דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
20.6°תל אביב
  • 16.5°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.9°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 15.8°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טרנסג'נדר

זכויות להט"ב / השנה ביום הנראות הטרנסי - בואו נמלא את צוואתה של לילה אלקורן

ארה"ב של טראמפ הולכת ומסתמנת כמקום עוין כלפי טרנס* | ביום הנראות הטרנסי, המצויין בעשור האחרון בכל 31 במרץ, חשוב לחגוג את החריגות והנראות - אבל גם לזכור את הסכנות שיש בה | "אנחנו הדבר הכי יפה"

הפגנה של טרנס* בצפון קרוליינה נגד חוק ה- HB2 אפריל (צילום: J. Bicking / Shutterstock.com).
הפגנה של טרנס* בצפון קרוליינה נגד חוק ה- HB2 אפריל (צילום: J. Bicking / Shutterstock.com).
עידו לוקר
עידו לוקר
כותבת אורחת
צרו קשר עם המערכת:

מאז שנת 2008, מצוין מידי שנה ב-31 במרץ יום הנראות הטרנסג'נדרי, בו טרנסג'נדריות מרחבי העולם יוצאות כדי לחגוג ולהעלות את המודעות לקיומם של טרנסג'נדריות, ג'נדרקווירים, לתת מקום למתלבטים במגדרם, לחגוג את עצם קיומנו ולהעלות את המודעות לחוויית החיים הטרנסית, על שלל גווניה ברחבי העולם.

מלבד המודעות, השמחה והכוח שנותנת הנראות הטרנסג'נדרית לטרנסג'נדריות ומתלבטות במגדרן להמשיך להתקיים ולהיאבק על חיינו, היא מביאה איתה גם הרבה מאוד סכנות וקשיים. אחרי 8 שנים של קידום זכויות ומעמדן של טרנסג'נדריות בארצות הברית, אנחנו נכנסים לעידן של 4 שנים בהן מעמדן וביטחונן של טרנסג'נדריות מתערער ומתדרדר תחת חסות שלטונית וחוקית, כזו שבין השאר נותנת לגיטימציה לאלימות מגוונת כנגד טרנסג'נדריות.

הפגנת טרנס* באנדטרת סטונוול נגד החלטת טראמפ לבטל את החוק שמאפשר לתלמידים טרנס* להשתמש בשירותים לבחירת המגדר שלהןם. פברואר 2017 (צילום: AP Photo/Kathy Willens).
הפגנת טרנס* באנדטרת סטונוול נגד החלטת טראמפ לבטל את החוק שמאפשר לתלמידים טרנס* להשתמש בשירותים לבחירת המגדר שלהןם. פברואר 2017 (צילום: AP Photo/Kathy Willens).

בזמן כהונת אובמה, קידם הממשל הפדרלי תקנות וחוקים רבוים כדי להגן על טרנסג'נדריות מפני אפליות שונות. לדוגמא שימוש בשירותים לפי המגדר האמיתי, בו הן מזדהות ועל פיו הן חיות ולא לפי מה שמצוין בתעודת הלידה, וכן הגנות נגד אפליה במקומות העבודה. בנוסף, במסגרת אובמה-קר (Obamacare) ותחת תת סעיף 1557 בחוק הנגשת טיפול רפואי (Affordable Care Act) הונגשו שירותי רפואה לטרנסג'נדריות – לא רק לניתוחים, אלא גם גישה לטיפול הורמונאלי (HRT) ולטיפולים פסיכותרפיים. תחת אותו סעיף, יכלו טרנסג'נדריות להתחיל את תהליך המעבר המגדרי ללא תלות בחברות ביטוח, שלרוב לא הסכימו לבטח טנרסג'נדריות.

עוד באותו הזמן במדינת צפון קרולינה התחיל בית המחוקקים להעביר את חוק (HB2 House Bill2) המחייב טרנסג'נדריות להשתמש בשירותים במקומות ציבוריים לפי תעודת הלידה שלהן ולא לפי מגדרן. הצעת החוק נפלה בזכות פעילות של אירגוניים להט"בים, ארגוני זכויות אדם והגנות של הממשל הפדרלי, שאף תבע את מדינת צפון קרולינה על שהציעה את הצעת חוק זו.

קמפיין הבחירות של טראמפ התאפיין בהצהרות להט"בפוביות. סגנו של טראמפ, מייק פנס, אמר בפומבי כמה פעמים שהוא תומך בטיפולי המרה להומואים ולטרנסג'נדריות. במהלך הקמפיין, אמר טראמפ כמה פעמים שלא מעניין אותו באילו שירותים ציבוריים טרנסג'נדריות ישתמשו. חשוב לזכור שאחת התומכות הגדולות שלו היא טרנסג'נדרית בעצמה – קייטלין ג'נר. בראיון מגזין Time אמרה ג'נר, "אם את נראית כמו גבר בשמלה, את תגרמי לאנשים להרגיש לא בנוח", ולמעשה באמירה הזאת מדירה ג'נר האמידה, נשים טרנסג'נדריות ללא גישה לשירותי רפואה, או כל מי שלא מוכנה להיכנס לעולם אידאל היופי בחברה.

קווי התמיכה קרסו

כבר בערב בחירתו של טראמפ, נרשמה פנייה מאסיבית לקווי החירום לעזרה ללהט"ב, אשר קרסו מרוב הפניות הרבות גם ברשתות חברתיות, אתרים ועמודים המתעסקים בתמיכה לטרנסג'נדריות ומתלבטות במגדרן, נרשמה תנועה ערה, כשרבים חיפשו תמיכה. למאמץ התגייסו אלפי מתנדבים וחברות קהילה, כדי לתת אוזן קשבת ולנסות לסייע, עקב תוצאות בחירות והחשש מהשפעותיהן על עתידן של טרנסג'נדריות בארצות הברית. נסיון העבר לימד שנשיא ורוב רפובליקני בסנאט ובבית הנבחרים, צפויים להערים קשיים על קהילת הלהט"ב, ועל טרנסג'נדריות בפרט.

במהלך תקופת החפיפה בין בחירתו של טראמפ לכניסתו בפועל לתפקיד, פנו רבות לארגונים טרנסג'נדרים ולהט"בים בבקשת הנחיות כיצד לשנות את השם והמגדר בתעודת הלידה, וכן יעוץ והכוונה אילו מדינות כדאי לעזוב ולאילו מדינות כדאי לעבור. למעשה, נוצר מצב בו נשים טרנסג'נדריות, אשר חיו בערים ומדינות שנחשבות מאד טרנספוביות, נעקרות מבתיהן כדי לשרוד ולשמור על ביטחונן.

נבואות הזעם האלו החלו להתגשם – מאז תחילת השנה תועדו 17 מקרי רצח של טרנסג'נדריות, רובן שחורות, ארבע מהן נרצחו בשבוע אחד. אלימות גלויה כלפי טרנסג'נדריות שחורות בארה"ב היתה גם לפני עידן טראמפ, אך התחזקות המגמה בהחלט מעוררת דאגה. המספר אינו כולל את העלייה במספר הטרנסג'נדריות שהתאבדו, לאחר עלייתו של טרמפ לשלטון.

הישרדות

בבלוג של הכותבת הטרנסג'נדרית, סאם ריידל מתוארת מציאות בה טרנסג'נדריות נכנסות למצב של נסיגה ממעבר detransitioning, כדי לשרוד. מדובר במצב של חזרה לארון, בו מפסיקות הרבה מאד הליכים רפואיים הפיכים, כדי לחזור למצב דומה למגדר הרשום בתעודת הלידה, זה עימו אינה מזדהה יותר. הרגרסיה הרפואית יוצרת נזק לגוף, בדומה לגמילה מסמים – ובנוסף היא מדרדרת את מצבן הנפשי של טרנסג'נדריות שבחרו לעבור בצורה חברתית ורפואית תהליך שינוי מגדרי. חשוב לציין, לא כל טנרסג'נדרית יכולה להיכנס למצב של נסיגת מעבר, לדוגמא טרנסג'נדריות שעברו הליכיים כירוגיים בלתי הפיכים.

אחת הפעולות הראשונות שביצע טראמפ הייתה ביטול ההגנות הפדרליות על תלמידים בבתי ספר וקולג'ים ציבוריים, ביחס לשימוש בשירותים. בנוסף, טראמפ פועל לביטול Omabacare ובו כיסוי חלק מההוצאות הרפואיות והפסיכותפיות לטרנסג'נדריות במצב כלכלי-חברתי שלא מאפשר להן נגישות מספיק טובה לרפואה, וחוק הנגשת טיפול ואיתם סיוע כה נחוץ זה. בימים האחרונים חתם טראמפ על צו נישואתי המאפשר לקבלנים פדרלים להפלות עובדים להט"ב. הצו מבטל את הצו הנשיאותי 13673, תשלום הוגן ומקום עבודה בטוח (Fair Pay and Safe Workplaces Order), בו ניתנים חוזים פדרליים רק לקבלנים שבתקופה של 3 שנים לא אפלו עובדים על רקע נטייה מינית, זהות מגדרית וסטריאוטפים מגדריים. ביטול הצו יוסיף קשיים על טנרסג'נדריות, אשר בכל מקרה מתקשות למצוא עבודה בשל זהותן, וההצגה המגדרית שלהן.

בהרבה מאוד מדינות באזור דרום ארה"ב מתחילים תהליכים חקיקה נגד טרנסג'נדריות – בין אם מדובר בחוקי שירותים שונים' ובין אם מדובר בחוקים המסירים הגנות פדרליות נגד אפליה במקומות עבודה. באתר Gay Star News נכתב שמדינת ארקנסו פועלת להפיכת הטרנסג'נדריות ללא חוקיות, על ידי סדרה של חוקים שהעונשים עליהם יכולים להגיע ל-6 עד 10 שנים בבית כלא, ולקנסות של 2,500 דולר. לדוגמא, תחת החוק ייאסר על אדם טרנסג'נדר שעבר ניתוח עליון להסתובב בלי חולצה בפומבי, תחת הטענה שהחזה שלו עלול להראות כאיבר מיני והוא עלול להיאסר בגין התערטלות בציבור אם ירצה ללכת לים או לבריכה. גם איסור לשנות את סעיף המגדר בתעודת הלידה נמצא בסדרת החוקים הזו.

הפגנת טרנס* בבית העירייה בסן פרנסיסקו נגד החלטת טראמפ לבטל את החוק שמאפשר לתלמידים טרנס* להשתמש בשירותים לבחירת המגדר שלהןם. פברואר 2017 (צילום: AP Photo/Kathy Willens).
הפגנת טרנס* בבית העירייה בסן פרנסיסקו נגד החלטת טראמפ לבטל את החוק שמאפשר לתלמידים טרנס* להשתמש בשירותים לבחירת המגדר שלהןם. פברואר 2017 (צילום: AP Photo/Kathy Willens).

ביום הנראות הטרנסג'נדרית השנה, העתיד של הקהילה הטרנסג'נדרית בארצות הברית לא נראה אופטימי בכלל, אפילו קשה. עם זאת, יש מספר נקודות אור – דוגמא אחת היא מדינת קליפורניה, המאפשרת לאנשים א-בינאריים, שאינם מזדהים כגברים או כנשים, לשנות את סעיף המגדר בתעודת הלידה שלהם למגדר לא בינארי. צעד חשוב ביחס לכל הגיהינום שמייצר ממשל טראמפ בארצות הברית, וכן יש חוקים שונים ברמת המדינות הממשיכים להגן על חייהן וזכויותיהן של טרנסג'נדריות. ישנה גם עלייה בנראות טרנסג'נדרית –  שחקניות ושחקנים טרנסג'נדריות תפסו תפקידים ראשיים בסדרות וסרטים, למשל לברן קוקס נבחרה לשחק את דוקטור פרנק פרנקנשטיין, בחידוש למופע האימים של רוקי.

תתקנו את החברה

בנימה אישית, החוקים שעוברים כיום בארצות הברית מזכירים את חוקי ההפרדה בין שחורים ולבנים של שנות ה-50, ואפילו גרוע מהם. הכל במגמה לעשות דמוניזציה ולבסס חוסר לגיטימציה לחריגה בחברה. בשנת 2014 נטלה את חייה לילה אלקורן (Leelah Alcorn) בגלל אלימות וחוסר קבלה מצד החברה והמשפחה על עצם היותה טרנסג'נדרית. במכתב ההתאבדות שהשאירה כתבה שורה אחת מאוד קשה, מאין צוואה, "למוות שלי צריכה להיות משמעות. המוות שלי צריך להיספר יחד עם כל הטרנסג'נדריות שהתאבדו השנה. אני רוצה שמישהי תסתכל על המספר הזה ותגיד "זה דפוק לגמרי" ותתקן את זה. תתקנו את החברה. בבקשה."

המכתב של לילה מהווה עבורי צו עשייה, וכמה חשוב שאנחנו קיימות וכמה אנחנו צריכות להיאבק כדאי להיות. יום הנראות הטרנסג'נדרי בא לגייס עוד שותפים למאבק היום-יומי אותו אנו נאבקות כדי להיות מי שאנחנו.

אני רוצה לסיים בשיר, שנכתב במקור על ידי אהרון שבתאי:

לא, ספפו (הגרסה המגדרית) / ל. וקר

הדבר הכי יפה, אמרה ספפו, הוא מי שאוהבים.
לא, ספפו, אני אומר.ת, מי שאוהבות לא יהיה יפה
כל עוד אדם או קבוצה מתירים את דמו.ה –
בעולם בו מגדר זה כפייה אין עתיד ליופי.
תני לי להוציא לך מהראש את החרא שהאכילו אותך.
זנדר לא יהיה יפה אם לא יוכל להשתמש בשירותים שלו,
לילה לא תקלע זרים בשערה אם תשלח לטיפולי המרה.
לכן, הדבר הכי יפה, התנאי ליופי, היא חריגות מגדרית.
צדקת, לא פרשים או צבא חמוש, לא ספינות,
אך כשיגברו האחיות , הקוויריות, החריגות
או אז השמים והארץ יתנשקו בעיני אהובתי.
לכן, גם לא בקרב הסופרים, לא באוניברסיטה, לא בקונצרט
תמצאי היום את היופי, אלא בכיעור, בשונה –
טנרס*יות, ג'נדרקווירז, ספפו, הןם אנחנו הדבר הכי יפה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!