דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפט ופלילים

משפט ופלילים / צעיר ישראלי חשוד שעמד מאחורי האיומים על קהילות יהודיות בעולם

על פי החשד, התקשר הצעיר לבתי ספר וגני ילדים בארה"ב ובמדינות נוספות, וטען כי הונחו מטעני חבלה במקום | המעצר בוצע בתום חקירה רב-לאומית בהשתתפות משטרת ישראל וה-FBI | המניע למעשים עדיין לא ברור

כוחות משטרה אמריקנים מחוץ למוזאון הילדים היהודי בניו יורק, אחרי שהתקבלה התראה על מטען חבלה במקום, ב-9 במרץ 2017.  (צילום: AP Photo/Bebeto Matthews)
כוחות משטרה אמריקנים מחוץ למוזאון הילדים היהודי בניו יורק, אחרי שהתקבלה התראה על מטען חבלה במקום, ב-9 במרץ 2017. (צילום: AP Photo/Bebeto Matthews)

צעיר ישראלי, תושב העיר אשקלון, נעצר אתמול (חמישי), בחשד שעמד מאחורי גל איומים על מרכזי קהילה יהודיים בארה"ב ובמדינות נוספות. מעצרו של החשוד, היה תפנית לא צפויה בפרשיה שעוררה פחדים על עלייה בשיעור האנטישמיות בארה"ב.

המעצר המפתיע של החשוד, האקר בן 19 שנולד בארה"ב ומחזיק באזרחות כפולה, בא אחרי חקירה טרנס-אטלנטית מסועפת השתתפות יחידת הסייבר של משטרת ישראל, הבולשת הפדרלית האמריקנית (FBI) ויחידות משטרה נוספות ברחבי העולם. במשטרת ישראל תיארו את החשוד כהאקר, אך הוסיפו כי מניעיו למעשים עדיין לא ברור.

המשטרה אסרה על פרסום שמו של החשוד, אולם מסרה, כאמור, כי הוא מחזיק באזרחות כפולה וישהה במעצר לפחות עד סוף בחודש. עוד הוסיפו במשטרה כי במהלך הפשיטה על ביתו, ניסה החשוד לתפוס את נשקו של אחד השוטרים, אך נחסם על ידי שוטר אחר.

אביו של החשוד נעצר הוא, בחשד שלא מנע את המעשים המיוחסים לבנו ואף סייע לו בחלק מהמקרים. בדיון הארכת המעצר של החשוד, אמרה המשטרה כי היא מייחסת לו מאות אירועים של הטרדות ודיווחי שווא, בהם קניונים, בתי ספר ושדות תעופה. לדברי פרקליטתו של הצעיר, עו"ד גלית בש, יש לו גידול בראש שגורם לו להפרעות. "זהו לא גידול סרטני. הוא לא למד בבית ספר, אלא למד בחינוך ביתי", אמרה בש.

על פי החשד, הצעיר,התקשר למוסדות שונים, בהם בתי ספר וגני ילדים של הקהילה היהודית, וטען כי הונחו מטעני חבלה או כי מתוכננים פיגועים באותם המוסדות. במקרה נוסף, החשוד ערך גם שיחת איומים לחברת התעופה האמריקנית "דלתא" וגרם לנחיתת חירום של אחד ממטוסיה.

בחלק מהמקרים, השתמש החשוד בתוכנה להקראת הודעות כתובות, מה שהקשה על איתורו או זיהויו. החשוד אף התקין אנטנה מאולתרת בחלון ביתו, שנועדה לשבש את המאמצים לאיתורו באמצעות גישה לכתובות IP שונות.

בתחילת החודש נעצר על ידי ה-FBI חואן תומפסון, בחשד שהוא אחראי לחלק משיחות האיומים שהתקבלו במוסדות יהודיים ברחבי ארצות הברית, בדבר הימצאותם של מטעני חבלה במוסדות. הרשויות הצליחו לקשור את תומפסון, בן 31, לשמונה מקרים. תומפסון, שנעצר בסנט לואיס, מיזורי, מואשם בכך שהתחזה לבת זוגו לשעבר ושלח בשמה איומים למרכזים יהודיים דרך האינטרנט, "כחלק ממסע שיטתי שנועד להטריד אותה".

עד כה התקבלו יותר ממאה איומים על מוסדות יהודיים ביותר מ-33 מדינות, שזורעים בהלה בקרב הקהילות. במרבית המקרים, האיומים הביאו לפינוי המוסדות, ולא פעם נאלצו גם ילדים להתפנות בבהילות במהלך פעילויות חינוכיות. ראשי המרכזים היהודיים בארה"ב פנו לתובע הכללי, ג'ף סשנז, והפצירו בו לנקוט פעולות נוספות שיקדמו את החקירה. "אנחנו עומדים על כך שכל ראשי הסוכנויות הפדרליות הרלוונטיות, כולל משרד המשפטים, יפנו את כל המשאבים הזמינים כדי למצוא את המבצעים, אשר זורעים חרדה ופחד בקהילות שלנו, ולהביאם לדין", כתבו.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!