
על רקע פתיחת המבצע 'עם כלביא', משרד החינוך פרסם ביום שישי הנחיות להורים מנהלי ומנהלות בתי ספר, מעונות יום וגננות, בנוגע להתנהלות בתקופה הקרובה וכן כלים להורים לתיווך המציאות לילדים ונוער.
ניהול שיחה "בטוחה" בין הורים וילדים
במכתב שנשלח על ידי המנהל הפדגוגי והשירות פסיכולוגי הייעוצי להורים המלצה שההורים יוודאו עם ילדיהם בכל הגילאים שהם מכירים את הנחיות בעת אזעקה ומכירים את המרחבים המוגנים הרלוונטיים להם. חשוב שההורים ישמרו על רוגע ותחושת ביטחון ועל ניהול שגרה ככל הניתן.
המלצות נוספות נוגעות לניהול שיחה הן לאפשר לילדיהם לשאול מה שמעניין אותם, ולענות להם תשובות ממוקדות מבלי להסתיר מידע. לעודד את ילדיהם לשתף ברגשותיהם כמו פחד או תסכול בעקבות המציאות, ולקבל אותם כמו שהם מבלי לטשטש אותם. ניתן לתת מענה לרגשות אלו בכמה דרכים – להזכיר לילדים שהם אינם לבדם וכי ישנה מערכת שתפקידה להגן עלינו.
מלבד תוכן השיחה, חשוב גם לזכור כי ילדים מבטאים את רגשותיהם לא רק מילולית אלא דרך משחק, ציור ועוד. חשוב שההורים יהיו נוכחים עם ילדיהם ולהרבות במגע מנחם. בנוסף, מומלץ להעניק תפקיד עם אחריות לילדים בשכבות גבוהות ובני נוער בעת חירום לדוגמה: למזוג מים לבני המשפחה, להתקשר לסבתא ולהקריא סיפור לאח קטן.
לסרטון המפרט את ההנחיות לשיחה עם פעוטות וילדים בגיל הרך יש לראות כאן ולסרטון המפרט את ההנחיות לשיחה עם ילדים ובני נוער יש לראות כאן. לצד ההמלצות לשיחה עם הילדים, על ההורים לשים לב לעצמם: לבקש עזרה כשצריך, ולסלוח לעצמם כאשר השיחה לא 'מושלמת'.
הנחיות למנהלי המוסדות
באיגרת שנשלחה למנהלי ומנהלות המסגרות החינוכיות, צורף קובץ עם הנחיות כלליות של פיקוד העורף וכן הנחיות ממוקדות, כמו לחינוך המיוחד. לצד ההנחיות, ישנן משימות הנובעות ממצב החירום כמו הקמת צוות חירום בשעת הצורך במידה שאין כזה.
קובץ הנחיות נוסף נוגע ליצירת קשר של הצוות החינוכי במסגרת. מטרת יצירת הקשר עם התלמידים היא להראות לתלמידים אכפתיות, לעודד אותם ליצור קשר זה עם זה, עידוד התלמידים למסוגלות ולעשייה חברתית ואיתור תלמידים ומשפחות הזקוקים לסיוע. סעיף זה רלוונטי גם לצוות החינוכי. יצירת הקשר משמעותית אף יותר לתלמידים בני ובנות משפחות שכולות, משפחות חטופים או ש אחד מבני משפחתם נמצא בשירות מילואים. בנוסף, צורף קובץ הנחיות הנוגע ללמידה מרחוק, כאשר הדגש הוא על למידה בטוחה בתוכנות השונות.