דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סקוטלנד

בעולם / בעקבות הברקזיט: סקוטלנד דורשת מבריטניה משאל עם לעצמאות

שלוש שנים בלבד לאחר שרוב הסקוטים בחרו להישאר חלק מבריטניה, דורשת הממשלה הסקוטית משאל עם נוסף: "בנסיבות שהשתנו מאוד, חייבת להיות לנו הזכות לבחור את עתידנו", כתבה השרה הראשונה ניקולה סטרג'ון

אזרחית תומכת בהיפרדות סקוטלנד מבריטניה חולפת על פני הפרלמנט הסקוטי  (ארכיון)  (Andrew Milligan/PA via AP)
אזרחית תומכת בהיפרדות סקוטלנד מבריטניה חולפת על פני הפרלמנט הסקוטי  (ארכיון) (Andrew Milligan/PA via AP)

השרה הראשונה של סקוטלנד ניקולה סטרג'ון פנתה אתמול (שישי) לממשלת בריטניה בבקשה למשאל עם נוסף על עצמאות סקוטלנד. במכתב לראשת ממשלת בריטניה תרזה מאי טענה סטרג'ון כי ליציאה המתוכננת של בריטניה מהשוק המשותף של האיחוד האירופי יהיו השלכות משמעותיות על סקוטלנד, שרוב אזרחיה (62%) תמך בהישארות באיחוד במשאל הברקזיט שנערך ביוני 2016. "בנסיבות שהשתנו מאוד, לנו אנשי סקוטלנד חייבת להיות הזכות לבחור את עתידנו – בקיצור, לממש את זכותנו להגדרה עצמית", כתבה סטרג'ון.

פנייתה של סטרג'ון לממשלת בריטניה באה לאחר הצבעה בפרלמנט הסקוטי השבוע, שבה תמכו רוב חברי הפרלמנט (69 נגד 59) בקיום משאל עם על עצמאות סקוטלנד. המפלגה הלאומית הסקוטית, המצדדת בהיפרדות מבריטניה, אוחזת ברוב המשובים בפרלמנט הסקוטי. הסקוטים מעוניינים לערוך את המשאל בין סתיו 2018 לאביב 2019.

בממשלת בריטניה אישרו את קבלת המכתב ואמרו שיגיבו בבוא העת, אך כבר הודיעו שבכוונתם לדות את הבקשה. ראשת הממשלה מאי הבהירה שאינה מאמינה שזהו הזמן למשאל עם נוסף. הסקוטים דחו התנתקות מבריטניה במשאל עם שהתקיים ב-2014, שהמפלגה הלאומית הסקוטית, בראשותה של סטרג'ון, הגדירה כ"הצבעה של פעם בדור". כעת טוענת סטרג'ון כי מהלך הברקזיט, שהחל ב-2016, שינה את הסיטואציה באופן דרמטי שמצדיק משאל עם חוזר. היא הוסיפה ש"אין סיבה הגיונית" לדחות את הבקשה למשאל עם.

"המנדט של הפרלמנט הסקוטי חייב להיות מכובד ומקודם", כתבה סטרג'ון, "השאלה היא לא האם, אלא איך. אני מקווה שזה יקרה בדיון קונסטרוקטיבי בין הממשלות שלנו. יחד עם זאת, אם הדבר כרגע אינו אפשרי, אציג לפרלמנט הסקוטי את הצעדים שאני מתכוונת לבצע כדי לקדם משאל עם."

סקוטלנד התאחדה עם הממלכה הבריטית בשנת 1707, והיא מהווה כיום אחת מארבע אומות הבית של הממלכה המאוחדת הבריטית, יחד עם אנגליה, ויילס ואירלנד הצפונית. הסקוטים הם חלק מההסדרים הפוליטיים של הממלכה הבריטית, שבראשה עומד בית המלוכה, הפרלמנט, הממשלה ומערכת המשפט. יחד עם זאת, נהנתה סקוטלנד מאוטונומיה תרבותית ומשפטית בתחומי החברה והדין האישי. סקוטלנד מיוצגת בפרלמנט הבריטי וכן בפרלמנט של האיחוד האירופי. והחל מ-1998 יש לה גם פרלמנט וממשלה משל עצמה – בראשה עומדת סטרג'ון, המכונה "השרה הראשונה של סקוטלנד". המוסדות הסקוטיים מוסמכים לדון בענייני הפנים של סקוטלנד. מפלגתה הובילה את משאל העם ב-2014 להתנתקות מבריטניה, אך 55% מאזרחי סקוטלנד דחו את ההצעה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!