דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות

תרבות / יבגני יבטושנקו, אחד מגדולי המשוררים של ברית המועצות, מת בארה"ב

נודע בהתנגדותו לפשעי המשטר הקומוניסטי ומבקר חריף של האנטישמיות הסמויה של מוסדות בריה"מ | אמש (שבת) נפטר בגיל 84 באוקלהומה, ארה"ב, לשם היגר בתחילת שנות ה-90' | שירו 'באבי-יאר' נקודת ציון בזכרון השואה בעולם דובר הרוסית

המשורר הרוסי יבגני יבטושנקו (AP Photo/Alexander Zemlianichenko, file).
המשורר הרוסי יבגני יבטושנקו (AP Photo/Alexander Zemlianichenko, file).
דוד טברסקי

אמש (שבת) נפטר המשורר הרוסי יבגני יבטושנקו, גדול משוררי ברית המועצות בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה.

יבגני אלכסנדרוביץ יבטושנקו נפטר אמש בעיר טולסה אוקלוהומה שבארה"ב כשהוא בן 84 שנים. יבטושנקו נולד בסיביר ב-1932 ובגיל צעיר עבר עם משפחתו לעיר מוסקבה. לאורך שנות פעילתו כתב מאות שירים שעסקו בחיי היום-יום בברה"מ ושילב בשיריו נושאים פוליטיים, היסטוריים וחברתיים ביחד עם שירת טבע ואהבה. החשובים שבשיריו עסקו במורשת קרבות הגבורה של מלחמת העולם השנייה וסיפורי הוטרנים ועל כן יבטושנקו נחשב למשורר החשוב ביותר של המלחמה, למרות שהיה ילד בתקופתה ולא השתתף בה.

ב-1961 פרסם יבטושנקו את אחד משיריו המפורסמים ביותר 'באבי יאר' אשר תיאר את את טבח עשרות אלפי היהודים, תושבי קייב, ע"י חיילי גרמניה הנאצית באביב 1941. בשיר מחה יבטושנקו על אדישות השלטונות הסובייטים להנצחת טבח יהודי קייב. בעת פרסום שירו התעוררה סערה גדולה בברה"מ על כך שהשלטונות מנסים למחות את זכר רציחתם המכוונת של כ-3 מיליון מיהודי ברה"מ בטענה שכל אזרחי בריה"מ סבלו מהתוקפנות הנאצית ואין להנציח את רצח היהודים באופן מיוחד. רבים מזהים את פרסום שירו כנקודה היסטורית מכרעת בה התחיל השיח על שואת היהודים בתחומי בריה"מ.

"על באבי יאר אין יד ואין מצבת
ערוץ תלול – כדמות גולל על קבר
אני אחוז אימה
היום זקנתי כמו
לו אני העם היהודי עצמו"

לאורך שנות פעילותו נודע יבטושנקו כמתנגד משטר חריף ובשירתו ביקר בחריפות את המשטר הסובייטי על כך שלא התנער ממורשתו הרצחנית של סטאלין גם לאחר מותו. במקביל לכך נהג לתקוף את האנטישמיות הסמויה שבמסדרונות השלטון ומוסדות המדינה, שעל אף האיצטלה הקומוניסטית-אינטרנציונליסטית שהעטה על עצמו, פשתה בהם לרבבה.

בין חבר מכריו היו מתנגדי משטר בולטים ובהם המשורר אנדריי וזנייסנקי והסופר אלכסנדר סולזניצין. בין פעולותיו הפוליטיות המזוהות ביותר הייתה תמיכתו בסופר בוריס פסטרנק שהוחרם ע"י השלטונות עת זכה בפרס הנובל לספרות ב-1958, יציאתו בפומבי כנגד הפלישה הסובייטית לצ'כיה ב-1968 (האביב של פראג) והתנגדות נחרצת לפלישה הסובייטית לאפגניסטן ב-1979. למרות ביקורתו החריפה על המשטר, יבטושנקו נהנה מחופש יצירה רחב יחסית בבריה"מ (פרט לתקופה קצרה בשנות ה-60 בהם נאסר עליו לצאת את שטחי המדינה) ושיריו והרצאותיו היו אהודים מאוד על הציבור הסובייטי. יבטושנקו אף יצא להקריא את שיריו במערב אירופה, ארה"ב, מרכז ודרום אמריקה ואפריקה, דבר אשר הוליד בזמנו ביקורת כנגדו על כך שהשלטון משתמש בו כבובה לצורך תעמולה כוזבת.

עת פירוק בריה"מ, בתחילת שנות ה-90', היגר יבטושנקו לארה"ב והשתקע בטולסה שבמדינת אוקלהומה שם המשיך ללמד באוניבריסטת טולסה ובעוד אוניברסיטאות ברחבי ארה"ב. ב-2007 ביקר בישראל והשתתף בטקס הוקרה מיוחד לכבודו ביד ושם. בעשורים האחרונים פעל יבטושנקו עם מתנגדי משטר סובייטים בארה"ב ברוסיה ובגרמניה בפרסום סיפוריהם של מתנגדי המשטר הסובייטים ובהנצחת זכרון הטרור הסטאליניסטי וקורבנות הגולאגים.

יבטושנקו פירסם מעל ל-150 ספרים, וב1963 היה מועמד לפרס נובל לספרות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!