דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גיוס חרדים לצה"ל

ראיון / "הקולות הקיצוניים שנשמעים מהציבור החרדי, הם קולות של שוליים"

בראיון ל'דבר ראשון' סיפר חייל חרדי המשרת בגבעתי כי לעומת התמונה המצטיירת בתקשורת, מרבית הציבור החרדי דווקא מתנגד לאלימות ומגיב במתינות לבחירה להתגייס לצה"ל | לדבריו, ההפגנות מבטאות יותר מכל, סכסוכים בתוך ההנהגה הליטאית במאה שערים

חיילים בנחל החרדי לומדים יחד (צילום: יעקב נאומי / פלאש90).
חיילים בנחל החרדי לומדים יחד (צילום: יעקב נאומי / פלאש90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

אלפים מ'הפלג הירושלמי' ומ'העדה החרדית' הפגינו ביום שלישי בירושלים כנגד מעצרי העריקים החרדים, וכנגד מה שהם מכנים 'גזירות הגיוס'. ההפגנה היוותה עליית מדרגה במאבק השוליים הקיצוניים בחברה החרדית כנגד הגיוס לצה"ל ביחס לאלימות הרבה שהופעלה בה ושהתבטאה בשלטים שהונפו עם הסיסמאות "איווט ליברמן, את שיטות הק-ג-ב תשאיר ברוסיה" ו"המשתף פעולה עם גזירת הגיוס הוא קאפו חרדי", והאמירות הקשות של מנהיגי הציבור, וביניהם גם רבנים, שדיברו בה. דוד זיכרמן המשמש כרב אמר: "עברנו את פרעה, עברנו את האינקוויזיציה, עברנו את היטלר – נעבור גם אתכם. נמלא את בתי הכלא כמו שמילאנו אותם בגלות. מילאנו – אבל נשארנו".

ההפגנה בירושלים היתה גם שיתוף פעולה משמעותי ראשון בין אנשי 'העדה החרדית', הקבוצה הקיצונית ביותר ברחוב החרדי, המנותקת מהמדינה וממוסדותיה מאז קום המדינה, ובין 'הפלג הירושלמי', קבוצה ליטאית שפועלת תחת הנהגתו של הרב שמואל אוירבאך.

הפגנת הפלג הירושלמי והעדה החרדית בירושלים 28/3/2017 (צילום: קבוצת הוואטסאפ ׳מחאת החרדים׳).
הפגנת הפלג הירושלמי והעדה החרדית בירושלים 28/3/2017 (צילום: קבוצת הוואטסאפ ׳מחאת החרדים׳).

"הרוב המוחלט אומרים שזה לא תקין. שמוזר שהפוליטיקאים לא מגנים"

משה כהן (שם בדוי), חייל חרדי מירושלים, המשרת כיום בגבעתי, סיפר ל'דבר ראשון' על היחס המורכב של האוכלוסייה החרדית לנושא הגיוס לצה"ל. הוא גדל והתחנך בירושלים בשכונת גבעת שאול וזמן רב לפני זמן הגיוס כבר ידע שהוא לא מתכנן להמשיך ללמוד בישיבה, "באיזשהו שלב הבנתי שהמסגרות הקיימות לא מתאימות לי ועזבתי את הישיבה, הייתי לומד בבוקר ועובד אחה"צ ובמקביל התחלתי בתהליכי גיוס."

כהן תיאר את הקבלה של המשפחה, החברים והסביבה את הבחירה שלו להתגייס, שהתקבלה לדבריו באופן מתון: "הרב שלי תמך בזה ואמר לי 'אם אתה לא יושב ולומד בישיבה אין סיבה שתקבל את הסדר תורתו ואמונתו'. ההורים שלי לא היו מבסוטים אבל אמרו 'תעשה מה שאתה מבין'. החברים הגיבו חלק יותר טוב ולחלק היה יותר קשה. היה אברך אחד, חבר שלי, שאפילו בכה ואמר לי 'הם יהרסו אותך שם'. הוא מגיע מ'הפלג הירושלמי' ושם הם בטוחים שהצבא הוא כמו הצבא ברוסיה, חושבים שמכריחים אותנו לאכול חזיר. אבל הם לא יודעים כלום. הדבר המפתיע הוא שהיו לי חברים שממש התלהבו מהבחירה ואמרו שהלוואי שהיה להם את האומץ לעשות את זה."

לדבריו, תופעת האלימות כלפי חיילים חרדים שמתגייסים היא תופעה חדשה. "עד 2013 לא היו מקרים של תקיפות חיילים חרדים. אפילו במאה שערים חיילים חרדים היו נכנסים. דברים השתנו כשיאיר לפיד עלה וחוק הגיוס החדש נולד. שם התחיל קמפיין החרד"קים (חרדי קל דעת, מ.ר), היתה לו מטרה אחת: לגרום לנידוי חיילים חרדים על ידי כך שכל מי ששקל אי פעם להתגייס – יפחד מזה."

חיילים במסלול הנח"ל החרדי בטקס השבעה בגבעת התחמושת (ארכיון. צילום: מרים אלסטר / פלאש90).
חיילים במסלול הנח"ל החרדי בטקס השבעה בגבעת התחמושת (ארכיון. צילום: מרים אלסטר / פלאש90).

לדבריו של כהן, ההקצנה ביחס לגיוס היא למעשה אקט פוליטי שלדבריו נולד מתוך סכסוכים בתוך ההנהגה הליטאית במאה שערים: "כל ההפגנות זה זכות קיום על הפלג, תבואי לליטאים הם יצחקו על זה, יגידו 'מי שרוצה ללמוד שילמד, מי שרוצה להתגייס יתגייס'."

כהן קרא להפגנות האלימות "פרפורי גסיסה", והסביר כי "הרבנים מאבדים את כל מה שמכרו לציבור על גזירת הגיוס. גזירה במושג הישיבתי זה אסון אז זה נשמע נורא רע. היוונים גזרו דברים על עם ישראל. ניסו למכור סיפורים, והציבור הליטאי ידע את האמת ומעולם לא היה חלק מהם."

לדבריו, הקולות הקיצוניים שנשמעים מחלק מהציבור החרדי הם קולות של שוליים. הוא תיאר מציאות שונה, מתונה ולא אלימה המבטאת את דעתו של מרבית הציבור החרדי: "הרוב המוחלט אומרים שזה לא תקין. שמוזר שהפוליטיקאים לא מגנים." לגבי הרבנים ושתיקתם אמר כהן כי "הרבנים תמיד שתקו בנושא. רק 'הפלג הירושלמי' מחפשים הצדקות לדרך המבישה שלהם. ההקצנה שלהם מובילה למקומות גרועים של אלימות כלפי חיילים. ילד גדל על המושג שצבא זה הדבר הכי נורא שיש."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!