דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הקואליציה להעסקה ישירה

עובדי קבלן / מטה פעולה חדש נולד: ״מאבק ארצי להעסקה ישירה באוניברסיטאות״

המטה החדש מאגד עשרות ארגוני סטודנטים לצד עובדי ניקיון, פעילים חברתיים וועדים. המטרה: לפעול, תוך שיתופי פעולה מקומיים, לקליטתם של עובדי ועובדות קבלן להעסקה ישירה באוניברסיטאות

הקמת פורום של הקואליציה להעסקה ישירה באוניברסיטאות (צילום: הקואליציה להעסקה ישירה).
הקמת פורום של הקואליציה להעסקה ישירה באוניברסיטאות (צילום: הקואליציה להעסקה ישירה).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מזה מספר שנים שמתנהלים מאבקים באוניברסיטאות השונות להעברת עובדי הניקיון והשמירה להעסקה ישירה. עד כה התנהלו המאבקים במישור המקומי, אולם השבוע התכנס לראשונה מטה מאבק ארצי להעסקה ישירה באוניברסיטאות. 

המטה החדש מרכז עשרות ארגונים ותאי סטודנטים לצד עובדי ניקיון, פעילים חברתיים, ואף נציגים של הסגל האקדמי. הוא צפוי לפעול בכל המישורים, תוך שיתופי פעולה מקומיים, במטרה להביא לקליטתם של עובדי ועובדות הקבלן להעסקה ישירה, באופן שיאפשר להם להנות מכל הזכויות של עובדים מן המניין, וביניהן הזכות להקנות לילדיהם השכלה אקדמאית חינם, "כל זאת במסגרת האקדמיה שאחראית להכשיר את הדור הבא של מנהיגי החברה ואמורה להוות מגדלור לערכים של כבוד האדם וחברה מתוקנת," כך שמסרו מהמטה החדש.

״הקמת מטה המאבק הארצי מהווה למעשה ריכוז הכוח והמשאבים והיא צעד נוסף וחשוב שיאפשר לנו לחסל את ההעסקה הנצלנית באוניברסיטאות״, כך הסבירה אורנה עמוס, רכזת הקואליציה הארצית להעסקה ישירה, ״בכוונתנו לפעול בכל הערוצים עד להפסקת התופעה הפסולה״.

״כבר 10 שנים שיש מאבקים באוניברסיטאות, ובכל פעם אוניברסיטאות מצליחות להשתמש בהפרדת הכוחות ובזה שהסטודנטים הם ציבור מתחלף כדי למרוח אותם בטיעונים כאלה ואחרים, והמאבקים האלו לא מצליחים לצבור ניסיון וידע במה עובד ומה פחות, אסטרטגיה ארוכת טווח, והכי חשוב לייצר עוצמה פוליטית מלמעלה על ועד ראשי האוניברסיטאות ועל הוועדה לתכנון ותקצוב במל"ג״, אמר שי אביטל (33), סטודנט שנה שנייה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן גוריון אשר נכח בפגישה. ״מה שאנחנו רוצים לעשות״ הוא אומר ״זה לייצר מנוף פוליטי, כי אנחנו מזהים לכך חלון הזדמנויות. האסטרטגיה של מאבק בכל קמפוס בנפרד הוכיחה עצמה כלא יעילה מספיק״.

הפגנה בעד קליטתן של עובדות הניקיון להעסקה ישירה באוניברסיטת חיפה (צילום: דבר ראשון).
הפגנה בעד קליטתן של עובדות הניקיון להעסקה ישירה באוניברסיטת חיפה (צילום: דבר ראשון).

כבר ב-2005 החל המאבק להעסקה ישירה של עובדי הניקיון והשמירה, באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, ועם הזמן הפך לתופעה ארצית, עם קבוצות פעילים נחושות וקמפיינים כמעט בכל אוניברסיטה בישראל, ואף במוסדות השכלה גבוהה נוספים. אולם, כפי שהסביר אביטל, עד כה לא הובילו המאבקים המקומיים לפריצת דרך משמעותית. נראה כי אף אוניברסיטה אינה רוצה ליצור את התקדים, אשר במהרה יאלץ גם את חברותיה "לוותר".

הפגנה בעד קליטתן של עובדות הניקיון להעסקה ישירה באוניברסיטת חיפה (צילום: דבר ראשון).
הפגנה בעד קליטתן של עובדות הניקיון להעסקה ישירה באוניברסיטת חיפה (צילום: דבר ראשון).

התשובות בדרך כלל מזכירות זו את זו, ומדגישות כי האוניברסיטאות הן גופים ציבוריים ומתוקצבים, וכי לא ילכו למהלך של קליטה להעסקה ישירה על מנת שלא לפגוע בתקציבי המחקר וההוראה האקדמית. לפיכך, ייתכן ומאבק מאורגן כלל אוניברסיטאי בנושא, אשר יכוון כלפי כל מוסד אקדמי כשלעצמו, וכן כלפי ועד ראשי האוניברסיטאות, משרד החינוך ומשרד האוצר – עשוי להצליח. המאבק של ההסתדרות להעסקה ישירה הביא להישגים משמעותיים ביותר במסגרת ההסכם בין ההסתדרות לאוצר ביוני 2015, הסכם שהוביל לקליטת עשרות אלפי עובדי קבלן במגזר הציבורי, ביניהם עובדות הניקיון בבתי החולים הציבוריים.

המטה הארצי שהוקם מורכב מעובדי קבלן באוניברסיטאות ומנציגים של ארגונים: סל"ע – סטודנטים למען עובדים (תכנית שהוקמה על ידי ההסתדרות הכללית), תאי סטודנטים כגון "אופק", תא יש עתיד, תא מרץ, שלום עכשיו, מגמה ירוקה, התא הפמיניסטי באוניברסיטת בן גוריון בנגב, וכן את נציגי ארגון הסגל הבכיר באוניברסיטת חיפה וועד הסגל הזוטר באוניברסיטת בן גוריון. היוזמה להקמת המטה היא של הקואליציה הארצית להעסקה ישירה הכוללת בין היתר ארגונים אזרחיים כמו "אנו – עושים שינוי", האגודה לזכויות האזרח, שתי"ל ופעילים חברתיים נוספים.

מועד ראשי האוניברסיטאות טרם נמסרה תגובה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!