דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 20.2°באר שבע
  • 22.0°אילת
  • 17.5°טבריה
  • 18.1°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

פרשנות / ההפצצה האמריקנית בסוריה: מדיניות חדשה או שליפות מהשרוול?

פחות משבוע חלף מאז הורה טראמפ על תקיפה אמריקנית ראשונה נגד צבאו של אסד בסוריה. על בסיס הצהרות ועדויות מבלבלות מצד הבית הלבן מאז, קשה להעריך אם טראמפ מתכנן שינוי אסטרטגי במדיניות ארה"ב במזה"ת או שמדובר בהחלטה רגעית וחולפת

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארה״ב  דונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP).
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארה״ב דונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ביום שישי האחרון הפציצה במפתיע ארה"ב את כוחות אסד בסוריה, בהתקפה הראשונה של צבא ארה"ב נגד צבאו של אסד. נראה שההתקפה התקדימית לא ייצרה נזק גדול מבחינה צבאית, אך מבחינה תודעתית מדובר בהחלטה שיכולה להיות הרת גורל בכל הנוגע למערכת היחסים בין ארה"ב לסוריה ורוסיה, וכן להמשך הלחמה באזור בכלל.

בתגובה להפצצה השהו הרוסים השהו את שיתוף הפעולה עם ארה"ב בתוך סוריה ואיימו להגיב אם מתקפה שכזו תחזור על עצמה. תוך כדי הידרדרות נוספת ביחסים בן רוסיה לארה"ב, דובר הבית הלבן שון ספייסר נתפס בהצהרה לא ברורה לגבי המדיניות האמריקאית. בינתיים, טראמפ אוסף תמיכה מבית, ונהנה גם מהתפרצות התקווה שפעולתו מעוררת בקרב פליטים סורים, אף כי אין שום ראיה כי הוא אכן מחויב כלפיהם.

רבים מיהרו להגיב על המתקפה האמריקאית עליה הורה הנשיא טראמפ ברוסיה כשינוי מדיניות, ועל בסיס הנחה זו בחרו להגיב כלפיה, לרוב באופן חיובי. אבל מה בעצם אנחנו יודעים לאשורו על המתקפה האמריקאית ועל משמעויותיה ?

הקו האדום שכבר נחצה 

כזכור ממשל אובמה, נהג במדיניות של הימנעות מהתערבות ישירה בסוריה, תוך ניסיון לתמוך באופן עקיף בחלק מקבוצות המורדים הסוריות, מהלך שלא הצליח למנוע את התמשכות המלחמה מרובת הצדדים ללא שום הכרעה ברורה. בשנת 2013, לאחר שימוש מובהק בנשק כימי ע"י המשטר הסורי התגברה הציפייה שאובמה יורה על תקיפה בסוריה, שתסכן את יציבות המשטר, ואולי תביא למפנה במלחמה. לעזרת אובמה נחלצה רוסיה, שהביאה את נשיא סוריה אסד להסכמה על פירוק מדורג של מאגרי הנשק הכימי של סוריה. מהלך זה הסיר איום משמעותי גם על ישראל, אשר צמצמה חלק ממערך ההגנה האזרחי כנגד נשק כימי, אך במקביל, 2 עובדות קריטיות המשיכו להיות נכונות: כוחות משטר אסד המשיכו להתקיף בנשק כימי מפעם לפעם, לרוב חביות נפץ ובהן כלור, והמשטר הסורי המשיך להיות הקוטל המרכזי של אזרחים סוריים בפער ניכר משאר הגורמים במלחמת האזרחים, וכמעט תמיד באמצעות נשק קונבנציונלי.

בסיס חיל האוויר הסורי שהופצץ ע״י כוחות צבא ארה״ב (צילום: Russian Defense Ministry Press Service Photo via AP, File)
בסיס חיל האוויר הסורי שהופצץ ע״י כוחות צבא ארה״ב (צילום: Russian Defense Ministry Press Service Photo via AP, File)

בתיאוריה, יש צידוק להתערבות דווקא נגד נשק כימי, כאשר הפיתוי להשתמש בו נעוץ ביכולת שלו להשמיד אוכלוסייה תוך גרימת נזק מועט לרכוש. בפועל, המציאות הסורית סבוכה יותר, כאשר השימוש בנשק כימי פשוט כמו חביות כלור, נמשך כמעט כל הזמן ללא תגובה אמריקאית, ובעצם זכה ללגיטימיות, כאשר עדויות לשימוש בנשק כימי הרסני יותר היו ספורות. מה שבטוח הוא שהאמינות של ממשל אובמה נפגעה בקרב כל השחקנים בסוריה, מצב אותו ניסה טראמפ לתקן במתקפה האחרונה. העיתונאי שון קילי פרסם מאמר בו ציטט גורמים בממשל אובמה אשר הודו עוד ב-2016 כי לא כל הנשק הכימי הסורי פורק, וזאת בניגוד להצהרות של אובמה עצמו. ראיה נוספת שקילי מציג היא סנקציות שהטילה ארה"ב על סורים שמעורבים בהפעלת מערך הנשק הכימי, שלכאורה פורק. בסיכומו של דבר סוריה, בתיווכה של רוסיה, אכן וויתרה על חלק גדול ממערך הנשק הכימי, אך הצליחה לתמרן כך שישארו לה מאגרים קטנים לליבוי המתקפות הרגילות, לגיטימציה מלאה לשימוש בחביות כלור, פגיעה באמינות האמריקאית והכנסה הדרגתית של רוסיה למעורבות במדינה, שמהווה הרתעה נוספת כנגד מעורבות אמריקאית.

האם לטראמפ יש מדיניות חוץ  מגובשת ?

ג'יימס קרדן, כתב העיתון השמאלי האמריקאי THE NATION, מנתח כי המתקפה עליה הורה טראמפ הצליחה להפנות אליו תמיכה ציבורית באופן מיידי מידי גורמים יריבים שהעבירו עליו ביקורת באופן עקבי – השמרנים מימין, וליברלים ניציים כמו הילרי קלינטון. לפי קרדן, המחיר של ההתקפה הוא אבדן האמינות לגבי ההצהרות הקודמות של טראמפ, אשר תמכו בפיוס עם רוסיה, ומשקפות כניעה של טראמפ לרבים בממסד האמריקאי אשר רואים ברוסיה את האויבת הראשית של ארה"ב, אשר יש להיאבק בה, ולא להעניק לגיטימציה למעורבות בינלאומית מצידה, המאשר את כוחה כמעצמה.

שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, מציגה תמונות של קורבנות מתקפות הנשק הכימי בסוריה בפגישת מועצת הבטחון (צילום: AP Photo/Bebeto Matthews)
שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, מציגה תמונות של קורבנות מתקפות הנשק הכימי בסוריה בפגישת מועצת הבטחון (צילום: AP Photo/Bebeto Matthews)

בראיון לCNN, אמר הפליט הסורי קאסם עיד, אשר שרד מתקפת נשק כימי ב-2013, כי התקיפה האמריקאית מעוררת בו תקווה גדולה, לפיה פשעי המשטר הסורי יפסיקו להינות מחסינות והודה עמוקות לנשיא טראמפ על התקיפה. השדרנית הציגה את הביקורת של הילרי קלינטון נגד הקשחת מדיניות הכניסה לארה"ב של טראמפ בו אמרה: "אי אפשר לדבר על הגנה על תינוקות סוריים, ובאותו זמן לסגור בפניהם את הדלת של ארה"ב ". קאסם דחה את הביקורת ואמר: "אנחנו לא רוצים להגיע לארה"ב, עזרו לנו להישאר בסוריה". קאסם מחה נגד הצביעות של הליברלים בארה"ב, כשאמר: "לא ראיתי את אותם אנשים שמוחים כעת נגד איסורי הכניסה לארה"ב, מוחים ב-2013 כש-1,400 אנשים הוגזו למוות. לא ראיתי אותם מוחים כנגד האדישות של אובמה שהותירה אותנו פליטים". ניתוח של צ'ארלס בלו בניו יורק טיימס, מעיד כי שיגור טילים בעלות של 60 מליון דולר, העלו את שווי מניות יצרניות הנשק בארה"ב בכ-5 מיליארד דולר, וכי באופן היסטורי סכסוך צבאי הוא גורם לעליה גדולה בפופולריות של נשיא אמריקאי בטווח המיידי, כפי שקרה מייד לאחרי התקיפות האמריקאיות בעירק, אצל הנשיא בוש האב וגם אצל בנו, לאחר מתקפת הטרור נגד בנייני התאומים בארה"ב ב-2001.

הצהרות מבולבלות מפי אנשי ממשל טראמפ

אתמול הודיע דובר הבית הלבן שון ספייסר במסיבת עיתונאים כי ארה"ב תגיב מעתה על כל תקיפה סורית. כאשר נשאל ספייסר האם שימוש בנשק כימי הוא "קו אדום" מבחינת ארה"ב, או שגם נשק רגיל מהווה עילה למעורבות, ספייסר אמר: "התשובה היא שאם אתה משתמש בגז על תינוק, אם אתה מטיל פצצת חבית על חפים מפשע, אתה תראה תגובה מהנשיא".

על פי הדיווח באתר VOX, לספייסר אין שום הבנה לגבי המצב בסוריה, כאשר ב-2016 לבדה הוטלו כ-13,000 חביות נפץ במדינה. אם נקבל את דברי ספייסר כפשוטם, הרי שארה"ב תיאלץ להפציץ בסוריה בכל יום. הבית הלבן נסוג מהצהרות ספייסר, כאשר בשלב ראשון דיווח העיתנואי אנדרו ביטי על הבהרה כי מדובר בחביות כלור בלבד, ולאחר מכן כי גם זו הצהרה שגויה, וכי המדיניות הקודמת נשארת בעינה.

עדות מפגישה נוספת של פקידים בממשל טראמפ, שנערכה 3 ימים לפני התקיפה בסוריה, מספרת כי אין בנמצא "דוקטרינת טראמפ", וכי מדיניות החוץ שלו נעשית בעיקר על בסיס אד-הוק, בתיאור שהולם את הדימוי הציבורי של הנשיא טראמפ עצמו, אשר מדי פעם מצייץ בטוויטר באמצע הלילה, ומצהיר הצהרות סותרות בשלל נושאים אחרים. הפקידים מתקשים להסביר את התקיפה, ולהשיב על השאלה האם יעד המדיניות בסוריה כעת הוא החלפת משטר אסד. מכיוון שההתקפה עצמה הייתה די מינורית, עצם היותה חריגה מהמדיניות הקודמת של היעדר כמעט מוחלט של מעורבות ישירה, היא כנראה המניע לתגובות הדרמטיות – הן לאיומים מכיוון רוסיה ואיראן, והן לשינוי האווירה הפוליטית בקרב הפליטים הסורים ובזירה הפנימית בארה"ב. עד כה, אין שום ראיה לפיה ההתקפה הזו אכן מהווה שינוי מדיניות, ולא שליפה או ניסוי כלים מצד טראמפ. מזכיר המדינה האמריקאי רקס טילרסון נחת היום (שלישי) ברוסיה והוא הבכיר הראשון בממשל טראמפ שמבקר ברוסיה. הוא צפוי להיפגש עם שר החוץ לברוב ולהציג באופן אישי את המדיניות האמריקאית. בעקבות ההתפתחויות האחרונות בסוריה והחרפת היחסים, ספק אם הנשיא פוטין ינצל את ההזדמנות להיפגש עימו, כפי שעשה באופן בלתי מתוכנן בעת ביקור דומה של שר החוץ הקודם בממשל אובמה, ג'ון קרי.

אולטימטום נגד ארה"ב

בינתיים, מפקדה משותפת לרוסיה ואיראן איימה על ארה"ב לפני יומיים, כי כל התקפה אמריקאית נוספת לא תעבור ללא תגובה. לפי הדיווח ב-YNET, המפקדה מסרה כי "האמריקנים חצו קו אדום והם יודעים שיש לנו את היכולת להגיב בהתאם". עוד נאמר בהודעה: "אנחנו נגיב בעצמה על כל תוקפנות. רוסיה ואיראן ולא יאפשרו לארה"ב להשיג הגמוניה ברחבי העולם. אנחנו, כבעלי ברית של סוריה, נגביר את התמיכה שלנו בצבא הסורי ובעם הסורי בכל הדרכים". על אף התמיכה המשותפת בנשיא אסד, האינטרסים האיראניים והרוסים בסוריה אינם זהים וחלקם אף מתחרים. איראן הביאה מחאות מאופקות כנגד המעורבות הרוסית, אשר מפריע למאמציה להשיג הגמוניה אזורית באמצעות "סהר שיעי" שנמשך מאיראן, דרך עיראק, לסוריה ולבנון. המתקפה האמריקאית אפשרה להן להציג חזות אחידה המתגרה בנכונות ארה"ב לשלם מחירים תמורת מעורבות צבאית בסוריה. תקיפות סוריות נוספות בנשק כימי, ככל שיתרחשו, יהיו מבחן אמיתי לגישתה של ארה"ב

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!