דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טכנולוגיה

טכנולוגיה / העתיד כבר כאן. איך משנות מדפסות תלת המימד את חיינו?

פיתוח טכנולוגי והוזלת מחירים מביאים את מדפסות תלת המימד לשימוש גובר בתעשייה, ברפואה, בבתי הספר ואפילו בנאס״א. מה הסיכויים הגלומים באופן הייצור הזה?

מדפסות תלת מימד (צילום: דבר ראשון).
מדפסות תלת מימד (צילום: דבר ראשון).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

בשנים האחרונות עלתה אפשרות ההדפסה בתלת מימד לתודעה הציבורית. כבר בשנות ה-80 הופיעו מדפסות תלת המימד הראשונות, אך עם הזמן הלכה והתפתחה הטכנולוגיה, הלכו וירדו המחירים והמדפסות נהיו זמינות ואטרקטיביות. כיום ניתן להדפיס בלחיצת כפתור מוצרים של ממש. כיצד שינתה אותנו הטכנולוגיה הזו ומה הפוטנציאל העתידי שלה?

מהדפסה בגראג׳ להדפסה בנאס״א

"מדפסות תלת המימד הולכות אחורה עד לאמצע שנות השמונים, אז הייצור שלהן נעשה בגראז׳״, מספר רז דרבי, מנכ״ל הייבואנית של מדפסות תלת המימד מבית אולטימייקר. ״בשנת 2007 היתה קפיצת מדרגה בטכנולוגיה שקידמה את הייצור, ויצרה התעניינות בינלאומית בתחום. ב-2007 מחיר של מדפסת היה 10,000 דולר. היום מחיר מדפסת, עם אותן היכולות, עומד על פחות מ-10,000 ש״ח.

״ב-2012 נכנסו לתחום המדפסות שחקנים משמעותיים יותר בשוק וחברות גדולות מאוד, ומשם גם החלה ההתעניינות התקשורתית. קצב ההתפתחות של התחום כיום הוא אדיר, התחזיות מנבאות בין 13 ל-25 אחוז צמיחה. תעשיית מדפסות התלת מימד תעמוד בעוד שלוש שנים על 11 מילארד דולר. שוק המוצרים המודפסים יעמוד בעוד שלוש שנים על בין 4-5 מיליארד דולר".

דרבי מספר שהדפסה בתלת מימד כבר נפוצה בהרבה תחומים בחיינו, בלי שאנחנו מודעים לכך, למשל בתחומי הביטחון, התעופה, רפואת השיניים, הרפואה בכלל, התכשיטנות ועוד.

"לחברת בוינג יש כבר כ-30 חלקים במטוס בהדפסת תלת מימד. גם נאס"א מבצעת ניסויים עם חלקים מודפסים. הכיוון הולך להדפסת מתכות וחומרים מורכבים עם יכולות תכנון וביצוע, חומרים שיוצרו בעבר רק בתעשייה רגילה.

דגם שהודפס לתעשייה הבטחונית (צילום: דבר ראשון).
דגם שהודפס לתעשייה הבטחונית (צילום: דבר ראשון).

כל מה שתוכל לדמיין, תוכל לייצר

מייצור חלקים על ידי חברות גדולות ניתן לעבור לייצור ביתי. מעצב תעשייתי יכול כיום לרכוש מדפסת תלת מימד ולהפוך למפעל קטן בפני עצמו. כאשר המחירים עומדים על פחות מעשרת אלפים ש״ח ניתן לפתח כיום קו ייצור קטן של ממש.

מיכל לוינצקי היא מעצבת תעשייתית שכזו. היא רכשה מדפסת תלת מימד ביתית וזה, בין היתר, אמצעי הייצור שלה. היא מעצבת מספר מוצרים ומשתמשת במדפסת לשדרוג, שיפור והשלמת המוצרים שלה, "אני משתמשת בזה לעבודתי וזה גורם לי לחשוב כל הזמן איזה מוצרים חדשים אני יכולה להביא לעולם".

צביקה צבר מנהל תחום תלת מימד בחברת ״מפעיל״ אומר ״המדפסות להרכבה עצמית שקיימות היום בשוק ב-20 אלף ש״ח נותנות מענה ברמת ייצור קרובה למדפסות שעלו פעם מאה אלף ש״ח. זה פתרון קל למשתמש שנותן תוצרים ברמה גבוהה". צבר מסכם את ההבטחה בייצור הפרטי באמרו "כל מה שהמשתמש יכול לדמיין קרוב לוודאי שהוא יוכל לייצר".

מתאגידים גדולים לקוד פתוח ושיתוף דגמים?

הטכנולוגיה במדפסות התלת מימד לרוב מתקיימת בקוד פתוח. המשמעות של זה היא שניתן להוריד דגמים שהוכנו זה מכבר ופשוט להדפיס אותם ללא צורך בתכנון. הקוד הפתוח גם מאפשר את אגירת הידע של ההמונים והכנסת שינויים ושיפורים תמידיים שעושים את הייצור לקל, נגיש ונוח יותר.

כיום מוצרי תלת מימד ניתנים להדפסה דרך ויי פיי ואפליקציה, כך שניתן לשלוח הוראות הדפסה מכל מקום בעולם ובעזרת המצלמה המובנית ברוב המדפסות גם לעקוב אחר תהליך ההדפסה.

מיכל לוינצקי, מעצבת תעשייתית בתלת מימד (צילום: דבר ראשון).
מיכל לוינצקי, מעצבת תעשייתית בתלת מימד (צילום: דבר ראשון).

הייצור הוא ביסודו פעולה חברתית הכרוכה במאות אלפי אנשים: מציאת חומרי הגלם, הפיכתם לשמישים, עיבוד החומרים, עיצוב המוצרים, תכנון, ייצור, אריזה, שינוע ומכירה. ובל נשכח את המעטפת לכל התהליך הזה: נמלים, משאיות, מיסים, מכסים, פיקוח על ייבוא וייצוא ועוד. מאות אלפי אנשים מעורבים בייצור של מה שנדמה לנו כפריט קטן אחד כמו מתקן לטלפון נייד.

הדפסה בתלת מימד על ידי אנשים בודדים או קבוצות קטנות, בניגוד לחברות גדולות, משכללת את ההגדרה של ייצור חברתי. כשאמצעי הייצור הופכים לנגישים עבור אנשים יחידים הם עשויים להיות נתונים פחות לכוחות השוק, והייצור יכול לשרת מטרות פרקטיות, מועילות ובעלות ערך לקידום החברה. האמנם?

מדפסות בשירות מטרה אנושית-בריאותית

דוגמה לשימוש משוכלל חברתית שכזה בטכנולוגית ההדפסה בתלת מימד היא קהילה אינטרנטית בשם E-Nable – ארגון עולמי וולנטרי המחבר בין אנשים פרטיים בעלי ידע בתכנון והדפסת תלת-מימד לבין ילדים שזקוקים לידיים תותבות. זאת במטרה להדפיס להם ידיים תותבות מכניות מותאמות אישית וללא עלות. טכנולגיית ההדפסה בתלת מימד מאפשרת להתאים אישית דגמים של זרועות וידיים מכניים המצויים בקוד פתוח באינטרנט, לילדים אשר נולדו ללא כפות ידיים או שנגדעו להם בגלל מחלות, אסונות או תאונות.

פריצת הדרך שהטכנולוגיה מאפשרת היא כפולה – מהצד הכלכלי היא מאפשרת התאמה ועריכה של הדגמים במחשב, הדפסת דגמי ניסיון בתהליך ההתאמה וחזרה על כל התהליך שוב ושוב ככל שהילד מתבגר, בעלות כלכלית אפסית ביחס למחיר של תותבות רפואיות המיוצרות בשוק הפרטי או דרך השירותים הרפואיים הציבוריים; ומהצד החברתי – היא מאפשרת לעשרות אלפי האנשים החברים ב-E-Nable ובארגונים נוספים, להשקיע מעט זמן פנוי במענה על בעיה אנושית-בריאותית באופן שמביא תוצאות מיידיות.

גיא שלו מנהל את מיקרוסופט גראג' שזה בעצם המקום היצירתי של מייקרוסופט שעובד על פיתוח היצירתיות והחדשנות של החברה. "הרבה אנשים אומרים שתלת מימד היא טכנולוגיה שעברה את השיא שלה", מספר שלו. "הרבה אנשים אומרים שאנחנו רואים דעיכה בהתלהבות מההדפסה בתלת מימד. אני רוצה להגיד לכם שזה לא מתאים למספרים שאני רואה והדבר השני זה שהטכנולוגיה התבגרה. היום כל הנושא הזה הוא יותר פלאג אנג פליי אם תרצו. הדגם הראשון שאנשים הדפיסו, למשל, היה פיקצ׳ו. הדגם השני היה כבר מתקן לפלאפון. הדגם השלישי לא היה. ׳מה עכשיו?׳ הם שאלו, תלמד אותנו מה עוד אפשר לעשות עם זה״.

גיא שלו, מנכ״ל מייקרוסופט גראג׳ (צילום: דבר ראשון).
גיא שלו, מנכ״ל מייקרוסופט גראג׳ (צילום: דבר ראשון).

שינוי בעולם העבודה כפי שהכרנו

השימוש בטכנולוגיה של תלת מימד בהחלט חוסך בכח אדם ומצמצם את מספר העובדים בתהליך הייצור. אלי דר מנכ"ל חברת טוני 3D שמייצרת מודלים באמצעות המדפסת אומר שהשימוש במדפסת בהקשר של כוח האדם הוא ׳אליה וקוץ בה׳, ״מצד אחד הטכנולוגיה מורידה את כמות כוח האדם הנדרשת לייצור אבל ביחד עם זאת היא מייצרת צרכי עבודה חדשים של בניית מודלים, סרטטים והנדסאים שיודעים לעבוד עם התוכנה ולהתשמש בה. זה מונע עבודה בתחום מסויים אבל גם מייצר עבודה בתחום אחר". בכל אופן, אין מדובר כאן בתחום הרובוטיקה שממש מחליף פעולות אנושיות. מדובר על צמצום קווי ייצור למוצרים ייחודיים.

החיסכון בעובדים בתחום הייצור הוא בעל פוטנציאל להגדרת אפני הייצור הקיימים. מהחברות הגדולות והמפעלים המתמחים במוצר ספציפי, לאנשים פרטיים או קבוצות קטנות שיכולות לייצר כל מה שעולה על רוחם ולהדפיס מוצרים לצריכה עצמית, ואף לפתוח בקווי ייצור שיתחרו בחברות הגדולות. בנוסף, הרכישות דרך האינטרנט שהולכות ותופסות תאוצה הן גם פלטפורמה לייצרנים החדשים להכנס לשוק כשחקן יחיד.

ומה לעתיד?

אז לאן כל הטכנולוגיה הזו צועדת? בקצוות של הטכנולוגיה הפיתוחים מתקדמים מאוד. הדפסת תלת מימד הפכה לפעולה פשוטה, נגישה וקלה ליישום. מספר בתי ספר בארץ משתמשים בה, החל מבתי ספר יסודיים ועד תיכונים. ילדים בכל הגילאים יכולים ליהנות מהטכנולויגה הזו. חזון הדפסת התלת מימד הוא אינסופי מבחינת האפשרויות הגלומות בו. חישבו על האפשרות לייצר כל מה שניתן לדמיין, מבית מגורים שלם ועד מקל הליכה או שרשרת.

דגמים בהדפסה תלת-מימדית (צילום: דבר ראשון).
דגמים בהדפסה תלת-מימדית (צילום: דבר ראשון).
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!