דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אובר

אובר / סיאטל: אובר נלחמת בזכותם של עובדיה להתאגד ולא בוחלת באמצעים

פודקסטים נגד התאגדות, ארוחות חינם בזמן אספות עובדים ומאבק משפטי נחוש: אובר עושה הכל כדי למנוע מנהגיה בסיאטל להתאגד, ואף מאיימת לעזוב את העיר. אחד הנהגים: "מתנגדי ההתאגדות הם מסיעים מזדמנים, בשביל הנהגים הקבועים זה צורך קיומי"

אובר (צילום: Editorial credit: MikeDotta / Shutterstock.com).
אובר (צילום: Editorial credit: MikeDotta / Shutterstock.com).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שנאלצה לעזוב את העיר אוסטין בטקסס, אובר נאבקת כנגד זכות ההתארגנות של נהגיה בסיאטל, ומאיימת כי תשקול לעזוב גם עיר זו. ב-2015 עבר במועצת העיר חוק המאפשר לנהגים הפועלים באמצעות אפליקציות דוגמת אובר להתאגד לצורך משא ומתן משותף על תנאיהם. מדובר בחוק ייחודי במינו המאיים על עצם המודל העסקי של אובר, המבקשת להגדיר את נהגיה כעצמאיים כך שתמנע מהם בין היתר הזכות להתאגד.

בינתיים נאבקת אובר בחוק החדש במישור המשפטי ואף הצליחה ביום שלישי שעבר לעכב את יישומו בצו בית משפט, אך במידה והחברה לא תצליח לפסול אותו, עשויה סיאטל להפוך לעיר האמריקאית הגדולה ביותר אותה בוחרת החברה ולעזוב. "איננו בטוחים בעתידה של אובר בסיאטל" אמר ברוק סטיגר, מנהל האזור הפאסיפי הצפון-מערבי של אובר באירוע, "איננו יודעים אם נוכל להמשיך לפעול כאן". לגארדיאן הצהיר כי החברה "תנהל מו"מ בתום לב", אך הבהיר כי "אם נאלץ להתחייב לאופן הישן שבו נהגי מוניות עשו עסקים, אז כל האופציות מונחות על השולחן".

הנהגים בסיאטל לא מתרגשים. "אובר באה והרגה לי את העסק", אמר לגארדיאן טוודורס אשין, נהג באובר, ודווקא אחד שלו אלפי המלצות באפליקציה. אשין נאלץ לעבוד כיום 16 שעות ביום, על מנת להרוויח אותו הסכום שהיה מרוויח בעבר, כשניהל עסק לימוזינות. "אם אובר תעזוב את העיר זה טוב, אוכל לפתוח מחדש את עסק הלימוזינות שלי" הסביר. נהג אחר בשם פרנסיס השווה את הסיטואציה עם אובר לריב משפחתי, בו הילדה דורשת מהאם דבר מה שהיא זקוקה לו, וכשהאם מתעלמת ממנה – היא נאלצת לפנות לאבא. "שאובר תדע שאנחנו לא שמחים ללכת להקים איגוד", אמר, "אבל אובר אילצה אותנו לכך. לו היו מתייחסים אלינו טוב יותר אף אחד לא היה רוצה איגוד".

במידה והחוק ייושם, תתקיים בקרב נהגי אובר הצבעה האם ברצונם להקים איגוד או לא. המאבק בין תומכי האיגוד למתנגדיו כבר בעיצומו – ומתנהל אף הוא בחזית הטכנלוגית. הנהלת אובר מנצלת את כוחה ועושה שימוש באפליקציה עצמה כדי לשלוח לנהגיה מסרים בגנות מהלך ההתארגנות. כשהנהגים מתחברים לאפליקציה כדי לעבוד הם מתבקשים להאזין לפודקאסט (רשימת השמעה) ובה מסרים ממנהל המחוז ומנהגים מתנגדי התאגדות. נהגים המאזינים לפודקאסט אף מתוגמלים בכסף בגין "הזמן שהשקיעו כשהם לא על הכביש". כמו כן מקבלים הנהגים גם הודעות SMS, מיילים, שיחות טלפון ואף הזמנות לשיחות אישיות בניסיון להניעם מיוזמת ההתארגנות.

דוון גירהרט, מפעילי ההתאגדות הסביר לגרדיאן כי אובר גם עושה מניפולציות על מחירי הנסיעות, כך שיעלו בזמנים בהם היא יודעת שמתקיימות ישיבות ומפגשי איגוד, המתקיימים בדרך כלל בשעות אחר הצהריים המוקדמות כשהביקוש נמוך. פעם אחת לדבריו, אפילו נשלחו לנהגים הודעות טקסט המזמינות אותם לזכות בארוחה חינם במסעדה מקומית, ממש רגע לפני פגישה של האיגוד. מנגד – גם תומכי האיגוד אימצו צורות מאבק וארגון באמצעות פלטפורמות אינטרנטיות במקום לתלות שלטים על לוחות המודעות. העובדים הקימו גם קבוצה באפליקציות המסרים המידיים וואטסאפ וטלגרם, המאפשרת להעלות בעיות שיש לנהגים השונים לדיון ולהתמודדות משותפת.

לדברי הנהג אלקרים עלמי, אוכלוסיית הנהגים נחלקת לנהגים העובדים באופן מזדמן כהשלמת הכנסה במרכז העיר, לבין נהגים, בעיקר מהגרים, אשר היו נהגי מוניות טרם כניסת האפליקציה לעיר, ועובדים כנהגים במשרה מלאה – בעיקר בהסעת נוסעים הלוך ושוב לשדה התעופה. "כל העובדים הלבנים במשרה חלקית מתנגדים לאיגוד, הם עושים את זה בשביל הכיף". לדבריו עבור העובדים הקבועים העובדים משך שעות ארוכות, ואשר חלקם אף השקיעו כסף ברכישת רכבים, שאלת עתידה של אובר בעיר, וזכותם לנהל מולה מו"מ קיבוצי, היא שאלה הרת גורל לעתידם הכלכלי.

במאי 2016 הודיעו אובר וחברת ליפט המתחרה כי יעזבו את העיר אוסטין בטקסס, לאחר שתושבי העיר דחו במשאל את דרישתן לפקח בעצמן על נהגיהן. במקום זאת אשררו תושבי העיר שורה של חוקי רגולציה שהעבירה מועצת העיר בדצמבר 2015, אשר קבעו כי נהגי החברה ידרשו לבדיקות רקע, וכן ידרשו להציג באופן בולט את לוגו החברה על מכוניותיהם וכן לא יוכלו לאסוף ולהוריד את הנוסעים בנתיבים מסוימים בעיר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!