דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / שגרירת ארה"ב באו"ם: הממשל האמריקני עשוי להגיב למתקפה בסוריה

השגרירה, ניקי היילי, אמרה את הדברים במהלך ישיבת חירום של מועצת הביטחון | במהלך הדיון הביעה רוסיה את התנגדותה להצעת החלטה שהייתה מחייבת את הממשל הסורי להעביר מידע על ההתקפה אתמול

שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, מציגה תמונות של קורבנות מתקפות הנשק הכימי בסוריה בפגישת מועצת הבטחון (צילום: AP Photo/Bebeto Matthews)
שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, מציגה תמונות של קורבנות מתקפות הנשק הכימי בסוריה בפגישת מועצת הבטחון (צילום: AP Photo/Bebeto Matthews)

המשלחת האמריקנית באו"ם הזהירה אמש (רביעי) כי אם מועצת הביטחון של האו"ם לא תגיב להתקפה הכימית בסוריה, שלדבריה נשאה "את כל סימני ההיכר" של ממשלת בשאר אל אסד, עשוי ממשל טראמפ לעשות זאת על דעת עצמו. נשיא ארה"ב התייחס אף הוא להתקפה, ואמר כי "לא ניתן לגלות כלפי סובלנות".

השגרירה האמריקנית באו"ם, ניקי היילי, קראה במהלך ישיבת חירות של מועצת הביטחון, לאשר באופן מיידי הצעת החלטה, בה תמכו ארה"ב בריטניה וצרפת, שמגנה את המתקפה ומאיימת בתגובה לשימוש בנשק כימי. המשנה לשגריר רוסיה, ולדימיר ספרונקוב, הביע את התנגדות מדינתו להצעה, וטען כי היא מתבססת על מידע שהגיע מקבוצות "לא אמינות".

כשהיא מחזיקה תמונות של קרבנות המתקפה, בה נהרגו עשרות בני אדם, האשימה היילי את רוסיה בבלימת התגובה הבינלאומית. לדבריה, מוקסבה עצמה את עיניה ל"ברוטליות" של המתקפות הכימיות הקודמות כשהטילה וטו על הצעת החלטה בפברואר האחרון, שהייתה מטילה סנקציות על שימוש בנשק מסוג זה.

היילי סיכמה את דבריה בדברי אזהרה, לפיהם "כאשר האו"ם כושל, שוב ושוב, למלא את חובתו לפעולה קולקטיבית, יש פעמים בהן מדינות חייבות לפעול בעצמן".

גם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, התייחס אתמול להתקפה הכימית, ואמר כי "לא ניתן לגלות סובלנות כלפי הפעולות המתועבות של ממשל אסד"

הצעת ההחלטה אליה התייחסה היילי כללה, מלבד גינוי למתקפה, חיוב של ממשל אסד לספר מידע על התקיפות האוויריות שביצע אתמול, לגביהן נחשד שנעשה שימוש בנשק כימי. הצעת ההחלטה אף כוללת דרישה ממשלת סוריה לספק את שמות החיילים שלקחו חלק בהתקפות. עוד כללה ההצעה כי תינתן לחוקרי האו"ם גישה מידית  לבסיסי חיל האוויר הסורי, ממנו יצאו המסוקים שהשתתפו בהתקפה.

מוקדם יותר, הביע משרד ההגנה הרוסי את התנגדותו להצעה. דוברת של המשרד, מריה זחרובה, אמרה מוקדם יותר היום כי טיוטת ההצעה מטילה את האשמה על ממשלת סוריה, לפני שנערכה כל חקירה אמינה. לדבריה, ייצכן שהסרטונים והתמונות, שהוצגו על ידי כוחות ההצלה שהגיעו למקום, היו מפוברקים. היא האשימה את המערב בהפקת "הצגה פוליטית" וקראה לביצוע חקירה בינלאומית.

מומחים טורקים מפנים פצוע בחשד לפגיעה מצד נשק כימי באידליב, סוריה (צילום: DHA-Depo Photos via AP).
מומחים טורקים מפנים פצוע בחשד לפגיעה מצד נשק כימי באידליב, סוריה (צילום: DHA-Depo Photos via AP).

בהתקפה אתמול על חאן שייחון, בה נהרגו 72 בני אדם, עוררה זעם בינלאומי. וושינגטון הטילה את האשמה על הממשל הסורי וטענה כח אסד, רוסיה ואיראן נושאים "באחריות מוסרית גדולה" למתקפה.

מנגד, טען הצבא הרוסי כי הכימיקלים פוזרו בעיירה אחרי שמתקפה אווירית שלה פוצצה מתקן לייצור נשק כימי שהפעילו המורדים במקום.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!