דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קיצור שבוע העבודה

דעה / ההסכם בין התעשיינים להסתדרות - פתח לשינוי משמעותי

ההסכם שנחתם השבוע בין ההסתדרות למעסיקים ויקצר את שבוע העבודה ל-42 שעות זכה להתנגדות מצדדים שונים אך צריך להגיד באופן ברור - מדובר בהסכם טוב שיכול להניע תהליכים ולקיצור משמעותי נוסף של שבוע העבודה | דעה

עובדי משמרת לילה בירושלים (צילום: לואי פישר / פלאש 90).
עובדי משמרת לילה בירושלים (צילום: לואי פישר / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שלשום עודכנו כי ההסתדרות חתמה עם ארגוני המעסיקים על הסכם לקיצור שבוע העבודה בשעה ל-42 שעות שבועיות. עם הפרסום קפצו מבקרי ההסתדרות הקבועים, וטענו כי ההסכם פוגעני כלפי העובדים. בכח לעובדים טענו כי ההסתדרות "נתנה הסכמתה למשאת נפשם של המעסיקים" זאת בהתייחס לסעיף המאפשר הארכת משמרת הלילה בשעה ל-12 שעות ולשינוי יחס החלוקה בין משמרות היום למשמרות הלילה. עוד טענו כי ההסכם עליו חתמה ההסתדרות יניב חיסכון למעסיקים שיעברו לעבוד בשתי משמרות ביממה במקום שלוש ויוביל לפיטורים של עד שליש מהעובדים.

הטרוניות של מתנגדי ההסתדרות מזכירות את ההאשמות ותחזיות האיימים שליוו את ההסכם להעלאת שכר המינימום. כשההסתדרות חתמה עם ארגוני המעסיקים על העלאה מדורגת של שכר המינימום היו אז מי שהבטיחו פיטורים המוניים ועליה דרסטית באחוזי האבטלה. מאיפה ישלמו המעסיקים את התוספת? שאלו אז מתנגדי ההסכם. והפלא ופלא שכר המינימום עלה, ואחוזי האבטלה הנמוכים בישראל ירדו לשיא. השכר עלה, לעובדים יש יותר כסף להוציא ולעסקים יש למי למכור. כנראה ששיתוף הפעולה בין ההסתדרות וארגוני המעסיקים יכולה להניב תוצאה שהיא גם טובה למעסיקים וגם לעובדים. זה נהנה וזה לא חסר.

כך גם הפעם. קיצור שעות העבודה השבועיות הינו צעד בדרך לקיצור שבוע העבודה בישראל. ההסכם הנוכחי יאפשר למיליוני עובדים המועסקים במשרה מלאה לקבל את אותה המשכורת ולעבוד כארבע שעות פחות בחודש. או לחילופין להגדיל את השכר בגין הגדלת מספר השעות הנוספות שיספרו להם. אך מעבר לשיפור המדובר, ההסכם סולל את הדרך לקיצור שבוע העבודה בישראל לשבוע בן חמישה ימים. צעד שייטיב גם עם העובדים וגם עם בעלי העסקים בישראל.

בעוד שהקטנת מספר שעות העבודה השבועיות ישפר באופן רוחבי את התנאים של כלל העובדים במשק, להארכת משמרת הלילה בשעה ולהגדלת היחס בין משמרות יום למשמרות לילה יכולה להיות השפעה שולית על חלק מצומצם מהעובדים בלבד. זאת בהנחה, המופרכת לטעמי, שהמעסיקים במפעלים העובדים מסביב לשעון אכן זוממים לשנות את כל סדרי העבודה שלהם ולעבור לעבודה בשתי משמרות ביממה בלבד, במקום שלוש.

מרבית המעסיקים במשק, בטח במצב בו המשק מתקרב לתעסוקה מלאה, רוצים למשוך עובדים טובים. שינוי של מבנה העבודה במפעל, שיכול לחסוך למעסיק מעט כסף אבל להרחיק עובדים הוא לא תסריט סביר ברוב המפעלים. בנוסף, המעסיקים יודעים כי להארכת המשמרת יש חסרונות רבים שכן, עם כל שעה שעוברת, התפוקה של העובד פוחתת, הוא הופך לפחות יעיל, ומבצע יותר תקלות שבסופו של דבר עולות למעסיק כסף.

אם ההסכם שנחתם שלשום, אכן יהיה הנתיב שיוביל בסופו של דבר לקיצור שבוע העבודה לשבוע בן חמישה ימים, ניתן יהיה לומר אז כי היה זה צעד מהפכני שחולל שינוי של ממש במשק הישראלי. עד אז מדובר בהסכם טוב. הסכם שמשפר, ולו במעט את ערכה של העבודה בישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!