דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

צרכנות / הסוף לניחושים: מכשירי שקילה לשירות הלקוחות יוצבו במרכולים

זאת בעקבות תיקון לחוק הגנת הצרכן שאושר בכנסת בשבוע שעבר | אחד מיוזמי התיקון, ח"כ יעקב אשר: "עוד צעד קטן וחשוב לצרכנות נבונה" | לבקשת הקמעונאים, ועל מנת לאפשר להם להיערך כראוי, החוק ייכנס לתוקפו בעוד חצי שנה

פירות על משקל בסופר (צילום אילוסרציה: shutterstock).
פירות על משקל בסופר (צילום אילוסרציה: shutterstock).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

רובנו, אם לא כולנו, נקלענו לפחות פעם אחת לסיטואציה הבאה: אנחנו מגיעים לחנות עם מגבלה כספית שאנחנו לא רוצים לעבור, או שיש מבצע שמוגבל במשקל מסוים. ואז אנחנו מתחילים לעשות הערכה ידנית, כמה שוקלות העגבניות ששמנו בשקית, או כמה זה מאתיים גרם שקדים, או כמה תעלה חצי קופסת זיתים במשקל. לרוב, כשנגיע לקופה נגלה שטעינו, והחשבון גבוה ממה שתכננו.

כשנגיע לקופה, נגלה שטעינו. ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט פלאש 90)
כשנגיע לקופה, נגלה שטעינו. ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט פלאש 90)

תיקון לחוק הגנת הצרכן, שאושר ביום רביעי האחרון בקריאה שנייה ושלישית, אמור לשים סוף למקרים המצערים הללו. על פי התיקון, יחויבו רשתות השיווק (או "עוסק שהוא קמעונאי גדול", בלשון התיקון) להציב מכשיר שקילה תקין אחד לפחות, במקום גלוי ונגיש לצרכן ובסמוך לסחורה הנמכרת לפי משקל – כמו למשל, פירות וירקות. את תיקון החקיקה יזמו יעקב אשר, משה גפני ואורי מקלב (יהדות התורה).

ח"כ אשר הדגיש את החשיבות הצרכנית של התיקון, שיאפשר לקונים לדעת את מחיר המוצרים עוד לפני ההגעה לקופה. "זה עוד צעד קטן וחשוב לצרכנות נבונה, לאי הוצאה מיותרת, המשקל הזה הוא לא דבר שיכריע אף רשת גדולה, ויעניק עזרה לצרכנים" אמר אחרי שאושרה ההצעה, "יוצא מצב שאדם מגיע לקופה, ומתברר לו שזו שהכמות שהוא לקח היא גדולה והוא נדרש לשלם הרבה, אבל הוא כבר לא יחזור לדוכן ויחזיר את זה וכך הוא נאלץ לשלם. לפי החוק כל אדם יוכל לבדוק כמה שוקלת הכמות שהוא לקח וכך גם לדעת כמה היא עולה. כדי שלא תהיה העמסה על עסקים קטנים החוק יחול רק על מי שיוגדר קמעונאי גדול. בדובר בהצעה שתחסוך כסף לצרכן."

הצעת החוק תיכנס לתוקף בעוד קצת יותר מחצי שנה, ותחול על בעלי חנויות קמעונאיות שגודלן עולה על 300 מ"ר, שמחזיקים שלוש חנויות לפחות, והם בעלי מחזור מכירות של 247 מיליון שקלים ומעלה.

עוד אישרה הוועדה כי קמעונאי שיפר את החוק צפוי לעיצום כספי בסך של 22 אלף שקלים, אם הוא תאגיד, ו-7,000 שקל אם הוא עוסק יחיד. השר, באישור הוועדה, יוכל לקבוע הוראות באשר למכשירי השקילה שיוצבו וסוגי עוסקים נוספים עליהם תחול ההצעה.

נציגי קמעונאים רבים הביעו התנגדות למהלך, חלקם אף טענו כי מדובר בנטל כספי כבד. לטענתם, עלות הצבת כל משקל כזה יכולה להגיע כ-10,000 שקלים. לעומת זאת, מנכ"ל דור אלון קמעונאות ו-AM:PM טען כי הקמעונאים צריכים לברך על ההצעה ולאמץ אותה, בכל מקרה ובכל מקום בו זה אפשרי. הסעיף לפיו יוחל החוק רק בתוך שישה חודשים, התווסף לתיקון בעקבות טענות הקמעונאים ועל מנת שיינתן להם זמן להיערך כראוי. 

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!