דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מטפלים ומותקפים / מתמחה באיכילוב: "כשלמדתי רפואה, לא דמיינתי שאתמודד עם איום ברצח"

שלושה מקרי אלימות כנגד רופאים מאז רצח האחות בחולון | ד"ר רונן מס זכה לאיומים מצד בני משפחתה של מטופלת במחלקה | אחות ב"אסף הרופא" הותקפה בידי מטופל | כתב אישום כנגד צעיר מירושלים שתקף לאחרונה פקיד קבלה בקופת חולים

אחיות בבית החולים הדסה עין כרם בהפגנה לאחר אלימות נגד אחות בבית החולים (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
אחיות בבית החולים הדסה עין כרם בהפגנה לאחר אלימות נגד אחות בבית החולים (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שבועיים לרצח המזעזע של האחות טובה קררו בקופת חולים בחולון, והאלימות נגד צוותים רפואיים נמשכת: בימים האחרונים אירעו שני מקרים של תקיפת אנשי צוות רפואיים – בבית החולים אסף הרופא תקף מטופל אחות, ובבית החולים איכילוב בן משפחה של מטופלת איים על רופא ברצח. בנוסף, הגישה פרקליטות מחוז ירושלים הבוקר (שני) כתב אישום כנגד צעיר ירושלמי שתקף את פקיד הקבלה במרפאת קופת חולים בעיר, בעבירות של גרימת חבלה חמורה ותקיפת עובד ציבור.

הבוקר (שני) תקף מטופל בשנות ה-50 לחייו אחות בחדר המיון של אסף הרופא בקללות ואיומים, וכן זרק עליה מסך מחשב. צוותי הביטחון הגיעו במהירות למקום ועצרו אותו, והוא הועבר לחקירה במשטרה. מנהלת הסיעוד באסף הרופא תמי קנטי אמרה כי "שוב חווינו אירוע אלימות כלפיי אחות במלר"ד באסף הרופא. אני רואה בחומרה רבה אלימות מכל סוג שהוא כלפיי צוות מטפל, ומצפה מרשויות החוק למצות את הדין ולשמור על שלומם של האחיות והאחים". ד"ר בני דוידזון, מנהל המרכז הרפואי אסף הרופא, אמר כי "הנהלת המרכז הרפואי תגלה אפס סובלנות כלפי איומים ואלימות נגד עובדיו. אני קורא מכאן לגורמי האכיפה והחוק לפעול ביד קשה כלפי כל אלימות, באשר היא, לצוותים הרפואיים".

בנוסף, פרסם הבוקר בית החולים איכילוב כי בליל שישי האחרון רופא העובד אוים ברצח על ידי בני משפחתה של אישה המאושפזת בן. בני משפחתה של של המטופלת במחלקה הפנימית התפרעו במחלקה בבית החולים, עד להגעת המשטרה למקום שעצרה שניים מהם.

מבית החולים נמסר כי מדובר בחולה מבוגרת מאוד, במצב קשה עם מחלות מורכבות, שמשפחתה נקטה באלימות פיזית ומילולית בשלוש מחלקות שונות בהן היא טופלה. בין השאר הפריעו בני המשפחה למאושפזים, קיללו את האחיות והרופאים במחלקה ואף איימו ברצח על רופא במחלקה, כשבת משפחה סיננה כלפיו ״אחד מאיתנו לא יישאר חי בסוף״. האיום נאמר לד"ר רונן מס, מתמחה שנה רביעית במחלקה פנימית ב', בזמן שהיה בתורנות בליל שבת האחרון וטיפל בעשרות החולים במחלקה.

ד״ר רונן מס מביה״ח איכילוב שהותקף ע״י מטופלים (צילום: ביה״ח איכילוב).
ד״ר רונן מס מביה״ח איכילוב שהותקף ע״י מטופלים (צילום: ביה״ח איכילוב).

"חלמתי להיות רופא כדי להציל אנשים, כדי לטפל בחולים ולתת להם את הטיפול המיטבי", אמר ד"ר מס, "לא דמיינתי בזמן לימודי הרפואה שאצטרך להתמודד עם איום ברצח, עם אלימות פיזית ומילולית של מטופלים ובני משפחותיהם, עם עלבונות אישיים ושיח שמתאים לעולם הפשע. זה מפחיד וזה בטח שלא נעים, כי באירועים מסוג אלו, מי שנפגע אלו שאר החולים במחלקה כשבמקום לטפל בהם, אלו נאלצים להסתתר בחדר ולעמוד מול שוטר במקום מול גיליון רפואי, ולכן אני נחשף פה, בפנים גלויות שלי ואומר לכולכם: 'עד כאן'. את המשמרת הזו והאירוע האלים הזה לא אשכח, אבל זה לא ימנע ממני להמשיך לתת טיפול מסור וחם לחולים שלי, בדיוק כמו שלמדתי וכפי שהכשירו אותי. אני מקווה שכל מי שקורא את המילים האלו, יבין כי אין אנחנו מותשים מהחוויות הקשות האלו ולא מוכנים להמשיך להכיל אותם. הגענו למקצוע כדי לטפל ולא כדי לפחד על החיים שלנו, אז תנו לנו לטפל בכם, כי אנחנו רק רוצים דבר אחד – לעשות את עבודתנו נאמנה בלי פחד או חשש והיום שיהיה ברור לכולם: אנחנו מפחדים".

פרופ' גמזו אמר, ״בית החולים לא יסבול מקרים מסוג אלו, ונוקט ביד קשה כלפי חולים ובני משפחותיהם שסוברים כי באלימות פיזית ומילולית נגד הצוות הרפואי הם ישיגו את מבוקשם ויפרקו את תסכולם. מותה של טובה קררו לצערנו לא שינה דבר בקרב הציבור, כשגם אחרי הרצח המזעזע שלה אנו ממשיכים לראות מידי יום גילויי אלימות ושנאה אותם לא נסבול. אני קורא למשטרת ישראל ולמערכת המשפט לנקוט ביד קשה נגד כל מי שיתנהל בצורה שחורגת מיחסי איש צוות ומטופל, להחמיר את הענישה ולשים סוף להפקרות איתה אנו מתמודדים לצערי מידי יום ביומו, כי כיום הצוות הרפואי מגיע בחשש לעבודה, ואת זה אסור לנו להשלים ולקבל בשום אופן״.

מהמשטרה נמסר כי בעקבות תלונה שהתקבלה מבית החולים הגיע למקום צוות סיור אשר את החשודים, תושבי תל אביב בני 37ו-60, בחשד להתפרעות והפרעה לצוות הרפואי. בנוסף חשוד בנה של המטופלת כי איים ברצח על הצוות הרפואי, החקירה בעניינם של השניים נמשכת. במשטרה הוסיפו כי "משטרת ישראל תנקוט באפס סובלנות כלפי כל איום ובריונות על עובדי ומשרתי ציבור".

כתב אישום: תקף את פקיד הקבלה, הורחק מהמקום וחזר "להשלים את המלאכה"

במקרה נוסף של אלימות כנגד צוות רפואי הגישה פרקליטות מחוז ירושלים הבוקר (שני) כתב אישום כנגד עובידה עבידייה (27) מירושלים, לאחר שתקף פקיד קבלה במרפאת קופת חולים במזרח ירושלים. על פי כתב האישום, לפני כשבוע וחצי (18.3.2017) הגיעו עבידייה (27) ואשתו אל מרפאת קופת חולים לאומית בצור באהר, ונכנסו אל רופא הנשים. מטופלים אשר המתינו לרופא הנשים במרפאה, נגשו אל פקיד הקבלה והתלוננו בפניו על כך שהנאשם ואשתו נכנסו אל הרופא בטרם הגיע תורם. בשלב זה, ניגש פקיד הקבלה אל חדרו של רופא הנשים. לאחר שהתיר לו הרופא להיכנס לחדר, הוא פנה אל הנאשם והעיר לו על כך שנכנס אל הרופא בטרם הגיע תורו.

הנאשם החל לקלל את הפקיד, אשר ביקש לשוחח עמו מחוץ לחדר הרופא. בהמשך לחילופי הדברים בין השניים, ירד פקיד הקבלה עם מנהל המרפאה במדרגות. הנאשם ירד אחריהם ותקף את הפקיד בבעיטות ובאגרופים אשר פגעו בצווארו ובעינו השמאלית. הנוכחים במקום הפרידו ביניהם. בשלב זה, יצא הנאשם מן המרפאה ואילו פקיד הקבלה הורד אל מיון המרפאה שבקומה הראשונה, שם טיפלו הרופאים בשריטות בצווארו ובאדמומיות שבסמוך לעינו השמאלית. בחלוף מספר דקות שב הנאשם אל המרפאה ומשהבחין בפקיד הקבלה הכה אותו באגרוף בעינו השמאלית.  כתוצאה ממעשי הנאשם, נגרם לפקיד הקבלה שבר ברצפת ארובת העין וחתכים בפניו.

עבידייה מואשם בעבירות של גרימת חבלה חמורה ותקיפת עובד ציבור. בית המשפט קיבל את בקשת הפרקליטות והורה לעצור אותו עד תום ההליכים. השופט דוד שאול גבאי ריכטר ציין בהחלטת המעצר כי "מדובר במקרה חמור ביותר, המצטרף למכת מדינה של תקיפת צוות רפואי במרפאות ובתי חולים. מדובר בתקיפה ברף גבוה הן בשל תוצאותיה והן בשל העובדה שהמשיב עזב את המרפאה לאחר התקיפה הראשונה ושב וחזר למרפאה כדי להשלים את מלאכתו…. מקוממת במיוחד העובדה שהמשיב עשה דין לעצמו שעה שכל חטאו של המתלונן היה להעיר לו על כך שככל הנראה נכנס שלא בתורו לרופא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!