דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

סוריה / החל מבצע צבאי מורכב לכיבוש אזור בירת דאע"ש, א-רקה

חיילים אמריקנים וחיילי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים הונחתו אתמול (ד') מעבר לקווי ההגנה של הארגון וכבשו את סכר טבקה האסטרטגי | לפחות 33 בני אדם נהרגו בהתקפה אווירית של ארה"ב על בית ספר נטוש באזור א-רקה, בו שהו עשרות פליטים

כוחות כורדיים ואמריקנים במנג'יב, ארכיון (צילום: Arab 24 network, via AP).
כוחות כורדיים ואמריקנים במנג'יב, ארכיון (צילום: Arab 24 network, via AP).
אוריאל לוי

כוחות צבא אמריקנים ולוחמים של הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF) הונחתו אתמול (רביעי) ממסוקים מעבר לקו ההגנה של דאע"ש. הכוחות כבשו, תוך כמה שעות, את סכר טבקה האסטרטגי ועוד מספר כפרים. מדובר באחד המבצעים המסובכים ביותר עד כה של צבא ארה"ב בסוריה. מטרת המבצע לכבוש את העיר טבקה, הסמוכה לבירת דאע"ש א-רקה.

המבצע הלילי מורכב, החל אתמול בבוקר, אז הנחיתו מסוקים אמריקנים לפחות 500 חיילים של ה-SDF, ומספר לא ידוע של חיילים אמריקאים, בגדה המערבית של אגם אסד (אגם מלאכותי בנהר הפרת). הכוחות כבשו במהירות מספר כפרים באזור וחתכו את הכביש המוביל לא-רקה ממערב. רשת אל-ערביה דיווחה כי צבא ארה"ב הצניח למקום ציוד ממטוסים. דובר הפנטגון מסר כי הכוחות הכורדים הוטסו ב"רכבת אווירית" לגדה המערבית של האגם, סמוך לעיר טבקה.

הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF) בהובלת הכורדים, שזוכים כעת לתמיכת ארה"ב ורוסיה,  מסרו כי אחרי שנחתו, כבשו ארבעה כפרים מידי דאע"ש. על פי ההודעה, מטרת המבצע היא להשתלט על אזור טבקה האסטרטגי ולמנוע את התקדמות כוחות משטר אסד. עוד הסבירו כי סכר טבקה הוא אתר חיוני ביותר לחקלאות ולמסחר באזור א-רקה, ודאע"ש השתמשו בו על מנת להכניס לוחמים לעיר א-רקה עצמה. דאע"ש מחזיק באזור מפקדה צבאית, בית-כלא לאסירים רמי דרג ומחנה אימונים. טבקה ממוקמת כ-45 ק"מ מערבית לעיר.

https://twitter.com/AriHerki/status/844646314046619648

כוחות ה-SDF ממשיכים את להתקדם לכיוון א-רקה גם ממזרח. אתמול הודיעו הכוחות כל כיבוש שתי עיירות על גדת נהר הפרת.

בתוך כך, הודיע אתמול מזכיר המדינה האמריקני, רקס טילרסון, כי ארה"ב תגביר את הלחץ על דאע"ש ואל-קאעידה, ותפעל להקמת "רצועות בטחון" שיאפשרו לפליטי הלחימה לשוב לבתיהם. טילרסון מסר את הדברים בפגישה של חברי הקואליציה למאבק בדאע"ש בהובלת ארה"ב, בה חברות 68 מדינות. ישראל ורוסיה, הנלחמות גם הן בארגון, לא חברות בקואליציה.

כוחות צבא ארה"ב פועלים בצפון סוריה בסמיכות לכוחות של צבאות סוריה, רוסיה וטורקיה, ומיליציות רבות הנאמנות ל-SDF מחד ולמורדים מאידך. ארה"ב תגברה לאחרונה את כוחותיה בסוריה מ-503 חיילים ל-900 , ומתכננת לשלוח אלף נוספים בקרוב. כוחות אמריקנים סיירו לאחרונה באזור העיר מנביג', על מנת למנוע התכתשויות בין כוחות צבא טורקיה לבין בני בריתם הכורדים. במסגרת זאת, שיתפה ארה"ב פעולה, באופן נדיר, עם רוסיה התומכת גם היא בכורדים. גורמים בפנטגון מסרו כי היה קשר עין בין הכוחות האמריקאים לרוסים.

מפת שליטת הכוחות בשטחי סוריה (גרפיקה: אידאה. מקור: ויקיפדיה).
מפת שליטת הכוחות בשטחי סוריה (גרפיקה: אידאה. מקור: ויקיפדיה).

אתמול דיווח ארגון זכויות אדם סורי היושב בלונדון כי עשרות בני אדם נהרגו, או נעדרים, אחרי שמטוסים אמריקנים הפציצו בית ספר סמוך לא-רקה, בו שהו כמה עשרות משפחות פליטים שחיפשו מקלט. לדברי הארגון, כחמישים משפחות השתכנו בבית ספר נטוש בכפר מנסורה, 56 ק"מ מערבית לא-רקה, וגורלם של חלק מבני המשפחות עדיין לא ידוע.

הארגון הסורי לזכויות אדם, שעוקב אחר קרבנות הלחימה במדינה, דיווח כי 33 גופות חולצו עד כה מהריסות המבנה. הארגון, שפועל בהיחבא מתוך העיר א-רקה, דיווח כי ב-12 הימים האחרונים נהרגו בעיר 101 אזרחים, כתוצאה מ-123 התקפות שונות של הקואליציה בהובלת ארה"ב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!