דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התאחדות בוני הארץ

עבודה מסוכנת / המנופאים פותחים בעיצומים: "הקבלנים מתעלמים מהדרישות הבסיסיות שלנו"

פרסום ראשון - לאחר שנה של מו"מ עם הקבלנים ושביתת אזהרה לפני כחודש, הודיעו המנופאים על הפסקות עבודה יזומות באתרי הבניה | לטענתם, המו"מ הגיע למבוי סתום לאחר שדרישותיהם לתנאים שיקלו על שהייה ארוכה בגובה לא נענו: "ההסתדרות לא תיתן יד להזנחת המקצוע"

הפגנת המנופאים (צילום: דבר ראשון).
הפגנת המנופאים (צילום: דבר ראשון).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועד העובדים של ארגון מפעילי עגורן צריח הודיע היום על פתיחה בשורת צעדים ארגוניים החל מהפסקת עבודה מתואמת וכלה בשביתה מלאה – 'ככל שימצאו לנכון ובהתראה מינימלית'. זאת על רקע גרירת רגליים מצד התאחדות בוני הארץ בחתימה על ההסכם הקיבוצי המסדיר את תנאי עבודתם, וכן על הסכם הבטיחות הכללי בענף הבניין. מכיוון שהמנוף הוא חלק מרכזי בכל בנייה לגובה, העיצומים עלולים לשבש לחלוטין את כלל העבודות באתרי הבנייה.

"לאחר כמעט שנה של פגישות משא ומתן עם נציגי התאחדות בוני הארץ, שזו סתם מילה יפה ל'קבלנים', הגענו אתמול שוב למבוי סתום" כתבו נציגי ועד הפעולה לעמיתיהם המנופאים, "ישיבת ויכוחים מתישה שנמשכה עד השעות הקטנות של הלילה, הפכה שוב לאכזבתנו להפניית גב מזלזלת לתנאי העבודה הבסיסיים שדרשנו, בין אם הם היו כרוכים בעלות ובין אם לאו. נציין, כי חלק מדרישותינו נענו באופן חלקי (ורחוק מלהשביע רצון), כגון שכר בסיס התחלתי כפי שסוכם במו"מ הקודם, ואתתים דוברי עברית (במידת יכולת הקבלנים לספקם), אך זאת תוך התעלמות מוחלטת מדרישות הגהות הבסיסיות שלנו, כגון כיסאות ארגונומיים בקבינות המיועדים לישיבה ממושכת, מזגן בכל קבינה, 'כיסא שירותים' (שעלותו כ-100 ש"ח עם אחריות לשנתיים), וכל זאת באופן מזלזל ומעליב".

"ההסתדרות לא תיתן יד להזנחת המקצוע. ההסתדרות לא תאפשר לקבלנים לפעול בדרך של השתקה והמשך פגיעה בבריאות המנופאים, בגהותם ואף לא בשכרם ובטיחותם", נאמר בהודעה, "הכוח שלנו כארגון עובדים הוא בשילוב הכוחות יחד ובהיותנו גוף עובדים אחד שעומד על שלו. אנו מפסיקים בהתפשרות שהתדרדרה עד סף, וזאת תוך אמונה מלאה בכוחם של חברי ארגון מפעילי עגורן צריח על בסיס ההצלחות שאותם המנופאים השיגו בשביתת האזהרה האחרונה" הוסיפו.

לדבריהם במהלך המו"מ שנערך אתמול בלילה נשמעו אמירות קשות הנוגעות לעבודתם של המנופאים, אך הם נחושים בעמדתם כי למנופאים מגיע תשלום בגין הפסקות, בהן הם נאלצים להישאר על המנוף בשל המשך הרב הנדרש על מנת לעלות ולרדת ממנו באמצעות סולמות, וכן זכאותם לאספקה סדירה של מי שתיה ולמתקן להרמת ציוד אישי לקבינה.

חברי ועד הפעולה חיזקו את ידיהם של עמיתיהם למקצוע, וציינו כי הם מצפים שחברות הבניין יפעילו לחצים כבדים על מנת לשכנע אותם לשבור שביתה, בין היתר תוך ניסיון לפתות אותם בהצעות שכר גבוהות במיוחד, ושיטות של הפרד ומשול. לפני כחודש ערכו המנופאים שביתת אזהרה בת יום אחד, ובה נראו דוגמאות לכך כשמנכ"ל חברת דניה סיבוס פנה למנופאי החברה בבקשה שלא ישתתפו בשביתה, וכן כשמנופאים שונים קיבלו הצעות עבודה בשכר גבוהה במיוחד. ועד הפעולה ביקש מהמנופאים להקליט שיחות ממין זה ולהעבירם לידם, וכן הבטיח לעובדים השובתים סיוע משפטי מצד ההסתדרות במקרים של איום בפיטורים.

כמו כן ביקשו מהמנופאים לדווח במידה ומחליפים אותם על המנוף, ולדווח למשטרה ולוועד במקרים בהם יופעלו מנופים על ידי עובדים שאינם מוסמכים לכך.

על אף שבאתרי הבניה בישראל כ-1,200 עגורני צריח בלבד, במרבית האתרים בהם מוצב עגורן שכזה, לא ניתן לקדם את הבניה בלא הסיוע שלו. לפיכך השבתת המנופים צפויה להסב נזקים כלכליים משמעותיים לחברות הבניה הגדולות, אשר יצטרכו לשאת במחירי העיכובים ובעלות השכר של עובדים שלא יוכלו לקדם את העבודה.

מהתאחדות בוני הארץ טרם נמסרה תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!