראל אמרה על הסוגיה כי "מדובר בנשים שעד כה נאלצו להסתפק בדמי קיום מינימליים בגובה 25% מגובה הבטחת הכנסה. גמלת הבטחת הכנסה תאפשר לנשים לממן את צרכיהן ולהתנהל בצורה מאוזנת כלכלית ללא חובות מצטברים/מאבק למול בעלי חוב ונושים/ איבוד בתיהן בשל אי תשלום משכנתא וכו'. הנשים תוך חודשים ספורים נערכות לחיים עצמאים בקהילה מחוץ לביתן, החובות המצטברים-חיבלו בתהליך הטיפול והשיקום וגרמו לנשירה ממנו. היציאה ממעגל האלימות מחייבת בסיס כלכלי מינימלי אותו החקיקה החדשה מאפשרת." אשרת הביע צער על כך שמשרד האוצר התנגד לחקיקה לדבריה והדגישה כי "נשים השוהות במקלט אינן יכולות להמשיך ולעבוד בתקופה זו והגמלה נועדה לפנותן גם לתהליך הטיפולי והמשפטי המורכב."

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון אמרה כי "מי שמכיר את המקלטים ורואה את הנשים והילדים שמגיעים לשם, מבין למה הן כל כך זקוקות לגמלה הזו. הן נעקרות מהחיים שלהן, נאלצות להיערך מחדש למציאות לא פשוטה, תוך שהן סוחבות חובות שבעליהן השאירו, ואפילו לעתים לא יכולות ללכת לעבודה מחשש לחייהן. המטרה בתיקון הזה היא לאפשר לאותן נשים להתחיל את חייהן מחדש, ללא בן זוגן האלים, ומבלי שמצוקתן הכלכלית תגרום להן או לילדיהן לחיות בתנאי אלימות וסבל".

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) הוסיפה כי "התיקון יאפשר לנשים שעברו מסכת ייסורים להשתקם ולפתח עצמאות כלכלית, ובכך אולי למנוע את האסון הבא. חובתנו הבסיסית כמדינה וכחברה לסייע נשים מוכות ביציאה מן המשבר הנפשי, המשפחתי והקיומי שבו הן נתונות – ולאפשר להן תכנון ובחירה של אופציות חיים חדשות. ההצעה פשוטה ליישום ועלותה נמוכה ביחס לתועלת שתסב לנשים והחיסכון למשק בטווח הארוך".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!