דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה

מחאה ברוסיה / עשרות אלפי משתתפים ואלף עצורים בהפגנות נגד השלטון ברוסיה

1,000 בני אדם נעצרו בהפגנות שהתקיימו בערים שונות ברוסיה נגד השחיתות השלטונית במדינה. ההפגנות החלו בעקבות סרט שהוציא בלוגר המתנגד לנשיא פוטין, ונצפה על ידי כ-16 מיליון צופים. גל המחאה כמעט אינו מסוקר בתקשורת הרוסית הרשמית

שוטרים עוצרים את אלכסיי נבלני בזמן ההפגנה במוסקבה (צילום: Evgeny Feldman for Alexey Navalny's campaign photo via AP).
שוטרים עוצרים את אלכסיי נבלני בזמן ההפגנה במוסקבה (צילום: Evgeny Feldman for Alexey Navalny's campaign photo via AP).
דוד טברסקי

עשרות אלפי צועדים השתתפו אתמול (ראשון) ברחבי רוסיה במחאה על שחיתות שלטונית. את המחאה יזם אלכסיי נבלניי, בלוגר ופעיל חברתי המבקר בחריפות את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. נבלאניי נחשב למתנגד החריף ביותר לפוטין שחי ברוסיה עצמה.

הפרסומים שקוראים לציבור להשתתף במחאה מלווים בהאשטאג "דימון ייתן תשובה" (j#димонответит), האשטג המתייחס לסרט שהוציא נבלניי, ובו ביקורת על השחיתות השלטונית במדינה. ההפגנות שהתקיימו במקביל בעשרות ערים זכו לסיקור מועט ברשתות הטלוויזיה המרכזיות במדינה, כשהדגש בסיקור ניתן בעיקר למעצרים. פעילים מדווחים שההפגנות נמצאות לחלוטין מחוץ לתחום הסיקור הראשי. על פי הערכות נעצרו עד כה יותר מ-700 מפגינים, בהם נבלניי עצמו.

מפגין בהפגנה נגד הממשלה בהפגנה במוסקבה (צילום: AP Photo/Andrew Lubimov).
מפגין בהפגנה נגד הממשלה בהפגנה במוסקבה (צילום: AP Photo/Andrew Lubimov).

העיתון 'נובאיה גזייטה', אתר 'דוז'ד' ועוד פעילים חברתיים רוסים ברשתות החברתיות מדווחים על עשרות אלפי צועדים ברחוב הראשי במוסקבה, איתם צעד נבלאניי שעוכב ע"י המשטרה בשעה 14:30 ונלקח למעצר. מעל ל-11 אלף צועדים יצאו לרחוב העיר סנט פטרבורג. בעיר ולדיבסטוק שמזרח הרחוק של רוסיה דווח על כ-40 עצורים ע"י המשטרה. בשעות הראשונות למחאה אף גוף תקשורת מרכזי ברוסיה (אשר נשלטים ע"י המדינה ומפוקחים ע"י הממשלה, או נמצאים בבעלות מקורבים לפוטין) לא שידר או דיווח על ההפגנות, והמידע עליהן הופץ ע"י שידורים חיים ברשת של פעילים חברתיים. לדבריהם, המשטרה אף ניסתה לשבש את השידור מההפגנות.

את גל המחאה הנוכחי הצית סרטו הדוקומנטרי של נבלניי בשם 'הוא בשבילכם לא דימון '(«Он вам не Димон») אשר הראה רשת קשרים מסועפת של שחיתויות שבמרכזה עומד ראש הממשלה ונשיאה לשעבר של רוסיה, דימיטרי מדבדב ("דימון" הוא כינוי סלנג לשם דימיטרי). ע"פ הסרט, מדבדב אחראי להוצאה במרמה של כ-1.2 מיליארד דולר מכספי הציבור, זאת בנוסף לקבלת טובות הנאה בשווי מאות מליוני דולרים אותם השקיע באחוזות מפוארות ברוסיה ובאיטליה, מוצרי יוקרה ואף יאכטה מפוארת.

הסרט שהושק ב-2 למרץ 2017 נצפה ע"י 1.5 מיליון צופים ביום הראשון להפצתו, ועל פי הארגון למלחמה בשחיתות שבראשו עומד נבלניי צפו בו מעל 16 מיליון צופים, המהווים כ-10% מתושבי רוסיה. בסופו של הסרט קרא נבלניי לאזרחי רוסיה לפתוח במחאה עממית כנגד השלטון.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!