דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

אמוניה, גז טבעי, ומה אפשר וצריך לעשות

הנהלת חיפה כימיקלים הוציאה ביום ראשון ה-26 למרץ הודעה לפיה אין עוד אמוניה לייצור תעשייתי. "עבור חיפה כימיקלים המשמעות המעשית היא שבשל העדר חומר הגלם המרכזי לו נזקקת החברה לייצור דשנים, נאלצת החברה לסגור את קוויי הייצור". בחברה אומרים כי נותר להם כשבוע של שימוש בחומרים הקיימים לתהליך הייצור ולאחריו לא תיוותר לעובדים עבודה.

הנהלת חיפה כימיקלים מייצרת משבר מתוכנן, הכולל איומי פיטורין על עובדי החברה המשמשים כ'מגן אנושי' שנועד להפעיל לחץ על הממשלה לא לסגור את מיכל האמוניה, ונסיון לסחוט מהמדינה עוד כסף כסיוע להקמת מפעל אמוניה בדרום.

אזכיר שאין כיום כדאיות לייצר אמוניה בישראל עקב מחירי הגז הטבעי הגבוהים בארץ, שהם גבוהים בכ-50% ממחירי הגז הטבעי בארה"ב. הגז הטבעי הוא חומר הגלם העיקרי לייצור אמוניה, ומחירו מהווה יותר ממחצית עלות הייצור של האמוניה. מחיר הגז בישראל נע בין 4.7 ל-6 דולר ליחידה (לחברת החשמל). במחיר זה אין כדאיות כלכלית להקים מפעל אמוניה בישראל ועדיף כלכלית לייבא אמוניה, מה שעושה חיפה כימיקלים.

אסור לממשלה להיכנע לדרישות של חיפה כימיקלים. יש מספר תחליפים לייבוא האמוניה באונייה המהווה סיכון בלתי נתפס לעשרות אלפי ואף מאות אלפי אזרחים. פתרונות אלו אכן יקרים יותר והרווח של חיפה כימיקלים יקטן, אבל התאגיד יכול להמשיך ולפעול ולהרוויח.

ב-28 למרץ פורסמה מודעת ענק בדה-מרקר, בחתימת עובדי חיפה כימיקלים בה נכתב: "אדוני ראש הממשלה סגירת חיפה כימיקלים… אתה מחזיק במפתח לפתרון. רק אתה יכול לעצור את הסיוט ולהציל אותנו…"

עובדי חיפה כימיקלים צודקים, בידי הממשלה הפתרון. הממשלה צריכה להגיב מיד לאיומים בסגירת המפעל, בהודעה שהיא תלאים את המפעל ותמשיך להפעיל אותו, והפיצוי לבעלי המפעל יהיה בהתאם למפעל שאינו פעיל, שאינו Going Concern.

למדינת ישראל זכות להתגונן מפני מי שמאיים לפגוע בה. ומי שמאיים לפגוע בה הוא אוייב ולא משנה באיזה צד של הגבול הוא נמצא.

לעובדים יש אפשרות נוספת – להפעיל את המפעל בעצמם.  כמובן שצריך למצוא את הדרך המשפטית שתאפשר זאת. אציין שמכירה כפויה של מניות בחברה פרטית מותרת ומוכרת משפטית במקרה של הצעת רכש למניות חברה בורסאית.

כדאי להזכיר את הסיכון שבפניו עומדים תושבי חיפה והקריות.

ביום עיון שארגן פרופ' אלון טל, ראש החוג למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל-אביב, על מפרץ חיפה ומיכל האמוניה שהתקיים ביום ראשון ה-26 למרץ באוניברסיטת תל-אביב, הציג פרופסור אהוד קינן, שעמד בראש הצוות שחיבר את הדו"ח על סכנת האמוניה במפרץ חיפה, מחקר של חברת ארתור דה ליטל שבוצע בהזמנת משמר החופים האמריקאי לפיו במקרה של תאונת דליפת אמוניה בכמויות גדולות – Large Scale Accidental Ammonia Spill, כ- 37% עד 47% מהאמוניה תהפוך לענן גז.

http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/779400.pd

במקרה של ישראל, לפי הדוח של צוות פרופ' קינן, פריצת המיכלים באוניה המביאה אמוניה לחיפה תרים לאוויר ענן אמוניה גזית רעיל בנפח עצום של למעלה ממאה מיליון מטר מעוקב "בעל טווח קטלני (מוות מיידי) של 6 ק"מ".  ענן האמוניה הרעיל יכול להתפשט, בתלות בכיוון הרוח, למרחקים של עשרות ק"מ, ולהרוג בתוך זמן קצר עשרות אלפי ואף מאות אלפי אנשים, שכן כל אזור המטרופולין של חיפה והקריות נמצאים בתחום הקטלני של אסון כזה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!