דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פלמ"ח

מורשת הפלמ"ח / מסתמן: שער הגיא יקרא על שם לוחמי הפלמ"ח, ימצא מקום חלופי להנצחת גנדי

כך נמסר אתמול ממשרד רה"מ, אך טרם התקבלה החלטה רשמית. בחודשים האחרונים סערו הרוחות בשל החלטה להנציח במקום את רחבעם זאבי ולא את מי שלחמו במקום במסגרת מלחמת העצמאות. בשישי הקרוב יערכו המוחים טקס הכרזה לא רשמי

דגלי הפלמ"ח בחאן שער הגיא (צילום: דבר ראשון).
דגלי הפלמ"ח בחאן שער הגיא (צילום: דבר ראשון).
דוד טברסקי

ממשרד ראש הממשלה נמסר אתמול (שלישי) כי רחבעם זאבי (גנדי) לא יונצח בשער הגיא, וכי המקום ייקרא על שמם של פורצי הדרך לירושלים, וזאת לאחר מאבק ממושך של ארגונים שונים כנגד ההחלטה המקוממת להנציח במקום דווקא את גנדי. עוד הודיע משרד רה"מ שיאותר מקום חלופי להנצחת השר רחבעם זאבי.

לאחר רצח ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל, החליטה ממשלת ישראל להנציח את שמו ומורשתו ע"י קריאה לכל אזור פיתחת שער הגיא בשם 'פארק יצחק רבין'. במסגרת זו הוחלט גם על שיקום ושימור חאן שער הגיא והכשרת מרכז מבקרים אשר יעלה על נס את מורשת הלחימה של פורצי הדרך ומלווי השיירות, מהשפלה אל היישוב היהודי בירושלים הנצורה בזמן מלחמת העצמאות. באוקטובר 2011, במלאות עשור לרציחתו של השר רחבעם זאבי (גנדי) ז"ל, החליטה ממשלת ישראל לבטל את החלטתה משנת 2008 להקדיש את אתר נווה אילן הישנה להנצחת גנדי, והחליטה כי הנצחת גנדי תתבצע בחאן שער הגיא, המקום שיועד להנצחת פורצי הדרך. מאז נאבקות קבוצות שונות ובניהן לוחמי פלמ"ח ובני לוחמים ולוחמות להפוך את החלטת הממשלה על כך שהמקום ישמש כאנדרטה למורשת פורצי הדרך לירושלים ומלווי השיירות.

מחלף שער הגיא (צילום: יוסי זמיר / פלאש 90).
מחלף שער הגיא (צילום: יוסי זמיר / פלאש 90).

בחצי שנה האחרונה החריף מאבקם, וקבוצות הגיעו להפגין במקום מדי יום שישי, בעודם מזמינים משפחות לשמוע את סיפורי מורשת הקרב ולפגוש את הלוחמים והלוחמות יוצאי הפלמ"ח.

ממטה עמותת דור הפלמ"ח שמחו על קבלת ההודעה "הערב התקבלה לראשונה הודעה רשמית מלשכת ראש הממשלה על כוונה לקבל החלטה להעביר את מרכז מורשת זאבי לגוש עציון, ושחאן שער הגיא יוקדש לפורצי הדרך ומלווי השיירות לירושלים בתש"ח" אמר יוני אמיר, ממובילי המאבק. "אנחנו שמחים לקבל לראשונה הודעה ברורה של לשכת ראש הממשלה בנושא, שמקבלת את בקשתנו, אך פעולותינו תימשכנה עד שתתקבל החלטה פורמלית של הממשלה בנושא.

בהמשך הערב יצאה הבהרה מלשכת רוה"מ, לפיה "משרד רוה"מ פועל על מנת לאתר מקום חלופי ראוי להנצחת אלוף במיל רחבעם זאבי, זאת בתיאום עם משפחת זאבי. עד אז החלטת הממשלה בעינה". דור ההמשך בעמותת דור הפלמ"ח יקיים כמתוכנן את טקס ההכרזה בשישי הקרוב, 14/4/17, בשעה 12, בחאן שער הגיא.

מפגש ותיקי הפלמ"ח בהפגנה נגד הנצחת רחבעם זאבי בחאן שער הגיא (צילום: דבר ראשון).
מפגש ותיקי הפלמ"ח בהפגנה נגד הנצחת רחבעם זאבי בחאן שער הגיא (צילום: דבר ראשון).

ח״כ איילת נחמיאס ורבין, שנאבקה בהפיכת ההחלטה אמרה כי "מדובר בהחלטה ראויה ואף מרגשת. בספטמבר האחרון פניתי לראשונה לראש הממשלה בעניין וטענתי בפניו כי לא יתכן שמקום רגיש כל כך בהיסטוריה של מדינת ישראל יוקדש להנצחתו של אדם אחד שאפילו לא לחם שם (ובניסיון כן להתרחק מסוגיית התחקירים שנחשפו בשנה החולפת).אין ספק כי למאבקם המוסרי של ״זקני החטיבה״ ובני דור ההמשך, יש חלק משמעותי בהצלחת המאבק. אני מעריכה את החלטתו של ראש הממשלה בענין״.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!