דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / שתי שביתות חלקיות התקיימו היום במחאה על אלימות נגד מורים

בבית הספר רבין בכפר תבור, היכה תלמיד מורה | בתיכון קרית חיים, אירעו 4 מקרים, תוך שבועיים, בהם איימו הורים באלימות כלפי מורים | כמחאה, הושבתו היום (ה') שני בתי הספר לשעה | הסתדרות המורים: "נתייחס באפס סובלנות כלפי כל גילוי אלימות"

כיתה בפתיחת שנת הלימודים. ארכיון (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש 90)
כיתה בפתיחת שנת הלימודים. ארכיון (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש 90)
דוד טברסקי

שני בתי ספר בצפון הארץ קיימו הבוקר (חמישי) שביתה חלקית, במחאה על גילויי אלימות כלפי מורים. בית הספר רבין, בכפר תבור, השבית את הלימודים לשעה, ובתיכון קרית חיים הושבתו הלימודים במשך כשעה וחצי.

שביתת המחאה בכפר תבור התקיימה על רקע אירוע אלימות חמור שהתרחש בבית הספר, ובמסגרתה ערכו המורים אספת מחאה בזמן השעה הראשונה ללימודים. "ילד הפריע בשיעור, והמורה שניסתה להרגיע אותו נמנעה מלהחזיק אותו, כדי שלא יגידו שהיא מרביצה לו" סיפרה לדבר ראשון יו"ר סניף הסתדרות המורים העפולה, עפרה גזית, "הילד, תלמיד כיתה ה', המשיך לרדוף אחרי המורה, והיכה אותה לעיני שאר התלמידים. אני לא מוכנה בשום פנים ואופן שכבוד המורים יירמס ויפגעו בכבודם, בגופם או בנפשם  – לא יהיה דבר כזה".

בתיכון קריית חיים הושבתו הלימודים בין השעות 8 ל-9:30, בשל ארבעה מקרים, בתוך שבועיים, בהם הופנו איומים ובריונות מילולית מצד הורי תלמידים כלפי מורים.

"בעקבות מפגש שקיימנו עם המורים אחרי האירוע האחרון, גילינו שמדובר היה בחלק מרצף של איומי הורים כלפי מורים" אמרה לדבר ראשון סגנית מחוז צפון בארגון המורים, ענת שוורץ, "מה שהמורים הביעו במפגש הוא חוסר בטחון להגיע למקום העבודה. זו שביתת אזהרה, ואני מקווה שלא נגיע למצבים חריפים יותר".

במקביל לשביתה הועבר לתלמידים שיעור בנושא, שהציג את הסכנות שהמורים עומדים מולם. "אנחנו נחשפים לאלימות על בסיס יומיומי, ופה יש הצטברות של אירועים. הורים ותלמידים מרשים לעצמם לדבר אל מורים בצורה משפילה ובוטה" הוסיפה שוורץ,  "אם הורה אומר למורה 'יומיים לא היית עומד על הרגליים, אחרי מה שהייתי עושה לך' או כששני תלמידים זורקים כיסאות אחד על השני בכיתה, איך מורה אמור להרגיש במצב כזה? אף אחד לא מוכן לעבוד תחת איומים. הרשויות חייבות להתעשת ולהבין איך הן ממגרות את התופעה הזו".

יפה בן דוד (צילום באדיבות הסתדרות המורים).
יפה בן דוד (צילום באדיבות הסתדרות המורים).

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, העבירה מסר של אזהרה מפני התגברותה של האלימות בחברה הישראלית בכלל, והתוקפנות היומיומית כלפי סגלי ההוראה בפרט. "האלימות נמצאת במוסדות החינוך על בסיס יומי, וזה הרבה מעבר לקו האדום שמדינת ישראל יכולה להרשות לעצמה" אמרה בן דוד, "הסתדרות המורים תשבית בכל פעם שעובד הוראה יהיה חשוף להתנהגות אלימה כלפיו". עוד הוסיפה כי תתייחס "באפס סובלנות כלפי כל גילוי אלימות כנגד עובדי הוראה".

בחודשים האחרונים דווח על עשרות מקרי אלימות כלפי צוותי מורים בארץ ולפני שבועיים השבית

כזכור, בשבוע שעבר הושבתה גם מערכת החינוך העל יסודית בכל הארץ למשך שעתיים, במחאה על האלימות כלפי מורים. יו"ר ארגון המורים, רן ארז, שלח אז מכתב לשר החינוך, נפתלי בנט, בו התריע על המספר הרב של מקרי אלימות במערכת החינוך, וטען שהמשרד לא נאבק בתופעה כראוי.

על פי מחקר שערך ארגון המורים, בשנת 2016 דיווחו 32,400 מורים על אלימות מילולית שהופנתה כלפיהם, 4,800 מורים דיווחו על פגיעה ברכושם ו-3,000 מורים דייוחו על מקרים של אלימות פיזית שהופנתה כנגדם. מדובר על עלייה במספר הדיווחים על אלימות כלפי מורים בשנים האחרונות.

תגובת משרד החינוך לא נתקבלה נכון לשעה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!