דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אמוניה

אימת האמוניה / האם מדינת ישראל שינתה את עמדתה בנוגע לריקון מיכל האמוניה ומסוכנותו?

מדינת ישראל הגישה תצהיר בו ביקשה להכניס עוד אֳנִיָּת אמוניה לישראל, וזאת בשל מחסור האמוניה במשק | עיריית חיפה: "ראוי שיסבירו איך מתיישבת בקשתם זו אל מול הדברים שנאמרו בבית המשפט המחוזי לגבי מסוכנות המיכל"

מפעל אמוניה,(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
מפעל אמוניה,(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המדינה הגישה שלשום (שישי) תצהיר לבית המשפט העליון, בו היא מבקשת להכניס עוד אנית אמוניה לישראל, למילוי המיכל במפרץ חיפה בשל מחסור האמוניה במשק. לפי התצהיר, המדינה לא רואה סכנה במילוי מחדש של המיכל, אך בעיריית חיפה מתנגדים לכך בתוקף. היום בית המשפט העליון יגיב לבקשות חיפה כימיקלים ועיריית חיפה, בהתחשב בעמדת המדינה המעודכנת.

לאחר תרגיל משפטי ביום חמישי, בו הצליחה חיפה כימיקלים לגרום לבית המשפט לקבוע מסגרת זמנים לריקון מיכל האמוניה, מבלי לקבוע תאריך התחלה, כעת מתברר שמדינת ישראל הולכת ונסוגה מעמדתה שיש לסגור את המיכל בהקדם האפשרי, ותומכת בהמשך השימוש בו, לפחות עד ה-1.6 ואולי אף מעבר לכך.

נתיב האניה, מעודכן למוצאי שבת (צילום מסך)
נתיב האניה, מעודכן למוצאי שבת (צילום מסך)

נתונים חדשים

בשבוע שעבר ספגה המדינה מספר נזיפות בבתי המשפט המחוזי והעליון, על כך שלא בדקה את מצב משק האמוניה לאשורו והתירה לסיים את מלאי האמוניה במשק, מבלי לתעדף את הצרכים החיוניים של המשק. בית המשפט העליון חייב את המדינה להציג תמונת מצב של משק האמוניה. כעת, בתצהיר המדינה מפורט לראשונה כושר האחסון הכולל של אמוניה במשק, העומד על 1,615 טון בסך הכל, ללא המיכל הענק במפרץ, המסוגל להכיל 14,600 טון ומורשה להכיל 12,000 טון. המיכל החשוב ביותר הוא בן 450 טון, שנמצא במפעל 'דשנים' במפרץ חיפה, מפני שהוא משמש לא רק את המפעל, אלא את כלל צרכני המשק. לחיפה כימיקלים דרום יש מיכל תפעולי בן 450 טון ואילו במפעל הצפוני ברשותה שני מיכלי 'סיגר' שנפחם המשותף הוא 90 טון. המדינה דיווחה כי קיימים מעל 100 מפעלים המשתמשים באמוניה כחומר לקירור, ורובם אינם ערוכים לאספקה בדרך חלופית. המפעלים מחזיקים ברובם מיכלים תפעוליים קטנים, ללא מלאי לתקופה ארוכה, או ללא אחסון בכלל. הצריכה המשקית החודשית גדולה משמעותית מכושר האחסון והיא עומדת על 9,405 טון, מתוכם 7,200 ע"י חברת חיפה כימיקלים. נתונים אלו מסבירים את הקושי הלוגיסטי להחליף את המיכל הנוכחי.

מפיקים לקחים?

בתצהיר נכתב שהמדינה מעוניינת לאשר כניסה של אנייה אחת בלבד, ולפקח לראשונה על אספקת האמוניה, כך שתינתן עדיפות למילוי מיכלי האחסון הקיימים בעבור הצרכנים הקטנים, ורק אחר-כך תסופק אמוניה לצרכנים הגדולים בתעשיית הדשנים. המדינה מבקשת לאפשר לאניה לפרוק 11,000 טון אמוניה בלבד, אשר לפי הספירה שעשתה, תספק את צרכי המשק לחודש אחד בלבד.

לפי המשרד להגנת הסביבה, עצם הכוונה להתיר כניסת אניה נועדה לאזן בין צרכי המשק לבין הסיכונים הנובעים ממערך יבוא האמוניה הקיים. אם עד כה טען המשרד להגנת הסביבה, כי המיכל צריך להיות ריק לכל המאוחר ב-1.6, הרי שבהודעה המעודכנת, תאריך זה נקבע רק כתאריך יעד לסיום השימוש במיכל ולהתחלה של ריקון התחתית שלו. במקביל, הגישה המדינה הודעה על בחינת החלופות למערך היבוא במיכל, כאשר באופן לא מוסבר, כל החלופות הזמינות שנבחנו קיבלו ניגוד המעיד על תוספת סיכון לעומת מערך היבוא הקיים, מידע שיכול לשמש כטיעון בעד המשך השימוש במיכל הענק במפרץ גם בעתיד, למרות הצהרת המדינה הנוכחית, לפיה אין כוונה כזו.

מתי תגיע אספקת האמוניה?  

כחלק מהמאבק התקשורתי והמשפטי בין חברת חיפה כימיקלים לעירייה, הצדדים מוציאים ידיעות סותרות לגבי מועד חידוש אספקת האמוניה. המדינה הודיעה כי "בהתאם למידע המצוי בידי המשרד להגנת הסביבה, על פי אשר נמסר מטעם המבקשת (חיפה כימיקלים, א.ר.), אניית האמוניה שתוזמן על ידי המבקשת לא צפויה להגיע בזמן הקרוב". לעומתה, בעיריית חיפה הודיעו, כי חיפה כימיקלים כבר הזמינה אניה והיא בדרכה לארץ, עוד בטרם שקיבלה לכך אישור מבית המשפט. מבדיקת 'דבר ראשון' לגבי האניה המדוברת, עולה כי היא שטה הלילה (מוצאי שבת) בלב הים התיכון דרומית לטורקיה ויעדה המוצהר הוא אבו-קיר שבמצרים, לא רחוק מאלכסנדריה. עד כה לא ניתן לקבוע האם חיפה כימיקלים הצהירה הצהרה שקרית, או שדווקא ההצהרה של עיריית חיפה היא האשמה חסרת בסיס.

בחברת חיפה כימיקלים לא התייחסו להצהרת המדינה באופן פומבי, אך מעיריית חיפה התקבל תגובה חריפה: "אמנם דבר לא מפתיע אותנו, אבל ראוי שיעמדו אנשי משרד הגנת הסביבה ויסבירו לתושבי מטרופולין חיפה, איך מתיישבת בקשתם זו אל מול הדברים שנאמרו רק אתמול בבית המשפט המחוזי לגבי מסוכנות המיכל וחשיבות ריקונו בצורה בטוחה. הביקורת הקשה של כל הערכאות המשפטיות על הזיגזג של הממשלה בנושא נופלת, ככל הנראה, על אוזניים אטומות ואנו נעשה כל שבידנו למנוע מהלך זה".

לאחר שבית המשפט העליון קיבל את עמדות הצדדים, הצהרת המדינה, ופסיקת בית המשפט המחוזי מיום חמישי, הוא נועד להודיע היום (א') האם יקבע דיון או יקבל החלטה חדשה בנושא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!