דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

התאגדות בהיי-טק

עד לפני כמה שנים התאגדות עובדים בהיי-טק נראתה כמו דבר שלעולם לא יקרה. היו רבים שחשבו שעובדות ועובדים ששכרם גבוה באופן יחסי ותנאי העבודה שלהם נחשבים לטובים – לא ירצו להתאגד ולמעשה אין להם כל צורך בכך. ההנחה המובלעת של החשיבה הזאת היא שמשכורת גבוהה היא מעין חסינות והבטחה מפני הרצון של העובדים להתאגד.

ואולם, התברר ששכר גבוה הוא לא חזות הכל ולא זה הדבר שימנע התארגנות עובדים. אחת התופעות הרווחות והקשות בהיי-טק בישראל הוא היעדר ביטחון תעסוקתי והתופעה הזאת באה לידי ביטוי בכמה היבטים.

לעיתים ההנהלה הגלובאלית שיושבת באירופה או בארה"ב למשל מנחיתה הנחייה על ההנהלה המקומית שעליה לקצץ אחוז מסוים מכוח האדם. התוצאה הישירה והמיידית שמתרחשת לאחר הנחייה כזאת היא למעשה מה שקרה במשרדי SAP בכרמיאל בשנת 2014: עשרות עובדים, חלקם עבדו ב-SAP שנים רבות, פוטרו מהיום למחר. אגב, חלקם לא מצאו עבודה עד עצם היום הזה.

תופעה נוספת שמכבידה על עובדות ועובדי ההיי-טק היא פיטורים על רקע גיל ופיטורים שרירותיים. כלומר, ההנהלות לעולם לא יודו שהן מפטרות מפאת גיל כי מדובר בהפרת חוק בוטה אבל כשדבר כזה קורה, והוא קורה הרבה, אנחנו יודעים לזהות שבזה מדובר. העובדים המבוגרים יותר, בני 40 ומעלה, הם עובדים שמרוויחים שכר גבוה יותר ביחס לסטודנט שרק סיים את התואר שלו במחשבים. במילים אחרות, על מנת להגיע למספר הרצוי בשורת הרווחה, כל האמצעים כשרים, לרבות פיטורי עובדים, גם שנים ספורות לפני הפרישה לפנסיה.

התופעות האלה, מכעיסות ככל שהן, מקוממות עוד יותר כאשר לוקחים בחשבון שפיטורים כאלה מתרחשים פעמים רבות בחברות רווחיות ואפילו רווחיות מאד. חלק מהחברות שפועלות בתחום ההיי-טק הן חברות שהשווי שלהן נאמד במיליארדי דולרים. גם חברות שנקלעו למשבר כלכלי, בחרו לפטר עובדים על פני פתרונות אחרים, יצירתיים, שיש בהם כדי לייצב את החברות. הפיטורים הפכו לפתרון הקל, המיידי והראשון שנבחר כי ההסתדרות לא הייתה שם ולעובדים לא הייתה נציגות.

ואכן, התאגדויות העובדים החדשות, כמעט כולן, מתחילות ממשבר במקום העבודה: פיטורים, שינוי בעלות, הרעת תנאים משמעותית ועוד. בתנאי משבר, כל העובדים מגוייסים ומבינים את גודל השעה.

עשרות אלפי עובדות ועובדים, ממגזרים שעד כה לא התאגדו, לקחו את גורלם בידיהם והצטרפו להסתדרות. ההבנה היא שלא צריך לחכות למשבר גדול במקום העבודה כדי להתארגן. לעובדים, שמשיאים רווחי עתק לחברות, מגיעה הזכות וההזדמנות להשמיע את עמדתם ולקחת חלק יותר אקטיבי בתהליכים שקורים במקום שבו הם מבלים את מיטב שנותיהם.

להסתדרות ולוועד העובדים, בכל מקום עבודה, יש אחריות, רצון ויכולת למנוע תופעות של פיטורים שרירותיים ולהציע אלטרנטיבות לשמירה על האיתנות הפיננסית של החברות. התארגנות של עובדים לא מהווה פגיעה במקום העבודה או באיתנות הפיננסית שלו ולעיתים ממש להיפך, ובמיוחד כאשר המניע להתארגנות הוא יצירה של ביטחון תעסוקתי בהתאם לצרכים הייחודיים של ההיי-טק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!