דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

מדיני / נתניהו הציג לקבינט את ההסכמות שהושגו עם ארה"ב בנושא ההתנחלויות

לפי ההסכמות שהציג רה"מ מדובר בריסון של הבנייה ביו"ש עם אפשרות לבנייה "בתוך קו השטח הבנוי" | הבית הלבן מסר בתגובה: "בעוד קיומן של התנחלויות אינו מכשול לשלום, המשך פעילות בלתי מרוסנת לא מסייע לקידום השלום"

נתניהו וטראמפ (צילום: אלכס קולומויסקי, AP)
נתניהו וטראמפ (צילום: אלכס קולומויסקי, AP)
שי ניר
דוד טברסקי

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הציג אמש בפני הקבינט את ההסכמות שהושגו עם הבית הלבן על המשך הבנייה בתנחלויות. ההסכמות הוצגו לאחר הודעת ממשלת ישראל על בניית ישוב חלופי למפוני עמונה ונוגעות למדיניות הבנייה בהתנחלויות. ראש הממשלה אמר כי מדובר במדיניות של ריסון בבנייה.

רוח הדברים שנאמרו בקבינט היא כי מתוך התחשבות בעמדותיו של הנשיא דונלד טראמפ, תנקוט ישראל בצעדים משמעותיים כדי לצמצם את ההרחבה של השטח הבנוי מעבר לקו הבנייה ביישובים הקיימיים ביו"ש ולנקוט ריסון משמעותי, כדי לאפשר התקדמות בתהליך השלום. עוד נאמר כי ישראל תבנה בתוך השטח הבנוי הקיים, ככל שהדבר מתאפשר, ובצמידות לקו הבנייה הקיים. במקום ששני הקריטריונים הללו אינם מתאפשרים, בגלל אילוצים משפטיים, ביטחוניים וטופוגרפיים וכו', ישראל תאפשר בנייה בשטח הקרוב ככל האפשר לקו הבנייה הקיים. דבר נוסף שעלהבקבינט הוא כי ישראל לא תאפשר הקמת מאחזים בלתי חוקיים.

הבית הלבן יצא בהודעה מיוחדת בעקבות אישור בניית היישוב החדש למפוני עמונה על כך שהמשך בניית ההתנחלויות פוגע בתהליך השלום "הנשיא טראמפ הביע הן באופן פומבי והן באופן פרטי את דאגותיו בנוגע להתנחלויות. כפי שהממשל כבר הבהיר: בעוד קיומן של התנחלויות אינו מכשול לשלום, המשך פעילות בלתי מרוסנת לא מסייע לקידום השלום. הממשל הישראלי הבהיר שבכוונתו לאמץ מדיניות בהתנחלויות שלוקחת בחשבון את עמדתו של הנשיא"

בצד הימני של המפה, פירשו את הודעתו של ראש הממשלה כהכרזה על המשך הקפאת הבנייה. "החלטת הקבינט מטרידה מאוד. היא משאירה אמנם מרחב תמרון למבחן הישום בשטח אבל הניסיון עם נתניהו במבחני תוצאה הוא רע מאוד. אין בסיס אמיתי להערכה שהפעם זה יהיה אחרת" מסר ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) וקרא לכינוסה של מועצת התכנון העליונה שתדון איך מתמודדים עם החלטות הקבינט.

"תזכורת אחת מיני רבות להתנהלותו של נתניהו קבלנו אתמול כשראש הממשלה הודה למעשה שהוא הורה לעצור שיווק של 2000 יחידות דיור מתוך אלו שאושרו על ידו לפני כחודשיים וזאת לאחר שלשכתו הכחישה זאת. ההודאה הזו, בצירוף העובדה שמאז הבחירות בארה"ב מועצת התכנון העליונה ביו"ש לא התכנסה – מה שאומר שגם התכניות שרה"מ "אישר" לא קודמו, מלמדים שה- 5500 יחידות שכאילו אושרו היו לא יותר מבלוף, כפי שטענתי אז. כאמור, אין שום יסוד להנחה שהפעם זה יהיה שונה"

בצד השמאלי של המפה בירכו את החלטת הקבינט, ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) הביא תקווה שבנימין נתניהו יפעל לקידום מתווה פתרון שתי המדינות  ״אני מקווה שאכן ממשל טראמפ עוצר את נתניהו מהיגררות מסוכנת למתווה עזמי בשארה של מדינה אחת מהים לירדן, שזהו סופה של הציונות״ מסר פרץ והוסיף ״האינטרס הישראלי הוא חתירה להסדר מדיני שישמור על גושי ההתיישבות ואינו הרחבת ההתנחלויות המבודדות ופגיעה באפשרות ליישם את פתרון שתי המדינות. עמדתה של ארה"ב והתיאום עם ארה״ב תמיד חיוניים, גם בהקשר זה אך עלינו לפעול על פי האינטרס הישראלי והוא זה שצריך להנחות את העשייה שלנו״.

מאהל מחאה של מפוני עמונה מול בית ראש הממשלה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
מאהל מחאה של מפוני עמונה מול בית ראש הממשלה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

במטה עמונה בירכו על ההחלטה של הקבינט:

"זכרו של היישוב עמונה ישאר לעד בליבנו. אנו אוהבים אותך מולדת, לכן אנו נשבעים היום הזה לשוב לאדמת עמונה, אנו ואם לא אנו, בננו שיקומו אחרינו – מולדת לא עוזבים לעולם. יחד עם זה, משעה שחרבה עמונה ביקשנו רק דבר אחד – משימה חלוצית-ציונית של הקמת ישוב חדש בארץ ישראל, עבורנו ועבור עם ישראל כולו. רק יצירת חיים עשירים של פריחה ועשייה, יהוו מזור לכאבנו ולכאבו של הציבור, על חיים שניטלו.

תחת הפרח שנרמס נשתול מאה פרחים. תחת העץ שנגדע נשתול מאה עצים. תחת הבית שנהרס נבנה מאה בתים. תחת החיים שניטלו ניצור חיים חדשים. חיים של צחוק ילדים ושיחת זקנים. חיים של תורה ותרבות, מסיבת מרעים ומעשים טובים. חיים של נתינה ושגשוג ופריחה. חיים ישראלים מלאים של עם הבונה את ארצו ושל שכינה השבה למקומה"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!