דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פסח התשע"ז

חברה ועבודה / בסכנת פיטורים: פסח מתוח לאלפי עובדים בישראל ולמשפחותיהם

ברשות השידור ובתאגיד מחכים להבהרה; עובדי חיפה כימיקלים תלויים בפתרון לאמוניה וב-HIGH Q מקווים להיקלט בחברות מקבילות: אל שולחן הסדר הסבו עובדים רבים שעתידם התעסוקתי בסכנה | אך יש גם מי שחג החרות נחגג אצלם בהקלה ובכפל משמעות

(צילומים: יונתן זינדל / פלאש90).
(צילומים: יונתן זינדל / פלאש90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אלפי משפחות בישראל ישבו אתמול אל שולחן הסדר והחלו את חופשת הפסח הארוכה, כשעננה כבדה של חוסר ודאות למרחפת מעל לראשם. עובדי רשות השידור ותאגיד השידור הציבורי כאן שתזכיר החוק הנוגע לעניינם פורסם בערב חג, עובדי חיפה כימיקלים שפרנסתם תלויה בהתנהלות המדינה ביחס למיכל האמוניה, ועובדי חברת ההכנה למבחני הבגרות ולפסיכומטרי High Q הנמצאת בהליכי פשיטת רגל, יצטרכו לחכות תקופה ארוכה עד שידעו האם עתיד פרנסתם מובטח להם, או אם הם צפויים  כשאינן בטוחות מה צופן להן העתיד התעסוקתי לאחריה.

תזכירי חוק השידור הציבורי שהציגה אתמול הממשלה, אמורים להרגיע במידה מסוימת את עובדי חטיבת החדשות של תאגיד השידור הציבורי כאן, מי מהם שיבחר ייקלט תוך שמירה על התנאים שהובטחו לו לתאגיד החדשות החדש. למנהל תאגיד החדשות הזמני שימונה לשלושה חודשים לא תהיה כל סמכות לשנות את תנאיהם ואת תפקידיהם. לאחר הביקורת שנמתחה בחודשים האחרונים על הפיקוח שהממשלה מבקשת להטיל על החדשות הציבוריות, וייתכן וחלק מהעיתונאים בתאגיד ישקלו עניין זה במעבר לתאגיד החדשות החדש.

לעובדי רשות השידור מחטיבות החדשות ברדיו ובטלוויזיה תינתן עדיפות בקליטה לאיוש יתר התקנים בתאגיד החדשות, יש בכך ככל הנראה הגדלה של מספר עובדי רשות השידור שיקלטו לאחר סגירתה, אולם לא ברור בכמה עובדים מדובר, ובאילו תנאים. רבים מבין העובדים שנקלטו עד כה בתאגיד, נקלטו בחצאי משרות ואף בפחות מכך. יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התבטא באשר להצעת החוק, והבהיר כי הוא מתנגד להצעה אשר "אינה מביאה פתרונות לנושאים שבמחלוקת" ובראשם לתהליך הקליטה של עובדי רשות השידור ולסוגיית תנאי הפרישה.

מאות עובדי חיפה כימיקלים התכנסו במפעל דימונה לתפילה המונית לפרנסה .
מאות עובדי חיפה כימיקלים התכנסו במפעל דימונה לתפילה המונית לפרנסה .

ביום חמישי בשבוע שעבר, פסק בית הדין המחוזי של בחיפה כי מיכל האמוניה של חיפה כימיקלים במפרץ ירוקן תוך 54 יום, אולם אלה יחלו להיספר רק שבית המשפט העליון יאשר זאת. בינתיים נוצר מצב משונה בו אסור למלא את המיכל, אולם מנגד הוא עדיין מכיל מאות טונות של אמוניה שאותם אסור גם לשאוב. ביום שישי האחרון הגישה המדינה בקשה לאשר כניסת אניית אמוניה אחת נוספת לישראל עם 11 אלף טון אמוניה, עיריית חיפה מתנגדת לכך. 1500 עובדי מפעלי חיפה כימיקלים תלויים בפתרון בעיית אספקת האמוניה, וכמוהם עוד אלפי עובדי תעשייה התלויים באמוניה, ועובדי תעשיות נלוות.

כ-230 עובדי רשת הכנה לפסיכומטרי ולהשלמת בגרויות  High Q, נתבשרו בשבוע שעבר על פשיטת הרגל של החברה. בין היתר הודיעה החברה לעובדים כי לא תוכל לשלם להם את משכורת חודש מרץ. לחברה שנוהלה על ידי ישראלי לשעבר אשר חי בסינגפור מונתה עו"ד קרן רייכברך סגל כמפרקת. קבוצת קידום המתחרה הודיעה כי היא מוכנה לקלוט את מדריכי החברה, ולהציע לתלמידיה קורסים בהנחה של 80%. גם חברת יואל גבע המתחרה הודיעה שתפעל לשילוב תלמידי High Q בקורסים שלה.

במהלך הפסח צפויים להתקיים שני משאים ומתנים, אשר במידה ולא יגיעו לפריצת דרך עשויים להתפתח לעיצומים ולשביתות לאחר החג. ועד עובדי אגד הסכים לדחות את השביתה שתוכננה כשבועיים לפני החג, על מנת להכנס למו"מ אינטנסיבי עם הנהלת החברה לעדכון טבלת השכר של הנהגים. במידה ולא יבשיל מו"מ זה לכדי הסכם, או במידה והסכם שכזה לא ייושם בפועל בשל אי חתימת הסכם סובסידיות חדש מול המדינה, אישר בית הדין הארצי לעבודה לעובדי החברה לשבות בהתראה של 72, החל מה-18.4.

בית הדין הארצי לעבודה הורה גם למדינה ולהנהלות הנמלים להכנס במהלך החג למו"מ אינטנסיבי עם ההסתדרות על הנושאים הנתונים במחלוקת בין הצדדים – ובראשם נושא הביטחון התעסוקתי לעובדי דור ב'. במידה והמו"מ לא ישא פרי הודיע בית הדין כי הנמלים יוכלו לפתוח בצעדים ארגוניים מידתיים החל מה-5.5. תהיה זו הפעם הראשונה שהנמלים יקבלו את זכות השביתה מבית המשפט בהקשר של הרפורמה על הנמלים מזה שלוש וחצי שנים.

יש גם התבהרות

במקביל למאבקי עובדים אלו נרשמה גם לאחרונה עליה בחתימה של הסכמים קיבוציים. ההסכם הגדול והבולט במגזר הפרטי הוא ההסכם הקיבוצי בחברת "כלל ביטוח" שהגיע לאחר מאבק והשבתה של החברה בידי עובדיה. במקביל לכך נחתמו בתחום התחבורה שורה של הסכמים קיבוציים לקבוצות עובדים שונות ובהן: טייסי ישראייר, טייסי ארקיע, עובדי חברת נמלי ישראל, עובדי מספנות ישראל, עובדי חברת התובלה UPS, ועוד.

הסכם משמעותי נוסף שנחתם לאחרונה הוא ההסכם הקיבוצי למנופאים בישראל, שמבטיח להם לראשונה שכר מינימלי, תנאים סוציאליים והגדרות לבטיחות בעבודה. בתחום החברות הממשלתיות ההסכם המשמעותי האחרון שנחתם בידי ההסתדרות, לפני כשבוע, הוא בחברת רפא"ל, שיבטיח העלאה בשכר וקליטה של כ-180 עובדי קבלן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!