דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ענף הבנייה

ענף הבנייה / יו"ר הסתדרות עובדי הבניין במכתב לרה"מ: "הממשלה הורסת את הענף"

בנוסף להחלטה להביא לישראל אלפי פועלי בניין סינים, פועלת הממשלה להתיר את עבודתם של אדריכלים ומהנדסי בניין מחו"ל. בהסתדרות מאיימים בסכסוך עבודה בענף

אתר בנייה בבני ברק (צילום: Yaakov Naumi / פלאש90).
אתר בנייה בבני ברק (צילום: Yaakov Naumi / פלאש90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל מזהיר כי מהלכי הממשלה להבאת עובדים מחו"ל לענף הבניין "תגדע את הענף ותפגע בעובדי הבניין". מויאל מתריע מפני יוזמת חקיקה של הממשלה שתאפשר למהנדסי בניין ולאדריכלים מחו"ל לקבל רשיון עבודה בישראל לתקופה זמנית, וכן מפני ההסכם שנחתם עם סין להבאת אלפי פועלי בניין נוספים. בכינוס חירום שנערך בשבוע שעבר הודיע מויאל כי במידה ואזהרותיו לא ישמעו, הוא ימליץ על הכרזת סכסוך עבודה בענף.

במכתב ששלח בשבוע שעבר לראש הממשלה בנימין נתניהו כתב מויאל כי "החלטת משרד העבודה והרווחה שמובילה תיקון לפיו מהנדסים ואדריכלים מחו"ל יוכלו לקבל רישיון לעבוד בפרויקטים גדולים בארץ תגדע את הענף ותפגע בעובדי הבניין". הוא הוסיף כי החלטת הממשלה, "לייבא מהנדסים, אדריכלים, מנהלי עבודה לענף הבנייה תפגע אנושות בעובדים בזכויותיהם ובעתידם הכלכלי".

"ייבוא האדריכלים והמהנדסים" הוא יוזמת חקיקה של הממשלה, שהתווספה להצעת חוק פרטית לתיקון חוק המהנדסים והאדריכלים. התיקון נועד לעדכן את אופן מתן הרשיונות למהנדסים ולאדריכלים בישראל, ולאחר שנה של הליך חקיקה ביקש לאחרונה משרד העבודה והרווחה, באופן מפתיע, להוסיף לו סעיף המתיר לשר העבודה והרווחה להעניק רשיון עבודה בישראל למהנדס או אדריכל ממדינת חוץ לתקופה של עד שנתיים. זאת, באם המהנדס הוא "בעל מוניטין בתחומו", וכן רשאי לבנות או לתכנן במדינתו מבנה בהיקף ובסדר גודל זהה למבנה שעליו לבצע בישראל. הסעיף נדון לראשונה בוועדת הכלכלה לפני כשבוע וחצי, כאשר ארגוני המהנדסים והאדריכלים בישראל אמרו שהממשלה לא התייעצה איתם על התיקון הזה והביעו התנגדות אליו.

מויאל הוסיף כי כוונות הממשלה לייבא בזמן הקרוב אלפי עובדי בניין סיניים, וזאת במקום לחזק את ההכשרה המקצועית בתחומי הבנייה בארץ, היא בגדר "הסנונית הראשונה בדרך להרוס את ענף הבנייה בישראל ולשלוח אלפי עובדים ישראלים הביתה למעגל האבטלה". מויאל תובע מראש הממשלה לבלום את המגמה של התרחבות המקצועות המיובאים מחו"ל, "מה  שיפגע קשות בעובדים הישראליים, שבנו את הארץ הזאת ביזע והרבה דם".

לדבריו, ההסתדרות מתנגדת לכך בכל תוקף, והיא תפעל להגנת העובדים הישראלים בענף. לכינוס החירום שנערך בבית ההסתדרות בתל אביב הגיעו, ראשי הוועדים מחברות בנייה ותעשיות נלוות מכל הארץ: 'דניה סיבוס', 'שיכון ובינוי', 'תדהר', 'סולל בונה', 'אשטרום'  'א. דורי' 'אקרשטיין' 'אשקלית', עובדי הבינוי של המשטרה, 'פניציה', 'ציפורי', 'פניציה ישראל', רסקו וכן הועדים הארציים של מנהלי העבודה והמנופאים. מויאל הבהיר כי במידה והממשלה לא תיעתר לדרישה למנוע את המהלך, הוא ימליץ על סכסוך עבודה.

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה כי "הצעת החוק בעניין תיקון חוק המהנדסים והאדריכלים כוללת כמה נושאים, וביניהם אפשרות למתן רישיון זמני למהנדס מומחה מחו"ל. מתן הרישיון מותנה בתנאים מסוימים, כגון רישום בפנקס המהנדסים והאדריכלים, היקף עלות המיזם שלשם תכנונו או ביצועו מוזמן המומחה, וכן היותו של המומחה בעל שם עולמי בתחומו.

"הצורך בתיקון זה עלה, בין היתר, בעקבות ההתפתחות המשמעותית בנושא תשתיות, תחבורה ומבנים בישראל, כמו כריית מנהרות לרכבות, תכנון הרכבת הקלה, תכנון גשרים בהיקף משמעותי ועוד.

"באשר לאחריות, אין בהצעת החוק כדי לפטור את המהנדס או את האדריכל מומחה החוץ מאחריות פלילית, וכיום דווקא קל יותר למצוא בעולם חשודים בעבירות שונות על מנת לשפוט אותם בישראל. עוד יובהר כי תפקידה של מועצת ההנדסה והאדריכלות היא לייעץ לשר בנוגע לתחומים שונים. השר חיים כץ שקל את הנושא והחליט לתקן את החוק, בין היתר, בשל השיקולים דלעיל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!