דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פסח התשע"ז

פסח התשע"ז / פסח בעולם: איך יראה החג אצל אלו שלא נמצאים בישראל

הרב לוי לן יארח 250 אנשים בבית חב"ד בויאטנם | גורג'יה שרמן תחגוג עם עוד 20 אנשים בביתה באנגליה | ליז שטח תברך על כוס רביעית בבית חב"ד בקולרדו ארה"ב | עידו רומיאנק שבקנדה, יסב לסדר פעמיים, ורון כרמון תחגוג בבית חב"ד בגואטמלה

סדר פסח באוקלנד קליפורניה (צילום: eric/ flicker).
סדר פסח באוקלנד קליפורניה (צילום: eric/ flicker).
שי ניר

באותו הזמן בשנה, מתכנסים מליוני יהודים בישראל סביב אותו הטקסט (פחות או יותר) כבר מאות שנים. סדרי הפסח, שנשמרת בהם מסורת אך נבזק בהם גם חידוש, לא פוסחים על ישראליות ויהודים שחיים או מטיילים בחו"ל. ביקשנו מכמה מהם לספר לנו איך יראה הסדר שלהם, ומה התובנות שלהם על חירות ושעבוד.

הרב לוי לן מהנאוי

הרב לוי לן, הוא שליח חב"ד להאנוי, ויאטנם, מזה שלוש שנים וזהו סדר פסח הרביעי שלו שם. "התחלנו לפני שלוש שנים וזה הפסח בהרביעי שלנו. זה גדל ונהיה יותר טוב. נארח בערך 250 איש. כל שנה מחדש אנחנו צריכים להמציא את כל המצרכים של פסח מאפס. מביאים בשר דרך כמה מדינות מארגנטינה לבנקוק, ומשם להאנוי וזה כמובן מגיע לכאן קפוא. בשביל לחגוג פסח אנחנו צריכים מצות ויין, דברים שאי אפשר להשיג כאן בויאטנם. גם אי אפשר ליבא לכאן שום דבר, כי השלטון קומוניסטי ומעודד רק יצור מקומי. אם מביאים דברים אז צריך לשלם מס של זרים. כלומר, לשלם לפקידים שישמחו להעביר את המוצרים."

ליל סדר בבית חב"ד בחו"ל (צילום: dana/ (flicker.
ליל סדר בבית חב"ד בחו"ל (צילום: dana/ (flicker.

מהי חירות בשבילך?
"חירות אמיתית זה שמתפללים להשם, ומבקשים את מה שצריך לשמח אנשים והשם נותן לנו ביד מלאה את מה שאנחנו מבקשים. אין לנו דרך להסביר איך, כאן בהאנוי, כל שנה וכל יום יש לנו אוכל כשר ומה לתת ליהודים שבאים לכאן. זה כמו היהודים במדבר. יצאו למצרים וחיכו לקבל את התורה. חירות אמיתית זה שאנחנו נותנים את הכל בידי שמיים. הקדוש ברוח הוא אנחנו מאמינים בך ונותנים את הביטחון שלנו בהשם ובאותו רגע אנחנו רואים את המן שמגיע מהשמיים ומרגישים את היחס האמיתי עם אלוהים."

מהי עבדות בימינו?
"זה ההרגלים שלנו שהתרגלנו אליהם. חיים בארץ ובמקומות שונים בעולם ויש לנו את מה שאנחנו צריכים. ברגע שמבקשים ממנו לעשות טובה אז לא נעים לנו לצאת מהמקום הנוח שלנו עבור אחרים. אנחנו מפחדים שנרד מהדרך שלנו."

אדל סטואו-לינדנר ממלבורן

אדל סטואו-לינדנר, בת 38, חיה עם בעלה הבריטי ושניה בניהם, במלבורן שאוסטרליה.

כיסוי למצה מסדר בשנה שעברה (תמונה: באדיבות המצלמת)
כיסוי למצה מסדר בשנה שעברה (תמונה: באדיבות המצלמת)

אדל מנהלת תוכניות רווחה לילדים ב-70 בתי ספר באוסטרליה. "את ליל הסדר עצמו אנחנו עורכים עם המשפחה המורחבת, אבל חוגגים גם עם הקהילה שלנו, ומכניסים יותר משמעות לחג עצמו. אני מחנכת בעצמותי, אז כל שנה אני מנסה להכניס תוכן עמוק -השנה למשל נעסוק סביב שולחן הסדר בשאלה 'כמה אנחנו צריכים וכמה זה יותר מדי?'. השנה הבנים שלנו גדולים מספיק כדי להשתתף, ואני מתרגשת מלראות את התרומה שלהם למסורת הזו."

ריבת ג'ינג'ר שהכינה אדל (תמונה: באדיבות המצלמת)
ריבת ג'ינג'ר שהכינה אדל (תמונה: באדיבות המצלמת)

"בישלתי שעות לסדר, בין השאר סלק וריבת ג'ינג'ר, שהם מאכלים אשכנזים שלא הגיעו לאוסטרליה, אבל למדתי עליהם מבעלי הבריטי. לאחר שסבתו נפטרה, הוא החל להתגעגע לריחות האלו."

"לפני כמה ימים ראיתי ברחוב גרפיטי ששאל "מה אילו?", והתמלאתי השראה. השנה, לפני שנשיר 'מה נשתנה?', לכל אחד מהאורחים תהיה הזדמנות לשאול את ה'מה אילו?' שלו על פתק, ואז נקרא את הדברים שכתבו האנשים. באוסטרליה יש אנשים שאינם חופשיים בכלל, הרבה פליטים. כשאני חושבת על מה זה חופש, אני אני יודעת שיש הרבה אנשים שעבורם חופש זה להתעלם ממה שקורה סביבם ובעולם. זו לא החירות אותה אני רוצה שילדי ילמדו."

עידו, נורה ועלמא מטורנטו

עידו רומיאנק, בן 36, נשוי לנורה ואבא לעלמא בת 3.5, הוא שליח מישראל לתנועת הבונים דרור קנדה, חי בטורונטו. בספטמבר הקרוב ישוב לארץ עם משפחתו לאחר שלוש שנות שליחות. "פה בקנדה טורונטו יש שני סדרים, יום אחרי יום. בסדר הראשון אהיה עם חברים ישראלים וביום השני אנחנו מוזמנים למשפחה מארחת מהקהילה. כאן, בקהילה היהודית, בוחרים להיות יהודים, להבדיל מישראל, שם הרבה פעמים אתה מוכרח להיות יהודי. בטרונטו אם אתה לא רוצה להיות יהודי, אז לא תהיה. ההבנה הזו נוסכת משמעות מיוחדת לסדר. אם הסדר לא ידבר אל החוגגים, הם לא יעשו אותו. אם הסדר לא ידבר לילדים אז לא יעשו אותו".

עידו ונורה חוגגים את הסדר (צילום באדיבות המצולם).
עידו ונורה חוגגים את הסדר (צילום באדיבות המצולם).

האם ישנם מנהגים מיוחדים לקהילה?
"כאן בקערת הסדר שמים תפוז לצד כל יתר המאכלים. מדוע? כי היה פעם רב, ולו הייתה אישה שרצתה לעלות לתורה או לעשות משהו ממנהגי הסדר, דבר שנהוג מסורתית שרק גברים עושים. רב אחר אמר על כך בהתנגדות כי אישה שתעלה לתורה זה כמו לשים תפוז בצלחת הסדר. מאז משפחות רבות שמות תפוז בצלחת."

מהי חירות?
"חירות היא עניין אישי, אבל גם לאומי. ברובד האישי זה להיות מי שאני רוצה להיות, חופשי מכפייה וחופשי לבחור. החופש הלאומי שלי הוא שאנחנו יכולים לנהל מדינה כפי שאנחנו רוצים, שמבוססת על המסורת והמוסר היהודי ומבלי שנרגיש פחד. בקנדה לוקחים את זה מאוד למקום האישי. יש כאן חופש דתי מוחלט. אתה יכול להיות מה שאתה רוצה. אפשר להיות אישה רבה או טרנסג'נדר דתי."

מהי עבדות?
"ברמה האישית זה לעבוד במשהו שאתה לא רוצה, רק כי אתה חייב. התמזל מזלי וכל חיי עבדתי במה שאני רוצה. בישראל אני עובד סוציאלי קליני, ומאוד אוהב את מה שאני עושה. אני חושב שיש סימנים של עבדות לאומית שמורגשת בקהילה, על אף החופש. רואים את זה למשל לאור הבחירה בטראמפ. יש תחושה שצריך רצות את הבוס הגדול. זה לא בדיוק פרעה ועבדים, אבל יש תחושה שישנו שליט, שמחר בבוקר יכול להתהפך ומצבם של היהודים יהיה אחר לגמרי. יש התעסקות איך הממשל ימשיך לכבד אותנו. יש כאן תחושה של להיות מיעוט שיכול להיות נרדף מחר בבוקר."

עידו ונורה חוגגים את הסדר (צילום באדיבות המצולם).
עידו ונורה חוגגים את הסדר (צילום באדיבות המצולם).

"טורונטו היא מהערים הבטחות בעולם. אני לא מפחד כאן. יש ביטחון אישי גדול. לעיתים יש כאן גילויי אנטישמיות כמו צלב קרס מרוסס על הקיר. כל גילויי מאוד מלחיץ. התחושה כאן היא שאתה לא לגמרי אדון לעצמך ושצריך שהשלטון 'ירצה' לשמור עליך. יחד עם זאת, מאוד נוח וקל להיות כאן יהודי."

רון והחבר מאנטיגואה

רון כרמון, בת 22, מטיילת מזה שלושה חודשים עם החבר בדרום אמריקה. כרגע נמצאת באנטיגואה, גוואטמלה וחוזרת עוד חודשיים לארץ. "נהיה כאן באנטיגואה בבית חב"ד עם עוד כ-40 אנשים. בכפר אחר בגוואטמלה, סן פדרו, הולך להיות סדר גדול עם 400 ישראלים. אני מגיעה מבית שחוגג את החגים היהודים אבל בלי כל האלמנטים היהודים של קריאת ההגדה, שמירת כשרות וכו' וגם לא מתחברת לכל הדברים האלה. אבל איכשהו שאתה רחוק מהבית, יש לזה חשיבות גדולה יותר עבורי כי זה מה שמחבר אותך, לא רק ליהודי שבך אלא לישראלי שבך. אני גם לא מתחברת לבתי חב"ד. מבחינתי היה לקיים את הסדר בהוסטל ישראלי שגם עושה כאן ליל סדר אבל חבר שלי שומר כשרות אז זאת בעיה."

רון כרמון, בת 22, מטיילת, תחגוג את הסדר באנטיגואה שבגואטמלה בבית חב"ד (תמונה: באדיבות המצולמת)
רון כרמון, בת 22, מטיילת, תחגוג את הסדר באנטיגואה שבגואטמלה בבית חב"ד (תמונה: באדיבות המצולמת)

מהי חירות עבורך?
"לגמרי מה שאני עושה עכשיו. להשתחרר מהצבא ולטוס ליבשת בצד השני של העולם ולטייל חצי שנה בלי דאגות."

אפשר שתהיה חירות גם במקום בו יש לך מחוייבות, עבודה ושגרה?
"מאמינה שכן. אני מאוד אינדיבידואלית, אני לא בן אדם של מסגרת."

מהי עבדות בימינו?
"כולנו עבדים בניסיון של לצבור כמה שיותר כסף ורכוש."

מהי משמעות של לצאת לחירות בימינו?
"נתחיל בזה שיהיה שלום. לדעתי זה החירות האמיתית של כולנו."

ג'ורג'ינה מלידס

ג'ורג'ינה שרמן, 24, לידס, אנגליה. חוגגת את הסדר עם המשפחה. סדר ראשון יהיה אצל ההורים וישתתפו בו 20 אנשים. סדר שני אצל חברים של המשפחה. "אני חושבת שלמרות העובדה שאנשים נוהגים במנהגים שונים במהלך השנה, בליל הסדר רוב האנשים ישבו ויחגגו. לדעת שאנחנו לא היחידים שחוגגים את הסדר, זו תחושה מיוחדת. לחיות במדינה כמו אנגליה כמיעוט ולדעת, שבכל העולם, כולם מספרים את אותו הסיפור וחוגגים את אותו חג. זה היבט מאוד מיוחד ביהדות."

ג'ורג'ינה שרמן, בסדר פסח התשע"ו, אנגליה (התמונה באדיבות המצולמת)
ג'ורג'ינה שרמן, בסדר פסח התשע"ו, אנגליה (התמונה באדיבות המצולמת)

מהי חירות עבורך?
"הזכות לבטא את עצמך איך שאתה רוצה. היכולת להיות מי שאתה רוצה והיכן שתרצה. ליל הסדר בשבילי הוא הזדמנות לחשוב על האנשים בעולם, שאין להם את החופש שלי יש והוא גם מובן מאליו. ההגדה של פסח עדיין רלוונטית בעולם. לי יש מזל לחיות במדינה בה אני לא חווה שנאה או דיכוי. אני חושבת על כל האנשים הנרדפים והמדוכאים, על זה מבחינתי ליל הסדר. לחשוב גם מה אנחנו יכולים לעשות בשביל שהעולם יהיה יותר טוב. אני שמה לב שאנשים, לאחרונה, נוטים לקחת כמובן מאליו "מדלגים" על עניין החירות של הסדר ושל חג הפסח. העולם יהיה יותר מוצלח אם אנשים יותר יתבוננו בעצמם ויביטו על העולם וישאלו מה הם יכולים לעשות כדי לשפר אותו."

מהי עבדות?
"המחשבה המסורתית מהי עבדות היא לעשות את מה שאתה לא רוצה לעשות. עבדות מודרנית היא לא מה שאנשים חושבים דרך מושגים בני מאות שנים. העבדות היא להיות חסר חופש לבחור מי אתה ומה אתה רוצה, ושהחיים שלך מנוהלים ע"י מישהו אחר כמו תחת שלטון דיכוי."

ליז מקולרדו

ליז שטח, בת 34, היא עורכת דין במקצועה וגרה מזה שנה בקולורדו ספרינגס ארה"ב, נשואה ל'בחור אמריקאי'. ליז מתכננת השנה לחגוג את הסדר בבית חב"ד. "כי זה הכי קרוב להרגיש בבית. בערבי שישי מארגנים בבית חב"ד ארוחות שישי וקירוב לבבות, בחגים עושים מאמצים אדירים שלנו יהיה מקום לבוא אליו ולהרגיש חלק. גם כך הגעגועים לישראל הם קשים ותוקפים לעיתים. אז העובדה שהשליחים של חב"ד כאן, זה מחמם את הלב ומקרב אל הבית."

מהי חירות בשבילך?
"היכולת להתניע את האוטו ולנסוע לאיפה שרק מתחשק לי, והעובדה שאני יכולה לשלם על דלק שיאפשר את הנסיעה הזו. החופש לאכול מה שבא לי מתי שבא לי, להזמין כרטיס טיסה מתי שבא לי, ולהגיע ליעדים יפים ושונים שהעולם מציע, תוך כדי הבנה שיש אנשים בעולם שבכלל לא זכו לראות איך נראה חוף ים. אני באמת חושבת שאנחנו הישראלים יש לנו חירות אמיתית. חירות מחשבתית, חשיבה מחוץ לקופסא, יציאה ממסגרות, לדעתי אנחנו מאוד טובים בזה. להבדיל נגיד מהאמריקאים שהם יותר רגילים לחיים במבנה, להיות נחמדים גם כשלא בא להם. אנחנו אותנטיים, לטוב לרע, יש לנו את האופי להביע שמחה, כעס, אושר, עצב, הכל וזו חירות כל כך גדולה. פשוט להיות אתה."

מהי עבדות?
"עבדות בימינו זה לעבוד כמו חמור ולא לגמור את החודש. זה המאבק היומיומי הזה שאין בו שום הנאה מבחינתי. לקום בבוקר, לצאת לעבודה שאתה לא באמת אוהב או מתחבר אליה, חוסר הגשמה עצמית, גדילה והתפתחות. לא לבלות זמן עם האנשים הבאמת חשובים בחיינו, או פשוט להיות נתונים לקפריזות, החלטות של אחרים. לדעתי במצב כזה, יש משהו תקוע, זו לא הסיבה שלשמה ניתנו לנו החיים."

ברייס מאוסטרליה

ברייס קני בן 22 גר במלבורן אוסטרליה וביום חמישי הקרוב יעשה עלייה לישראל כבוגר תנועת הנוער הבונים דרור. קני הוא הראשון לעלות מחברי הגרעין שלו, גרעין 'מפתח' של הבונים דרור אוסטרליה, ניו זילנד ודרום אפריקה.
"מחר אני אחגוג עם המשפחה שלי בבית. יהיו פה בערך 30 אנשים. מידי שנה אני ובני הדודים שלי רואים ביחד את הסרט 'נסיך מצרים' ובסדר עצמו שרים הרבה שירים."

מהי חירות בשבילך?
"זו שאלה קשה. אני חושב שזה ההבדל ביני לבין המשפחה שלי. המשפחה שלי יותר מסורתית ממני. כשאני חושב על תשובה לשאלה אז אני חושב על התנועה הפמיניסטית וגם על הצורך להשתחרר מצרכנות. בשביל רוב המשפחה שלי ההגדה היא סיפור שהתקיים בעבר ואני לא יודע כמה הם משקיעים בזה מחשבה היום. אני מתייחס לעלייה שלי ולהצטרפות לתנועה בישראל דרך המושג חירות. לעשות עלייה זה להיות בהארדקור של התנועה הציונית שנועדה לשחרר את היהודים בכל מקום. זה גם להצליח ליצור מציאות שהיא שונה ממה שתמיד נאמר לי מהי המציאות ואיך היא אמורה להיות."

מהי עבדות בשבילך?
"קח לדוגמה את הנייד החדש שסמסונג הכריזו עליו. אפילו שאני לא צריך אותו אני רואה אותו בכל מקום ומפורסם בכל מקום ומושפע מכך עד שארגיש שאני צריך ורוצה לקנות אותו. אפילו שיש לי טלפון ואני לא צריך חדש או אחר. כל הצרכנות היא עבדות."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!