דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

סוריה / התמונות מהמתקפה הכימית באידליב מזעזעות את העולם, האם יחוללו שינוי?

מטוסי צבא סוריה תקפו אתמול (ג') את העיירה חאן שייחון שבצפון המדינה | ככל הנראה בהפצצה נעשה שימוש בנשק כימי | דיווחים שונים על מניין ההרוגים נעים בין 58 ל-100 בני אדם | השר בנט קרא לכנס את הקבינט המדיני ביטחוני לדיון בנושא, ראש הממשלה נתניהו פנה לעולם להתערב

מומחים טורקים מפנים פצוע בחשד לפגיעה מצד נשק כימי באידליב, סוריה, אפריל 2017. (צילום: DHA-Depo Photos via AP).
מומחים טורקים מפנים פצוע בחשד לפגיעה מצד נשק כימי באידליב, סוריה, אפריל 2017. (צילום: DHA-Depo Photos via AP).

עשרות הרוגים ופצועים בעיירה במחוז אידליב שבצפון המדינה, כתוצאה ממתקפות אוויריות של משטר אסד בה נעשה שימוש, ככל הנראה, בנשק כימי. אמש פורסם באמצעי התקשורת בעולם כי מקור בממשל האמריקאי סבור כי נעשה בסוריה שימוש בגז סארין, ובאופן רשמי האשים ממשלו של טראמפ את קודמו בתפקיד אובמה, בכשלון שהוביל למתקפה האכזרית.

תמונות וסרטונים מהעיירה חאן שייחון, שהופצו ברשתות החברתיות, מראות ילדים ומבוגרים פצועים וסובלים מקשיי נשימה. על פי הדיווחים של ארגון זכויות אדם במדינה, מדובר במתקפת גז סארין, למרות הכרזות המשטר אינו עושה שימוש באמצעים מסוג זה. אם דיווח זה נכון, מדובר בשימוש הראשון בסארין מאז הסכם פירוז סוריה מנשק כימי. סוכנות הידיעות אי-אף-פי דיווחה כי לאחר ההתקפה הופצץ גם בית החולים בו מטופלים הניצולים, ופעילים באזור מסרו שכוחות אסד ממשיכים להפציץ את עובדי הסיוע באזור בית החולים שהופצץ ובסביבתו‎.

[mappress mapid="165"]

לטענת "מרכז התקשורת של אידליב", עשרות בני אדם מתו מחנק בתוצאה מההתקפה, "המרכז הסורי לזכויות אדם" דיווח על 58 הרוגים, ביניהם 11 ילדים ו-60 פצועים. סוכנות הידיעות הצרפתית, AFP, דיווחה על 80 הרוגים. ארגון הקסדות הלבנות, שפרסם תמונות של פרמדיקים שוטפים את הפצועים במים, לא פרסם עדיין מניין הרוגים ופצועים. בארגוני האופוזיציה בסוריה מדווחים על נתונים גבוהים בהרבה: 100 הרוגים ו-400 פצועים.

מחוז אידליב נשלט, כמעט כולו, על ידי האופוזיציה הסורית. מתגוררים בו כ-900 אלף אזרחים סורים שנעקרו מבתיהם, כך על פי דוח של האו"ם. כוחות אופוזיציה וכוחות המורדים הביעו חשש שמשטר אסד מתכנן לבצע מתקפה נרחבת על המחוז.

"הקואליציה הסורית", ארגון אופוזיציה שפועל מחוץ לגבולות המדינה, אמר כי היו אלה מטוסים של חיל האוויר הסורי שביצעו את ההתקפה על חאן שייחון. לדברי הארגון, בין עשרות ההרוגים גם נשים וילדים. הקואליציה תיארה את המתקפה כ"טבח מבעית".

לא נמסרה כל תגובה מצד ממשלת סוריה או הגופים הבינלאומיים לדיווחים על המתקפה הבוקר.

כזכור, חקירת של האו"ם קבעה, בעבר, כי במקרים שונים נעשה שימוש בנשק כימי בסוריה – המשטר הסורי עצמו אחראי על שימוש בגז כלור, בלפחות שלושה מקרים שונים המתועדים, ודאע"ש השתמשו בגז חרדל לפחות פעם אחת. בתחילת השנה, העלו צרפת ובריטניה הצעה במועצת הביטחון של האו"ם, לפיה יוטלו סנקציות ספציפיות כלפי 21 ארגונים, אישים וחברות סורים המעורבים לכאורה בהתקפות כימיות במדינה. אולם סין ורוסיה השתמשו בזכות הווטו שלהן, וההצעה נדחתה.

השימוש בנשק כימי אסור על פי הסכם CWC שנחתם בשנת 1993, והתווסף לאמנת ג'נבה. ההסכם מחייב את המדינות המחזיקות בנשק כימי להשמידו, וכמובן את השימוש, הסחר וההפצה שלו ברחבי העולם.

תגובות בישראל

שר החינוך נפתלי בנט פנה בצהריים לרוה"מ: "כנס את הקבינט לדיון מיוחד על המתקפה הכימית בסוריה והשלכותיה" לבקשת השר בנט, על הדיון לעסוק בהיבט ההומניטרי, בהשפעות הבטחוניות על האזור, על משמעויות השימוש בנשק כימי ועל השמדת העם השיטתית המתרחשת ברגעים אלה בסוריה.

גם ראש האופוזציה הרצוג ושר הפנים אריה דרעי הגיבו למתקפה –

בדצמבר 2016 הכריז נתניהו בפני עיתונאים זרים כי יש לסייע הומניטרית לפצועים מחלב, והיום כתב בחשבון הטוויטר שלו: "כשראיתי את תמונות התינוקות הנחנקים בעקבות המתקפה הכימית, היתי המום ומזועזע. אין שום תירוץ למתקפה מכוונת על אוכלוסיה אזרחית וילדים, בייחוד עם נשק כימי. אני קורא לקהילה הבינלאומית למלא את ההחלטה משנהת 2013, להסיר לחלוטין את הנשקים הללו מסוריה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!