דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

סכסוך בסודה סטרים / מוזיקה קלסית נגד קריאות העובדים: נמשכים העימותים בסודה סטרים

אתמול חסמו כ-200 עובדים את שני שערי המפעל בדרום במחאה על ״התנהלות פוגענית מצד החברה״ | הנהלת המפעל ניסתה להפריע להפגנה בזמן הנאומים | איסלמה אבו סיה, עובדת במפעל: "מצדנו נשב פה גם חודשיים"

שביתה של עובדי סודה סטרים מחוץ למפעל, מרץ 2017.  (צילום: דבר ראשון).
שביתה של עובדי סודה סטרים מחוץ למפעל, מרץ 2017. (צילום: דבר ראשון).
דוד טברסקי

עובדי ועובדות סודהסטרים הפגינו אתמול (חמישי), החל משעות הבוקר, מחוץ למפעל החברה באזור התעשייה רהט שבדרום. היה זה היום השני למחאת העובדים נגד מה שהם מגדירים כהתנהלות כוחנית ופוגענית מצד החברה. 200 עובדים חסמו את שני שערי המפעל, ולא אפשרו כניסה של סחורות אל המפעל או יציאה של תוצרת מוגמרת.

הנהלת החברה טענה לגילויי אלימות פיזית מצד המפגינים ואף זימנה את משטרת ישראל למקום. עם זאת, ניידת השיטור שהגיעה למפעל לא מצאה עדות לאירועים אלימים והתפנתה מהמקום. הנהלת המפעל ניסתה לפגוע בהפגנה גם על ידי השמעת מוזיקה חזקה בכל פעם שניסו העובדים לנאום.

יום שני לשביתה בסודה סטרים, העובדים קוראים לשוברי השביתה להצטרף. ההנהלה בלחץ וחברת האבטחה הפרטית שהם שכרו משמיעה מוזיקה קלאסית כדי שהחברים בפנים לא ישמעו. בהמשך ההנהלה אירגנה לעצמה "הפגנת תמיכה" בחסות הבריונים השכירים, שמאיימים על שוברי השביתה.

Posted by Roi Perlman on Thursday, March 23, 2017

"אנחנו שובתים כי אנחנו לא מקבלים את כל הזכויות שלנו. יש דברים טובים במפעל, אבל יש גם דברים רעים", סיפרה לדבר ראשון איסלאם אבוסיאם מרהט, עובדת סודהסטרים שהשתתפה בהפגנה, "אנחנו שובתים כי עובדות שהבן שלהם חולה צריכות לבקש ולהתחנן מאה פעם לפני שההנהלה תאשר להם לצאת, אנשים עובדים פה שנתיים ושלוש ועדיין מקבלים שכר מינימום כשיש אנשים שאחרי יומיים ומקבלים שכר של 30 ו-40 שקלים לשעה".

לטענת אבו סיה, ההנהלה לא מוכנה להיפגש ולהידבר עם העובדים ומנסה להציג אותם כאלימים, אבל זה לא המצב לדבריה, "בצד שלנו אין אלימות ואנחנו לא מתכוונים לפעול באלימות. אנחנו רוצים לפעול רק לפי החוק בשביל להשיג את התנאים שלנו. מצדנו, נשב פה גם חודש וחודשיים – אין לנו בעיה. הרבה מאוד עובדים איתנו, ומהבוקר הצטרפו עוד עשרה עובדים שיצאו מהמפעל ובאו לשבות. ההנהלה לוחצת ומאיימת על העובדים בפנים והם מפחדים".

להפגנה הגיע גם נציג עיריית רהט, אתאר קראני, "תושבי רהט רואים את מה שאתם עושים – ויודעים שזה מאבק צודק" אמר קראני לעובדים, "סודה סטרים היה אחד המפעלים הראשונים שהגיעו לפה, ואחריו הגיעו עוד. חשוב לנו לציין את זה, כי אנחנו רוצים שכולם יעבדו. אבל לא נסכים שמרחב הנגב יהפוך למקום שאנשים עובדים בו בתנאי עבדות ומקבלים פחות.

״לא נסכים לפיטורים לא חוקיים ושרירותיים, ולא יהיו פה עובדי קבלן" הוסיף קראני, "אני אומר את זה כתושב רהט, כתושב הנגב וכבדואי. אנשים יתפרנסו ויעבדו פה רק בכבוד. ועל זה אנחנו נאבק".

שביתה של עובדי סודה סטרים מחוץ למפעל (צילום: דבר ראשון).
שביתה של עובדי סודה סטרים מחוץ למפעל (צילום: דבר ראשון).

יו"ר ההסתדרות במרחב הנגב, מאיר בביוף, ציין כי "העובדים השובתים דבקים במאבקם, תוך גיבוי מלא מצדנו. עובדי סודהסטרים לא יוותרו עד שתושג המטרה והנהלת החברה תתעשת ותסכים לנהל משא ומתן ללא אולטימטומים ותוך כוונה כנה ועניינית להגיע להסכם ולא למשוך זמן".

יו"ר ועד הפעולה במפעל סודהסטרים, רוני ברקוביץ', אמר כי "עובדי סודהסטרים נחושים בהמשך מאבקם על זכותם הלגיטימית והחוקית להתאגד ולעבוד תחת הסכם קיבוצי שיסדיר את תנאי העסקתם ויספק להם ביטחון תעסוקתי. לצערי הנהלת החברה בחרה להיכנס לעימות אך אנו עדיין קוראים לה ללכת עמנו יד ביד ולחזור לשולחן הדיונים – לטובת כל הצדדים".

מחברת סודהסטרים נמסר כי: "העבודה במפעלים בקרית התעסוקה של סודהסטרים ברהט התקיימה כסדרה. כ-1,000 עובדים הגיעו מיוזמתם לעבודה, לצד כ-40 עובדים שהביעו מחאתם מחוץ לשערי המפעל. במהלך הפסקת הצהריים נפתחה צעדת תמיכה וסולידריות ספונטנית של עובדים שביקשו לתמוך במנהלי השטח, ולהוקיע את מהלכי הסתדרות, כמו גם את הניסיון למנוע העברת מזון חם לשטח המפעלים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!