דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספרות

ביקורת ספרות / בעקבות הספר "מי שברחו ומי שנשארו" מאת אלנה פרנטה

בספר השלישי בסדרה ממשיכה פרנטה לגולל את סיפורן של לילה ולנו, שתי חברות הנאבקות על מקומן בנאפולי של שנות ה-70. בקשר מלא הניגודים בין השתיים, מהדהדים הרעיונות החברתיים והאירועים הפוליטיים של התקופה

הסיפור של מי שברחו ושל מי שנשארו, הוצאת הספריה החדשה.
הסיפור של מי שברחו ושל מי שנשארו, הוצאת הספריה החדשה.
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

השבוע יצא לחנויות הספר "מי שברחו ומי שנשארו", השלישי בסדרת הרומנים הנאפוליטניים מאת אלנה פרנטה. התרגשות גדולה בקרב קוראות הסדרה שחיכו בקוצר רוח לצאת הספר האחרון בסדרה.

אחרי שני הספרים הראשונים, והסערה סביב הגילוי מי עומדת מאחורי הפסבדונים של פרנטה, השתוקקנו לדעת מה יעלה בגורלן של גיבורות הספרים, לנו ולילה. סדרת הספרים מלווה את חייהן של שתי החברות מנאפולי, דרך ימי ההתבגרות שלהן, קשריהן עם המשפחות שלהן ועם גברים שהן פוגשות, אבל בעיקר דרך החברות ביניהן, שכמו העיר נאפולי, מלווה בצעקות, סודות, קנאה ואהבה.

בספר השלישי, הקשר בין לנו ולילה מתקיים בעיקר באמצעות הטלפון. לנו בפירנצה עם משפחתה החדשה ולילה עדיין בנאפולי מנסה לאסוף את חייה מחדש. על פניו, נראה שלנו הצליחה להשתחרר מאחיזתם של חייה הקודמים בנאפולי, אבל משהו כל הזמן מחזיר אותה לשם ולא מאפשר לה להשתחרר לחלוטין. כמו גם בשני הספרים הקודמים, המשולש לנו-לילה-נאפולי לא באמת נותן לדמויות אחרות לחדור אליו, אך הן בהחלט מעצבות את היחס של שתי החברות אחת לשנייה.

ארוחת הערב בביתה של אחות של לנו, אולי נקודת השיא בספר, מדגימה זאת היטב, כשהיא ממחישה את ההשפלה שעוברת לנו, ההבנה שלמרות שהיא יצאה לעולם, למדה ורכשה השכלה, בנאפולי היא תמיד תהיה במקום השני, אחרי לילה.

ככל שעוברות השנים עוד ועוד מקומות בחייהן של השתיים הופכים לזירת התגוששות ביניהן. בספר הראשון, החברה הגאונה, הוגבלה הזירה לסביבתן הקרובה, בית הספר והשכונה. עם עזיבתה של לנו לאוניברסיטה בספר השני נוספו למאבק זירות נוספות. בספרה החדש משרטטת פרנטה את זירות ההתגוששות החדשות, כשסביב כל אחת מהן היא קושרת ומפרקת את הקשר בין לנו ולילה.

האקדמיה

בספר השלישי ממשיכה לנו לזכות להצלחה רבה בעולם האקדמי. ספרה מתפרסם, היא מתארסת עם פרופסור ממשפחה ידועה והצלחתה הופכת לדבר המרכזי שמפריד בינה ובין לילה והשכונה בנפולי. הבחירה של לנו להשקיע בלימודים לאורך השנים, החל מבית הספר היסודי והפרידה מלילה בסופו כאילו סתמה את הגולל על יחסי הכוחות בקשר. לנו היא המשכילה ואילו לילה היא החזקה, החדה והשנונה.

נאפולי (צילום: Dr.Conati / ויקימדיה קומונס).
נאפולי (צילום: Dr.Conati / ויקימדיה קומונס).

מצד אחד ההשכלה של לנו פתחה לה דלתות שתמיד היו סגורות בפני לילה, ומצד שני תמיד לילה איכשהו עקפה את לנו במפגש עם העולם הזה, כמו עם נינו וכמו עם גברת גליאני. הספר של לנו מצליח, מודפס בכמה מהדורות וכותבים עליה בעיתונים, אבל היא לא מצליחה ליהנות מההצלחה, כי לילה לא אומרת לה מה היא חושבת על הספר, שעמוק בליבה היא מרגישה שאינו באמת מוצלח.

נישואים

לאחר שפירקה לילה את נישואיה עם סטפנו לטובת קשר עם נינו, ולאחר שקשר זה גם הוא כשל, נותרת לילה חסרת כל בדירה רחוקה מהשכונה, נאלצת לעבוד במפעל הנקניקים בו ידיה נהרסות ובריאותה מתדרדרת. בצד של לנו המצב בתחילה נראה מעודד. המשפחה של ארוסה פייטרו, ואמו בעיקר, תומכת בה ומעודדת אותה. גם פייטרו, גבר משכיל ההופך לפרופסור בגיל צעיר, מצטייר בתחילה כגבר מתקדם, שלא כמו הגברים מנאפולי. בהמשך הספר מתחילות להתגלות בקיעים בתדמית הגבר המתקדם. זה מתחיל כשהוא מצליח להכניע את לנו ומשכנע אותה לאפשר לו לבקש את ידה מאביה כשהוא מגיע לנאפולי. זה ממשיך בהתעקשות של פייטרו לא להתחתן בכנסיה והאיסור שלו על לנו לקחת את הגלולה, למרות שהיא אינה רוצה להיכנס להריון אלא להתמקד בקריירה שלה. בסופו של דבר הוא מביא לכך שבמקום להיות הסופרת המבטיחה שהיא אמורה הייתה להיות, מסתבכת לנו עם ההורות המוקדמת ומטלות הבית, שאינן טבעיות לה, ואין היא מצליחה לשחזר את ההצלחה (המדומה) של הספר הראשון.

מלחמת המעמדות –

בית הספר, השכונה בנאפולי, האקדמיה וחיי המשפחה הם כולם רקע לסיפור המרכזי של הספר שהוא מלחמת המעמדות. הספר מתרחש בסוף שנות ה-60 וה-70 באיטליה, שנים שהתאפיינו במתקפות טרור של ארגוני שמאל קיצוניים וארגוני ימין פאשיסטיים, כשברקע הקומוניזם הרוסי והגל השני של הפמיניזם. גם לילה וגם לנו נכרכות סביב התהליכים העולמיים, לילה בתור מנהיגת העובדים במפעל הנקניקים שדורשת יחס שווה  ושכר הוגן וזוכה להערכה מצד חברי סניף האיגוד המקצועי, ולנו שמגיעה לעזור ללילה כשמצבה הבריאותי מתדרדר נסחפת גם היא למאבק העובדים וכותבת על כך לעיתונים שונים.

מאז ילדותן הצליחו תמיד שתי החברות ליצור לעצמן מקום בו הן מורדות בסדרי העולם הישן, אבל המתח ביניהן כל הזמן מונע מהן להגשים את המרד הזה. כשהן חוברות יחד להשיג את הגלולה, הן לרגע אחד משתחררות מהקנאה ומהמקומות אליהן הגיעו מנסיבות החיים. הן לרגע אחד שוב ילדות שכותבות סיפור.

האופן שבו הכל מקצין בסיפור של לנו ולילה, הראשונה בעלת המילים, המושגים והידע והשניה בעלת האומץ והכוח לשנות, מוביל לבסוף למשבר האמון שחווה לנו עם לילה. לנו חושדת שלילה מעורבת במקרי רצח שונים המתרחשים בשכונה. במשיכת חבל האינסופית בין לנו ללילה ברור לקוראים כי לילה חזקה יותר. כמו שלנו מבינה לקראת סוף הספר, זה משהו שהיא מצליחה לדמיין אותו, את לילה לוקחת אקדח ויורה בג'ינו.

מערכת היחסים של לילה ולנו מהדהדת את התאוריות והרעיונות החברתיים החדשים של התקופה, בין אם זה הגל השני בפמיניזם ובין אם התאוריות הסוציאליסטיות כמו של גרמשי ואחריו אסכולת פרנקפורט. לנו, כמו גרמשי, חווה את המאבק המעמדי כמאבק תודעתי, מתייחסת ללמידה כדרך לשנות את מעמדה, ואילו לילה, שכביכול נשארה מאחור, תופסת את השינוי שיכול לקרות לה רק דרך כמה כסף יהיה לה, אינה חורגת מהתאוריה הקלסית של מרקס.

מי נשארה ומי ברחה?

בסופו של דבר סיפורן של לנה ולילה הוא סיפורה של נאפולי, עיר שהמאפיה והפשיזם פרחו בה, אבל גם אנשים שהתנגדו וניסו לשנות את הגורל שהחיים בעיר זימנו להם. במובן הזה גם לנו וגם לילה מנסות לברוח כל אחת בדרכה. כל אחת טועה בדרך ומנסה למצוא אופן אחר לצאת מהשכונה, להשתחרר. הן נעזרות בפמיניזם, בתאוריות ביקורתיות ובמה שהן למדו בתור ילדות בשכונה. איך להתחמק מגבר מטריד, איך להרוויח כסף בעולם שבו תמיד הן החלשות, איך להיות חברות בעולם רע שתמיד הלך נגדן. השאלה מי מהשתיים הצליחה ומי פחות, נותרת פתוחה לפרשנותן של הקוראות.

הסיפור של מי שברחו ומי שנשארו, הספריה החדשה, מאיטלקית אלון אלטרס

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!