דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שון ספייסר

הבית הלבן / דובר הבית הלבן באמירה שערורייתית: "אפילו היטלר לא השתמש בגז"

במסיבת עיתונאים תקף דוברו של טראמפ את מדיניות רוסיה ביחס לאסד ואמר "אפילו אדם מתועב כהיטלר לא השתמש בנשק כימי". כעבור דקות ניסה להסביר את דבריו ואמר שהתכוון "כנגד בני עמו"

דובר הבית הלבן, שון ספייסר, בימים יפים יותר (AP Photo/Andrew Harnik)
דובר הבית הלבן, שון ספייסר, בימים יפים יותר (AP Photo/Andrew Harnik)

דובר הבית הלבן, שון ספייסר, עורר אמש סערה כאשר השווה בין פעולותיו של נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, הצורר הנאצי היטלר, וקבע שאסד גרוע מהיטלר. הדברים המקוממים נאמרו אתמול (שלישי) במהלך תדריך העיתונאים היומי שמקיים הבית הלבן בתשובה לשאלה בדבר מדיניות ארצות הברית כלפי סוריה ועד כמה תהיה המדיניות הזו תקיפה. בהמשך ניסה הדובר להבהיר את דבריו – רק על מנת לספק אמירה שערורייתית נוספת והפגנת בורות מוחלטת לגבי השואה. מספר שעות לאחר מכן התנצל ספייסר על דבריו בראיון מצולם.

כאמור האירוע החל כשנשאל הדובר לגבי כיצד תתמודד עם הנשיא פוטין בנושא סוריה.

"המצב הוא כזה" עונה ספייסר, "אפילו במלחמת העולם השנייה לא השתמשו בנשק כימי. יש לך מנהיג מתועב כמו היטלר, אפילו הוא לא התדרדר לכדי שימוש בנשק כימי. אז מדינה כמו רוסיה, שחתומה על הסכמים בינלאומיים כנגד נשק כימי, צריכה לראות אם היא רוצה להיות באותה קבוצה עם מדינה כמו סוריה".

כמה דקות מאוחר יותר ניצלה כתבת אחרת בתדריך את זכותה לשאול שאלה ואמרה, "אני רוצה לתת לך הזדמנות להבהיר משהו שאמרת לפני מספר דקות. אמרת שהיטלר לא התדרדר לכדי שימוש בנשק כימי, למה התכוונת בזה?" ספייסר, שנראה בשלב זה מעט במצוקה, אמר לה במהירות "תודה", על ההזדמנות להבהיר דבריו.

 

כאן סיפק ספייסר תשובה מבולבלת ומביכה: "אני חושב שלגבי גז סארין, אז היטלר לא השתמש בגז כנגד אנשיו". נראה היה שאנשים מסביבו בשלב זה ניסו לסייע לו להפסיק עם הנזק שהוא גורם (התחושה בהתבוננות בסרטון היא כמו צפייה בתאונה בהילוך איטי), וספייסר מנסה להרגיע את מושיעיו: "אני מבין, תודה, אני מעריך זאת, אני מבין שהוא הביא את אנשיו למרכזי השואה (כאן ספייסר המציא מושג חדש, וככל הנראה מתכוון למחנות המוות וההשמדה – י.כ.), אני מבין זאת, אבל הדרך שבה השתמש בהם אסד שהוא הפיל את הפצצות במרכזי הערים, אופן השימוש בזה, לזה התכוונתי אני לא התכוונתי למשהו אחר".

הרשת געשה במהירות. בין יתר התגובות ההולמות הייתה קטע הוידאו הקצר (גיף) שמדגיש את תגובותיהן של הכתבות שנמצאות מאחורי הכתבת ששואלת את שאלת ההבהרה בעת שספייסר "מבהיר" את דבריו.

הכתבת בסרטון היא אשלי פרקר מהוושינגטון פוסט, שמאוחר יותר צייצה "ישנה סיבה לכלל האצבע המפורסם שאומר שאת היטלר או השואה ניתן להשוות רק להיטלר או לשואה".

הרוחות בארה"ב סערו למדי, וגם כעת נשמעות קריאות לפיטוריו של ספייסר. לפני כשעה (רביעי שעון ישראל) התראיין הדובר והתנצל על דבריו. "הייתה זו השוואה חסרת רגישות מצדי, ולא הייתי צריך לעשות זאת".

בישראל הגיבו לאמירותיו המקוממות של ספייסר. ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) פרסם הודעה בה תהה: "איפה הציוצים של הנשיא כשצריך אותם"? וכן כתב: "בורות אינה מתקבלת אפילו בהקשר לפעולה המוצדקת שעשתה ארה״ב בסוריה. היטלר הפעיל נשק כימי להשמדה המונית בקנה מידה שההיסטוריה האנושית לא ידעה עד אז ומאז. זהו כישלון שני של הבית הלבן בעת האחרונה, בזיהוי הטרגדיה שפקדה את העם היהודי במאה ה20", כתב שי בהתייחס, כנראה, לעובדה שהבית הלבן "השמיט" את שואת היהודים מהודעתו לרגל יום השואה הבינלאומי בסוף ינואר.

גם ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) הגיב לדברים:  "אמירה אומללה של דובר הבית הלבן ואני מצפה כמו רבים לתיקון הדברים. מוטרד מכך שזהו רמז להשפעה הבעייתית של גורמים שנכנסו לאחרונה לבית הלבן ובראשם גורמים מכחישי שואה. שבועיים לפני יום השואה, ממשלת ישראל חייבת לשבור שתיקה נוכח האמירה ולדרוש התנצלות."

זו אינה הפעם הראשונה שדוברו של טראמפ כושל בלשונו: על רקע גל האנטישמיות לפני כחודשיים, ביקר ספייסר את מרכז אנה פרנק, שמחה על תגובתו האטית של הנשיא לאנטישמיות, ואמר כי הצהרתו הייתה "מאד כוחנית". עוד אמר "הייתי רוצה לראות אותם מהללים את הנשיא טראמפ על מנהיגותו בניסיון לאחד את העם האמריקאי".

בהמשך דבריו אמר הדובר כי "זה אירוני שלא משנה כמה פעמים הוא מדבר על זה (על האנטישמיות, ד.ר), זה אף פעם לא טוב מספיק".

גם הנשיא טראמפ הצליח לעורר רגשות קשים בקרב יהודים כאשר השתתף בעצמו באחד מתדריכי העיתונאים הראשונים, והשתיק כתב חרדי ששאל אותו לגבי התפשטות האנטישמיות. "חשבתי שאתה הולך לשאול שאלה נחמדה" אמר לו טראמפ בביטול.

האמירה המטרידה של ספייסר, אשר מעידה אולי יותר מכל על בורות, משלימה 24 שעות קשות מבחינת זכרון השואה בעולם. רק יממה קודם לכן התבטאה המועמדת המובילה לנשיאות צרפת, מרין לה-פן, כי לצרפת אין כל אחריות בהסגרת יהודי צרפת לידי הנאצים במהלך השואה. בכך סתרה לה-פן 20 שנה של מדיניות צרפתית של הכרה באחריות צרפת, בין היתר תחת משטר וישי, וחלקה ברצח היהודים.

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!