דתיה בן דור כתבה בשירה המקסים "איך יודעים שבא אביב":

מסתכלים סביב סביב
ואם רואים שאין עוד בוץ בשבילים
ואם רואים שנעלמו המעילים
ואם פרג וגם חרצית
לכבוד החג קישטו ארצי
אז יודעים אז יודעים
שבא אביב שבא אביב
אז יודעים שבא אביב,

התחדשות של הטבע ופריחה

האביב מביא עימו התחדשות ופרץ אנרגיה של הטבע שנאגרה בו במהלך החורף.

אך, האביב מביא עימו גם פרץ של אלרגיות (קדחת השחת) אצל אנשים רבים.

האלרגיות הללו נגרמותת ע"י אבקנים של צמחים מסוימים המופצים דרך האוויר בתקופה זו החודרים למערכת הנשימה וגורמים לתגובה עם רגישות יתר של מערכת החיסון .

הזית, הברוש והפקאן – פריחתם ידועה כאלרגנית להרבה מאוד אנשים. היא באה לידי ביטוי בעיטוש, נזלת, עיניים מגרדות ודומעות, ליחה רבה בגרון, כובד נשימה, לחץ בסינוסים, שיעול ולעיתים גם פריחה בעור.

חומרת הסימפטומים משתנה מאדם לאדם. ישנם אנשים שיסבלו מכל הסימפטומים או מחלקם, וכאלה ברי מזל, שיעברו תקופה זו ללא סימפטומים כלל!

טיפים נטורופתים טבעיים לטיפול ב"קדחת השחת" או בשמה  החביב יותר "אלרגיית האביב":

==============

  1. להשתדל כמובן להתרחק ככל שניתן מאותם אלרגנים סביבתיים.
  2. להרחיק מזונות הידועים כאלרגניים מהתפריט לתקופה של 3-4 שבועות ולהחזיר אותם לתפריט באופן מדורג.

לא אתן את כל הרשימה, אבל הינה מספר דוגמאות בולטות למזונות כאלה:

– חלב ומוצריו שהם מייצרי ליחה. ניתן כחלופה להשתמש בחלב אורז או חלב שקדים
– חיטה ומוצריה (גם חיטה מלאה). עדיף להשתמש בלחם כוסמין או שיפון מלא.
– בננה משום שמייצרת ליחה
– להימנע מתות שדה
– פירות טרופיים כגון מנגו, אננס, גויאבה, ליצ'י ואבוקדו
– שומשום ונגזרותיו כגון טחינה וחלבה
– להימנע מסוכרים ופחמימות פשוטות כגון: קמח לבן, סוכר לבן, אורז לבן
– אוכל מטוגן, מעובד, שומני, עם צבעי מאכל וחומרים משמרים

  1. אכילת בצל סגול – בצל סגול מכיל נוגד חמצון חזק הנקרא "קוורציטין" שהוא בעל פעילות אנטי-אלרגית ואנטי-היסטמינית חזקה. בצל סגול משתלב מצוין בסלט עם שמן זית ומיץ לימון. שמן זית, כתית מעולה כבישה קרה, הוא נוגד חמצון ואנטי דלקתי. מיץ לימון מכיל ויטמין C המחזק את מערכת החיסון. הוסיפו לסלט גם רצועות. פילפל אדום העשיר בויטמין C.
  2. תפוח עץ על קליפתו גם הוא מומלץ בשל הקוורציטין שבו.
  3. מומלץ לאכול עלים ירוקים הנחשבים כמייבשי לחות כגון: סלרי, חסה, עלי בייבי, גרגר הנחלים.
  4. להוסיף חזרת, שום, חרדל דיזו'ן שהם מאכלים פקנטיים המגבירים את זרימת הדם אל הסינוסים ויפעלו כנוגדי גודש טבעיים.
  5. מומלץ לאכול ממשפחת המצליבים כגון: לפת, קולרבי, כרובית, כרוב, צנון, ברוקולי. לבשל או להקפיץ כדי להקל על העיכול.
  6. לאכול ממשפחת הירקות הכתומים כגון: גזר, דלעת, בטטה המכילים בטא-קרוטן לחיזוק המערכת החיסונית.
  7. העשרת המזון באומגה 3 – חומצת שומן חיונית העשויה להפחית את הדלקתיות בגוף: דגי ים כגון סרדינים, סלמון ומטיאס. אומגה 3 ממקור צמחי: אגוזי מלך, זרעי פשתן וזרעי צי'יה.

================================

ישנם גם צמחי מרפא הידועים כנוגדי אלרגיה ומאזני מערכת החיסון.

חלק מהצמחים מתמקדים בחיזוק ואיזון מערכת החיסון וישנם צמחים להם השפעה נוגדת אלרגיה ישירה, שאחד מהם נקרא "סקוטלריה בכלנזיס(קערורית סינית)"/"scutellaria baicalensis".

מוצאו של הצמח בסין. ברפואת הצמחים המודרנית הוא נחשב כאחד הצמחים היעילים ביותר לטיפול במגוון של מצבים זיהומיים דלקתיים ואלרגיים של מערכת הנשימה.

מומלץ גם לשתות תה "עלי סרפד" שהוא אנטי-היסטמין טבעי. הסרפד נחשב כצמח מפנה רעלים, אנטי-דלקתי ואנטי אלרגי.

אשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה.

הטיפים למעלה אינם חלופה לאבחון וטיפול אישי. יש להתיעץ עם נטורופת/בעל מקצוע לפני תחילת טיפול.

האפצי

מאחלת לכולנו אביב שמח ובלי…. אאאפצ'י.

מצורף קישור לשיר "איך יודעים שבא אביב":

דפנה בורין נטורופתית בפייסבוק