
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה אתמול (רביעי) תיקון לצו התעבורה שיאפשר לעיריית ירושלים, ולכל רשות שתרצה בכך, לקנוס נהגים ותאגידים שבבעלותם רכבים מזהמים.
לדברי נציגת משרד התחבורה, עו"ד עינת קוגמן, התיקון יאפשר לעיריית ירושלים להטיל קנסות בגובה 500 שקלים על כלי רכב מזהם בבעלות פרטית, ו-1,000 שקלים לכלי רכב בבעלות תאגיד.
לפי נתונים שהציג עו"ד שמואל שפט שייצג את עיריית ירושלים, בישראל כ-40 אלף כלי רכב שמוגדרים כמזהמים, מתוך 3 מיליון כלי רכב. כבר ב-2019 הגדירו בעיריית ירושלים את כל שטח העיר כאזור מופחת פליטות, שבו אסור לנהוג או להחנות רכב מזהם. אך לדברי עו"ד שפט האכיפה לא יעילה ויש צורך בהגדלת הקנסות, מה שדורש את שינוי פקודת התעבורה.
ח"כ אלון שוסטר (המחנה הממלכתי) שניהל את הוועדה הזכיר לנוכחים כי זיהום אוויר עולה בחיי אדם, וביקש לאפשר לערים נוספות שירצו בכך לקנוס את בעלי כלי הרכב המזהמים. נציגת המשרד להגנת הסביבה, שירה מסיכה-שלי, השיבה כי עיריות נוספות ממתינות לאישור הוועדה על מנת לקדם את צעדי האכיפה.
הצו ייכנס לתוקף 30 ימים לאחר פרסומו וצפוי לאפשר חוק עזר עירוני בירושלים ובערים נוספות.