דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"ז בתמוז תשפ"ה 13.07.25
26.0°תל אביב
  • 22.1°ירושלים
  • 26.0°תל אביב
  • 24.7°חיפה
  • 26.4°אשדוד
  • 25.2°באר שבע
  • 35.3°אילת
  • 29.4°טבריה
  • 21.9°צפת
  • 25.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

יומה של מורה

נעמי הנקין עם תלמידיה. דבר, 16 בינואר 1953 (צילום: י. מירלין)
נעמי הנקין עם תלמידיה. דבר, 16 בינואר 1953 (צילום: י. מירלין)

1953: מוסף 'דבר השבוע' מתעד יום בחייה של נעמי הנקין, מחנכת כיתה ב' - מהתור לאוטובוס בבוקר, ועד שיעורים יצירתיים ובדיקת עבודות במיטה | 2025: המחנכת רעות שטנגל מספרת על תחושת השליחות למרות יחס מזלזל מהממשלה, ועל התקווה שבמפגש החינוכי

רעות שטנגל
רעות שטנגל
כותבת אורחת
צרו קשר עם המערכת:
יומה של מורה / ל. נורי, צילם: י. מירלין

ההוראה בישראל נעשתה מקצוע-של-נשים בעיקר. מטעמים רבים אין אומנות זו מרבה למשוך גברים, והנשים משמשות בו רוב מכריע. תופעה זו יוצרת בעיה מיוחדת במינה של כוחות-ההוראה. כל עוד המורה רווקה, אין הבעיה נותנת אותותיה, היא מתחילה להתבלט מאותה שעה שעל המורה מוטל גם לדאוג באופן רציני למשק-ביתה. אם אין היא עוזבת את ההוראה לחלוטין, הרי לפחות היא מצמצת את שעות עבודתה למידה כזו שתוכל להקדיש זמן ניכר לעמידה בכל מיני תורים הגוזלים בדרך-כלל את רוב השעות המוקדשות למשק-הבית.

חזיון נדיר הוא למצוא מורה נשואה המלמדת יותר מ-24 שעות בשבוע.

נעמי הנקין בת ה-25, נכדתו של איש ביל"ו מגדרה, המכהנת כמורה זו השנה השישית, עדיין כלולה בקטיגוריה של מורה "מלאה". נעמי היא אחת מאותן מורות צבריות, בעלות חיוך שובב ובוטה, הניגשות למקצוען בפשטות בריאה ורואות בו את יעודן. "רוצה אני להמשיך במקצוע" – אומרת נעמי בחיוך, – "עד סוף ימי חיי; אם לא יוציאוני לפנסיה קודם לכן"…

בית הספר שבו מורה נעמי הוא אחד מבתי הספר לדוגמה שבתל אביב. בנייניו בוהקים בצחותם וחלונותיו של כל אולם ואולם רחבים הם ומחדירים שפע אורה ואוויר. אולמי-הלימוד עצמם רחבים למדי (8X7 מטר) אך לעומת יתרון זה קיימים גם כמה ליקויים, שהחשוב בהם הוא העדר מספר נאות של בתי-שימוש (20 תאים לעומת 1,300 תלמיד).

העמידה בתור לאוטובוס גוזלת מנעמי (העומדת ליד עמוד התחנה) זמן יקר. היא גרה בצפון תל אביב ואחת מבעיותיה היא להגיע לבית הספר חמש דקות לפני שמונה
העמידה בתור לאוטובוס גוזלת מנעמי (העומדת ליד עמוד התחנה) זמן יקר. היא גרה בצפון תל אביב ואחת מבעיותיה היא להגיע לבית הספר חמש דקות לפני שמונה
המורה רוצה לעורר ולפתח את דמיונם של תלמידיה. היא מראה להם ציור בספר ומבקשת לדעת מה רואה בו כל ילד וילד. ההשתתפות בדרך כלל רבה והתשובות מפתיעות לפעמים בשוני שבהן
המורה רוצה לעורר ולפתח את דמיונם של תלמידיה. היא מראה להם ציור בספר ומבקשת לדעת מה רואה בו כל ילד וילד. ההשתתפות בדרך כלל רבה והתשובות מפתיעות לפעמים בשוני שבהן
שעת המנוחה לכיתה ולמורה. אחרי שיעור חשבון הדורש ריכוז-המחשבה, קוראת נעמי סיפור לתלמידיה. הילדים "חיים" את העלילה המסופרת. "המורה, תמשיכי!" הם מבקשים כשהצילצול מכריז באמצע על ההפסקה. נעמי אינה יכולה להתאונן: כיתתה (כיתה ב' בבית הספר העממי "הכרמל") ערה למדי ו-45 תלמידיה מגלים רובם ככולם עניין בלימודים, בייחוד כשהם מוגשים להם בצורה מושכת ותוך כדי משחק.
שעת המנוחה לכיתה ולמורה. אחרי שיעור חשבון הדורש ריכוז-המחשבה, קוראת נעמי סיפור לתלמידיה. הילדים "חיים" את העלילה המסופרת. "המורה, תמשיכי!" הם מבקשים כשהצילצול מכריז באמצע על ההפסקה. נעמי אינה יכולה להתאונן: כיתתה (כיתה ב' בבית הספר העממי "הכרמל") ערה למדי ו-45 תלמידיה מגלים רובם ככולם עניין בלימודים, בייחוד כשהם מוגשים להם בצורה מושכת ותוך כדי משחק.

תוכנית-לימודים מיושנת
נעמי, כיתר חבריה וחברותיה המורים, מתאוננת כי תכנית הלימודים בבית-הספר מיושנת ושוב איננה מתאימה לרוח הזמן והתלמידים. היא יודעת שמשרד החינוך והתרבות מכין תוכנית לימודים חדשה, אך היא וחבריה היו רוצים שהתוכנית החדשה תובא לפני ביצועה לבחינת המורים.

ביה"ס, שבו מלמדת נעמי. אינו מסיים את תפקידו מיד לאחר גמר השיעורים. לידו קיים מוסד הנקרא "בית התלמיד" ובו מבלים התלמידים אחר גמר מערכת השיעורים עוד שעתיים בחוגים שונים, כגון: לספורט, בולאות, שח-מט, מחולות-עם וכיוצא באלה. מפעם לפעם מוצגים לפני באי "בית-התלמיד" סרטים חינוכיים. בעד שרות חינוכי חשוב זה משלמים הורי הילדים "מס-שעשועים" שאינו עולה על 2 ל"י. כן נהנים התלמידים מספרייה בת 5,000 ספר המנוהלת על ידי מורה-ספרן. ילדי כתתה של נעמי שואלים ספרים גם מספריית-עזר מובחרת המכילה 500 כרכים שחלק מהם נרכשו על ידי הורי תלמידה שנפלה כחיילת בצה"ל.

מגמותיו ושיטותיו של ביה"ס הישראלי התקדמו והתפתחו. היום שוב אין מסתפקים בטיפול בתלמיד בין כתלי ביה"ס בלבד. המורה או האחות נוהגת לבקר בביתו של כל תלמיד חדש כדי לעמוד על התנאים החינוכיים והסוציאליים שבהם הוא גדל ומתחנך, ומה המסגרת שבה הוא שרוי אחרי שובו מלימודיו. כשתלמיד מראה סימני פיגור הוא נשלח על-ידי המורה לתחנה מייעצת. במקרה שתלמיד נעדר מן הלימודים יותר מ-3 ימים, נוהגת אחות בית-הספר לסור לביתו ולברר את סיבת העדרו. תכופות, תוך כדי ביקור, מקבלת אם התלמיד החולה הוראות והדרכה הקשורות בכללי היגיינה רפואית וחינוכית.

נעמי אינה עוסקת בעבודה צדדית. אין לה פנאי לכך, כי עליה לדאוג בעצמה למשק-ביתה. משכורתה מספיקה לה כדי לכסות את הוצאותיה השוטפות לרכישת ספר, לביקור בתערוכה או בתיאטרון. חלק מערבי-השבוע מקדישה נעמי לשיעורי-השתלמות למורים מוסמכים. "המקצוע שלנו אינו סובל סטאטיות" – היא אומרת. אין פירוש הדבר שהמורה היא "אסירת" בית-הספר. נעמי, למשל, מספיקה גם לבקר בקולנוע (פעם בשבועיים), בקונצרטים, לשוט על הירקון, לבלות בחברה, אך בית-הספר וכל הקשור בו – קודם לכל.

1. נעמי הנקין היא אחת מ-37 מורי בית-הספר העממי "הכרמל" שבתל אביב. היא קמה כל בוקר ב-6:30 ונחפזת להכין לעצמה את ארוחתה.
1. נעמי הנקין היא אחת מ-37 מורי בית-הספר העממי "הכרמל" שבתל אביב. היא קמה כל בוקר ב-6:30 ונחפזת להכין לעצמה את ארוחתה.
2. השיטה הסוקרטית: לימוד על ידי הצגת שאלות. התלמידים משתתפים בערות ומפיקים משיטה זו תועלת והנאה גם יחד.
2. השיטה הסוקרטית: לימוד על ידי הצגת שאלות. התלמידים משתתפים בערות ומפיקים משיטה זו תועלת והנאה גם יחד.
3. התעמלות – זהו אחד השיעורים החביבים ביותר על הקטנים, אלא שבחוץ קשה יותר בעיית המשמעת מאשר בכיתה הסגורה.
3. התעמלות – זהו אחד השיעורים החביבים ביותר על הקטנים, אלא שבחוץ קשה יותר בעיית המשמעת מאשר בכיתה הסגורה.
4. החצר הגדולה משותפת לכיתות ג'-ח' ונמצאת במרכז שלושת אגפי בית-הספר.
4. החצר הגדולה משותפת לכיתות ג'-ח' ונמצאת במרכז שלושת אגפי בית-הספר.
5. חדר-המורים: 26 מכלל 27 המורים המשמשים במשרה שלמה (30 שעות בשבוע) הם בוגרי סמינרים ו-5 מהם גם בוגרי אוניברסיטאות.
5. חדר-המורים: 26 מכלל 27 המורים המשמשים במשרה שלמה (30 שעות בשבוע) הם בוגרי סמינרים ו-5 מהם גם בוגרי אוניברסיטאות.
7. טבחיות קטנות: תלמידים כיתות ו'-ז' לומדות בישול, להלכה ולמעשה. בהדרכתה של מומחית הן מכינות ארוחות למסעדת ביה"ס.
7. טבחיות קטנות: תלמידים כיתות ו'-ז' לומדות בישול, להלכה ולמעשה. בהדרכתה של מומחית הן מכינות ארוחות למסעדת ביה"ס.
7. אחר הצהרים. נעמי הספיקה רק לחזור מבית הספר, לאכול ולנוח שעה קלה ושוב עליה לצאת אל התור – עליה לקנות מצרכים בחנויות.
7. אחר הצהרים. נעמי הספיקה רק לחזור מבית הספר, לאכול ולנוח שעה קלה ושוב עליה לצאת אל התור – עליה לקנות מצרכים בחנויות.
9. נעמי אינה מרבה "לבלות". העבודה מעסיקה אותה יותר מדי. אבל בכל זאת נפגשים לפעמים עם חבר בבית קפה.
9. נעמי אינה מרבה "לבלות". העבודה מעסיקה אותה יותר מדי. אבל בכל זאת נפגשים לפעמים עם חבר בבית קפה.
10. בלילה אחרי גמר כל עבודות הבית, עסוקה נעמי בתיקון מחברות תלמידיה. (צילום: י. מירלין. מתוך אתר עיתונות יהודית היסטורית, הספריה הלאומית ומכון לבון)
10. בלילה אחרי גמר כל עבודות הבית, עסוקה נעמי בתיקון מחברות תלמידיה. (צילום: י. מירלין. מתוך אתר עיתונות יהודית היסטורית, הספריה הלאומית ומכון לבון)

חינוך במספרים
מספר התלמידים בכל סוגי מוסדות החינוך המוחזקים והנתמכים ע"י משרד-החינוך והתרבות (כולל בתי ספר ערביים) גדל מ-251,101 תלמיד בתחילת תשי"א ל-309,732 בתחילת תשי"ב והוא מגיע כיום ל-350,000 בקרוב.

מספרם הכולל של המורים, המורות והגננות במשרות שלמות וחלקיות במוסדות המוחזקים והנתמכים מגיע ל-13,858. מספר זה כולל את 720 המורים בבתי הספר הערביים ואינו כולל את הגננות בגנים פרטיים.

מספר המורים הבלתי מוסמכים הוא כ-5,000.

הכיתה צוחקת
המורה לציור אל תלמידיו: שערו בנפשכם שפרצה דליקה במוזיאון עירוני, אילו תמונות הייתם מנסים להציל בראשונה?
תלמיד: את התמונות הקרובות ביותר אל הדלת.
*
המורה: מה פירוש הפסוק: "פוקד עוון אבות על בנים?"
התלמיד: אבא מכין לי את השיעורים, ואני לוקה על השגיאות.
*
המורה: החיבור הזה על הנושא "כלבנו" דומה מילה במילה לחיבור של אחיך.
התלמיד: כן, המורה. זו אותו הכלב.
*
המורה: ועכשיו, גד, אמור נא לי, איפה מוצאים פילים?
התלמיד: הפילים הם חיות כל כך גדולות, עד שאינם הולכים לאיבוד לעולם.
*
המורה: מדוע לא כתבת חיבור על הנושא "יום אחד בביתנו"?
התלמיד: אמא אמרה שאסור להוציא ענייני משפחה מחוץ לבית.

מתוך "העולם צוחק" בהוצאת "אחיאסף".

דבר השבוע, 16.1.1953

כשקראתי את 'יומה של מורה' מ-1953 ב'דבר השבוע', הרגשתי כאילו אני מציצה ליומן סודי של קולגה מהעבר – מישהי כמוני, עם לוח וגיר ביד אחת, ותלמידים בעיניים.

70 שנה מפרידות בינינו, והפערים בולטים: היא קמה בחשיכה כדי לתפוס את האוטובוס אל בית הספר, ואני מתחילה את יומי בצפצוף התראות ממערכת פיקוד העורף, הותר לפרסום וציפייה דרוכה לשחרור חטופים. היא כותבת בגיר על לוח עץ, ואני מקרינה מצגות, משתפת קבצים, מתמודדת עם וויי-פיי שנופל באמצע שיעור היברידי, או עם אמא כועסת ששולחת לי הקלטה ארוכה על כך שהבן שלה חזר הביתה בלי המחק שלו שהיא קנתה לו רק אתמול. תקשורת אינסופית בווטסאפ של ההורים כדי לעדכן, לסנגר, לשתף ולשלוח תמונות. מאות תמונות.

היא מתארת עייפות פיזית; אני נלחמת בעומס רגשי ומנטלי. וגם בעייפות. ההבדל הוא שבעבר עוד האמינו שמורים הם חלק מבניין האומה. היום? אנחנו קו הגנה אחרון של מערכת שהולכת ומתפוררת, בלי גיבוי אמיתי, ועם שכר בדיחה.

בשנת 2025, מורים בישראל מתמודדים לא רק עם כיתות עמוסות, ילדים רעבים, תוכניות שמשתנות עם כל שר חינוך שמתחלף ותקציבים קצוצים, אלא גם עם חברה שמצפה מאיתנו "לתקן" את מה שמדיניות ממשלתית ארוכת שנים מקלקלת: פערים עצומים בין מרכז לפריפריה, הזנחה והפרטה של החינוך הממלכתי, אובדן האמון הציבורי במערכת, ודה-לגיטימציה של אנשי ונשות חינוך.

אני מורה בכיתה ג’ בראשון לציון, לא בפריפריה הגיאוגרפית. הכיתה שלי מלאה בילדים מתוקים, חכמים, אבל גם פגיעים. בין השיעורים אני נדרשת לטפל בילדה שהגיעה הבוקר מוצפת כי אבא ואמא פירקו את החבילה; לדאוג לכריך לאחד הילדים, כי זה שהיה בקופסה הוא מפעם ואף אחד לא דאג לבדוק לשלומו; או סתם למצוא עצמי בשירותים מלמדת ילד בכיתה ג' לצחצח שיניים, ולראות את החיוך והאושר על הפנים כשאני מעניקה לו במתנה מברשת ומשחה, שגם לו יהיה בבית.

ובתוך כל זה, לי אין זמן לבנות עומק, רק לשרוד. כי גם בן הזוג שלי מגויס לפרקים, והנפש, הבטן והלב מתקשים להכיל את הכאב והצער בשנה וחצי האחרונות, וקורסים לאיטם.

ועדיין, בתוך כל ההבדלים, יש חוט משותף אחד שלא נשבר: תחושת השליחות. הרצון להאמין שעבודה חינוכית יכולה לשנות חיים, של ילד אחד או 29 מופלאים. גם לי, כמוה, יש רגעים קטנים שמחזיקים אותי: מבט מופתע של תלמיד שהצליח סוף סוף לפתור בעיה; שיחה תמימה עם תלמידה על החיים; התמוגגות כשתקלה במפגש בין ילדים נגמרת בחיבוק או לחיצת יד; או פשוט – שקט נדיר בכיתה, כשהכול מתחבר והפרויקט שבניתי מרתק, רלוונטי לחייהם ומשנה מציאות. כי בסוף הכול מתחיל מרגעים של קשב ודיאלוג.

הכתבה הזו, מעבר להיותה מסמך היסטורי, היא תזכורת: המורה של פעם והמורה של היום אולי שונות בציוד, בשפה ובטכנולוגיה, אבל בלב, אנחנו באותו המקום. והוא ממשיך לפעום. למרות ועל אף המציאות המורכבת, המשרד המתפורר והממשלה שממזמן זנחה אותנו. מה שבטוח שהדבר היחיד שנשאר קבוע זה המפגש שלנו עם הילדים. והוא הוא הבסיס שעליו נבנה תיקון אמיתי ובזכותו עוד יש סיכוי.

רעות שטנגל היא מחנכת כיתה ג' בבית ספר יסודי בראשון לציון

יומה של מורה. דבר, 16 בינואר 1953 (מתוך אתר 'עיתונות יהודית היסטורית', הספרייה הלאומית ומכון לבון)

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!