דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריטניה

בריטניה / בריטניה תתחיל ביום ד' את יציאתה הרשמית מהאיחוד האירופי

לראשונה יופעל סעיף 50 של הסכם האיחוד, הקובע הליך מו"מ של שנתיים ליציאת מדינה ממנו | על הפרק: גובה המכסים, זכויות הגירה וויזות לאזרחים בריטיים שמתגוררים במדינות האיחוד

דגלי בריטניה והאיחוד האירופי ברקע הביג בן (צילום: AP Photo/Kirsty Wigglesworth).
דגלי בריטניה והאיחוד האירופי ברקע הביג בן (צילום: AP Photo/Kirsty Wigglesworth).
יונתן קירשנבאום

ביום רביעי יחל באופן רשמי תהליך עזיבתה של בריטניה את האיחוד האירופי. בריטניה "תפעיל" את סעיף 50 של הסכם ליסבון, אשר מסדיר את מתווה עזיבתה של מדינה את האיחוד. הפעלת הסעיף מאפשרת למדינה העוזבת שנתיים בדיוק לניהול מו"מ עם מדינות האיחוד על תנאי עזיבתה, ומתווה לקשר הכלכלי והפוליטי העתידי שלה עם האיחוד.

זו תהיה הפעם הראשונה בהיסטוריה של האיחוד בו מופעל סעיף 50 של ההסכם. בעקבות כך, סימני שאלה רבים עוד נותרים בהקשר של עתידה של בריטניה בשנתיים הקרובות. עם זאת, הפעלת הסעיף מבטיחה את תחילתו של המו"מ של בריטניה עם האיחוד האירופי.

הפעלת הסעיף ברביעי תביא לראשונה ביטוי פורמלי לתוצאות משאל העם ההיסטורי אשר התרחש ביוני של השנה שעברה בה הכריע הציבור הבריטי, ברוב של 51.9%, על עזיבת האיחוד.

מהו סעיף 50?

סעיף 50 הוא סעיף מתוך "הסכם ליסבון", אשר נחתם בשנת 2007, ומטרתו להפוך את האיחוד ל"דמוקרטי, שקוף ויעיל יותר". הסעיף מגדיר את המתווה בו יתאפשר למדינה לעזוב את האיחוד אם תבחר בכך.

עפ"י הסעיף, מרגע הפעלתו ניתנת למדינה שנתיים בדיוק לצורך ניהול מו"מ על הקשר העתידי שלה עם האיחוד. בתום שנתיים מרגע הפעלת הסעיף, מדינה זו תפסיק להיות חברה באיחוד. מרגע תחילת תהליך זה, הדרך היחידה לבטל אותו הוא בהסכמה של כלל מדינות האיחוד. עוד נכתב בסעיף כי הסכם עתידי עם המדינה העוזבת ידרש לרוב של 55%.

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, מציגה את התוכנית ליציאת בריטניה מהאיחוד האירופי במסיבת עיתונאים (צילום: AP)
ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, מציגה את התוכנית ליציאת בריטניה מהאיחוד האירופי במסיבת עיתונאים (צילום: AP)

הפרלמנט הבריטי הצביע בעד הפעלת סעיף 50 ויציאה מהאיחוד בחודש שעבר. זאת אחרי פסיקת בית המשפט העליון במדינה, לפיה נדרשת הצבעה חיובית של הפרלמנט גם לאחר ניצחון מחנה העזיבה במשאל העם.

המו"מ על התנאים: פתח לצמצום הרגולציה הפיננסית

ממשלת מיי תיכנס החל משבוע הבא למו"מ אינטנסיבי עם האיחוד האירופי על תנאי הקשר העתידי של שני הגופים. בין הנושאים אותם ידרשו להסדיר הם גובה המכסים שיוטלו, זכויות הגירה וויזות לאזרחים בריטיים אשר מתגוררים בשטח האיחוד האירופי.

מיי הצהירה בעבר כי תשאף ליצירת "בריטניה גלובלית". רבים בבריטניה חוששים כי בפועל תפעל מיי ליצירת תנאים מקלים להמשך פעולת המרכז הפיננסי של לונדון באירופה. לונדון היא המרכז הפינסי הגדול והחשוב באירופה, ועפ"י מיי יש לשמור עליה ככזאת.

רבים בבריטניה פירשו את הצהרתה של מיי בנוגע לחתירתה של בריטניה להסכם מיטיב עם הסיטי ש"תאפשר לנו את החופש לספק שירותים פיננסיים מעבר לגבולות" כניסיון לפשרה עם האיחוד שתאפשר לה לקבל את תנאי הסכם הסחר הרצויים לה. חברות אירופאיות רבות תלויות ב"סיטי" לפיננסים, ו-75 בנקים אירופאיים נסחרים בה.

יש לציין כי תנאים מקלים אלו יתאפשרו ככל הנראה ע"י צמצום הרגולציה על הפעילות הפיננסית בבריטניה, הקלות במיסוי של פעילות פיננסית בגבולות בריטניה, ויתנו חופש פעולה גדול יותר לחברות הפיננסיות בלונדון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!