דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / כוחות המורדים פתחו במתקפות מחודשות לכיבוש שטחים

בתחילת השבוע כבשו המורדים, בהובלת ארגוני הג'יהאד הקשורים לאל-קאעידה, שטחים נרחבים בדמשק | גם במחוז חמת רשמו, לראשונה מזה חודשים, השגים מרשימים | כוחו הצבאי של הנשיא אסד, לא מספיק כדי להילחם בכל החזיתות

עשן משכונה בשליטת המורדים במדשק לאחר תקיפה של חיל האוויר הסורי 22 במרץ 2017 (צילום: Qasioun News Agency, via AP).
עשן משכונה בשליטת המורדים במדשק לאחר תקיפה של חיל האוויר הסורי 22 במרץ 2017 (צילום: Qasioun News Agency, via AP).
אוריאל לוי

המורדים בסוריה, בהובלת זרוע אל-קאעידה, החלו בימים האחרונים במתקפה מחודשת על השליטה בסוריה. המתקפה החלה ביום ראשון האחרון בשכונת ג'ובאר שבמזרח דמשק, שם הפתיעו הארגונים הג'יהאדיסטים "תחריר אל-שאם" ו"אחרר אל-שאם" את צבא אסד במתקפה מתואמת כנגד כוחותיו. תוך שעות ספורות כבשו הארגונים את אזור התעשייה המפריד בין שתי שכונות נצורות, ג'ובאר וקאבון, לבין מובלעת המורדים בדומה. מאז יום ראשון נערכים קרבות כבדים בבירת סוריה כאשר כוחות הצבא הסורי הנאמנים לאסד נכשלים במאמצם לכבוש מחדש את שכונת ג'ובאר.

המורדים הסורים מובלים בידי ארגוני הג'יהאד הקשורים לאל-קאעידה. זו הסיבה שארה"ב נטשה אותם כליל, וממקדת את כוחה בסיוע לכורדים. תחריר אל-שאם, שנקרא בעבר ג'בהאת א-נוסרה, הוקם למעשה על ידי דאע"ש ואל-קאעידה בתקופה בה שיתפו הארגונים פעולה, והעדיף לשמור נאמנות לאל-קאעידה אחרי הפיצול בין הארגונים. אחרר אל-שאם הוא ארגון ג'יהאדיסטי גדול, שנתמך על ידי סעודיה וטורקיה, וקיים בעבר גם הוא קשרים עם אל-קאעידה.

במקביל לקרבות בדמשק נפתחה מערכה נוספת במחוז חמת, שם הצליחו המורדים, בהובלת תחריר אל-שאם, לכבוש חמש עיירות ועוד כעשרה כפרים. היום (חמישי) הודיעו ארגוני המורדים כי כבשו את השטח עד העיר חמת מצפון, אך יתכן שלא יכנסו לעיר אלא יקיפו אותה על מנת לחבר את המובלעת שלהם במחוז חומס לשטח הרחב יותר בו הם שולטים במחוז אדליב (חמת למעשה מפרידה בין המחוזות אדליב וחומס).

כמעט כל ארגוני המורדים משתתפים במתקפה בחמת, אך תחריר אל-שאם הוא הארגון הדומיננטי בה. כוחות המורדים רושמים בחמת את ההישגים הגדולים ביותר שלהם בחודשים האחרונים, זאת אחרי תקופה ארוכה בה לא הצליחו לכבוש עיירות בסדר גודל כזה, ואיבדו את אחיזתם בעיר חלבּ. ההתקפה התואמת הזו של תחריר אל-שאם תוכננה ואורגנה בקפידה, והיא מגיע לאחר שהארגון חתם לאחרונה על ברית עם יתר ארגוני המורדים. לפי מקורות שונים תחריר אל-שאם משתמשים בטכנולוגיה חדישה של מיסוך תשדורות אויב, בטילי נ"ט אמריקאים רבים מסוג טאו, ובמאות טילי גראד. לצד מתקפות אלו, הפגיזו אתמול כוחות צבא אסד  את הערים דראע וחלבּ, ותקפו גם במחנה הפליטים ירמוק, ובמחוזות חומס ולטאקיה.

התקפות אלו מסמלות את כישלון שיחות אסטנה, בין משטר אסד למורדים, בתיווך רוסיה וטורקיה. ניתן לפרש את צעדי המורדים, שחלק גדול מהם מחומשים על ידי טורקיה, כאקט של התנגדות טורקית לחבירה של רוסיה וארה"ב לכורדים בצפון סוריה.

משטר אסד עומד מול שוקת שבורה, כאשר הכוחות היעילים שעומדים לרשותו – "יחידת הנמר" וחיזבאללה – עסוקים כעת בכיבוש אזור חפתר שבמזרח מחוז חלבּ, ואזור תדמור שבמזרח מחוז חומס מידי דאע"ש. אסד נאלץ לבחור את היעד אליו חשוב לשלוח כוחות צבאיים, כשכל כוח שנוטש את מקומו הקודם, סופג מתקפה. גם עם רבבות החיילים השיעים הזרים שאיראן הכניסה לסוריה, כוחו הצבאי של הנשיא הסורי ובני בריתו, לא מספיק לכל החזיתות.

התגובה הקבועה של משטר אסד ושל רוסיה הוא להפציץ מהאוויר את מחוז אדליב המוחזק כולו בידי המורדים. ארגון זכויות אדם סורי היושב בלונדון דיווח אתמול כי בשמונת הימים האחרונים נהרגו בהפצצות אוויריות במחוז אדליב לפחות 54 אזרחים, ביניהם 21 ילדים.

מערך הכוחות הבינלאומי במלחמת סוריה (גרפיקה: אידאה).
מערך הכוחות הבינלאומי במלחמת סוריה (גרפיקה: אידאה).
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!