
"אתם לא יכולים להתחייב שלא תהיה עליית מחירים ביוני? זה עוד חודש", נזף יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ דוד ביטן (הליכוד) בנציגי משרד התחבורה, בדיון היום (שלישי) על עליית מחירי התחבורה הציבורית. ביטן התייחס לעדכון מחירי התחבורה הציבורית, שיוצא לפועל פעם בשנה בחודש יוני לפי החוק. נציגי האופוזיציה טענו כי מדובר במחירים גבוהים יותר בהשוואה בין-לאומית. "8 שקלים בישראל, 7.2 ב-OECD", קרא ח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד), בהתייחס למחיר הממוצע בארגון המדינות המפותחות.
העדכון, שמופעל על פי נוסחה 'אוטומטית' הקשורה בעלויות ההפעלה של חברות האוטובוסים, צפוי לגרור התייקרות נוספת במחירי התחבורה הציבורית, עלייה שכבר כעת עומדת על 44% אחוזים בתקופה של פחות משנה, כך על פי ביטן וחברי הוועדה. עליית המחירים נעשתה בשתי מדרגות – עליית המחירים הנוכחית בסוף אפריל, וזו שהתרחשה ביולי ולא הודיעו עליה במשרד.
"משרד התחבורה ומשרד האוצר עובדים יחד על מנת לנסות ולמנוע את העלייה", השיבה נציגת משרד התחבורה, דריה פודישלוב, אך הסבירה כי יהיה צורך למצוא מקור תקציבי. "כשסגרתם עם האוצר עלייה של 33% במחירים, למה לא סגרתם איתם כבר אז שלא תהיה עלייה ביוני?", השיב ביטן, "מה, אתם לא יודעים את העבודה? עכשיו הם אומרים שצריך למצוא לזה מקור תקציבי".
לא רק ביטן מתח ביקורת על נציגי המשרד. במהלך הדיון גם נציגי האופוזיציה בוועדה הביעו תרעומת על הרפורמה בתחבורה הציבורית, וטענו כי היא איננה רלוונטית עבור מרבית הישראלים, משום שהיא דורשת נסיעה בחופשי-חודשי, שמרבית הישראלים אינם משתמשים בה על פי נתוני המשרד. "המטרה היא לעודד ישראלים לעשות שימוש קבוע", אמרה פודישילוב, וביטן שאל: "ואם אני מרקע מוחלש ורוצה רק לנסוע למרכז לעשות בדיקה? לא מגיעה לי הנחה?".
עוד ויכוח היה סביב המחירים בהשוואה בין-לאומית. באופוזיציה התייחסו לטיעון בו השתמשו במשרד בעבר, לפיו המחירים בישראל נמוכים ביחס למדינות אחרות בעולם, וטענו כי לאחר הרפורמה, המחיר גבוה יותר מאשר במדינות ה-OECD. רכזת תחום התחבורה הציבורית במשרד, ספיר איפרגן, אמרה כי מדובר ב"טעות", וכי אחרי הנחות שונות כמו חופשי-חודשי, המחיר דווקא נמוך יותר. באופוזיציה טענו בתגובה כי גם המחיר הממוצע ב-OECD מגיע לרוב עם הנחות, וכי המשרד לא מדד את אלו.