דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות

תרבות / הצגה חדשה ממחישה את הדרמה שעוברים צעירים הנאבקים על זכויותיהם

ב"סמיילבורגר" מציג הבמאי והמחזאי תום ווליניץ עובדי רשת המבורגרים שמחליטים להילחם על זכויותיהם | מולם הם מוצאים מנכ"ל, "מלח הארץ", שלא מהסס להילחם בהם | ומסתבר שבהצגה כמו בחיים: השחקנים נשאו ונתנו על תנאיהם במשותף

מתוך ההצגה ׳סמיילבורגר׳ (צילום: תיאטרון הנפש).
מתוך ההצגה ׳סמיילבורגר׳ (צילום: תיאטרון הנפש).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מה קורה כשבני נוער מתארגנים במטרה לדרוש את זכויותיהם בעבודה? הבמאי תום ווליניץ מציג הצגה חדשה לנוער ולמבוגרים ברוח גל ההתאגדויות במשק בכלל ובקרב צעירים בפרט. ההצגה "סמיילבורגר" מבית 'תאטרון הנפש' עוסקת בצדק חברתי אבל יותר מזה – בחברות ושותפות. עלילתה המבוססת גם על סיפורים אמיתיים, מדגישה את המורכבויות והדילמות בהן עומדת קבוצת עובדים המבקשת לקחת אחריות על גורלה במשותף.

מול מנכ"ל דורסני, כריזמטי ונחוש, עם משאבים כמעט בלתי מוגבלים, ומעט מאוד קווים אדומים – עומדים צעירים רגילים מאוד, מעוררי הזדהות. הפערים בין הצדדים אינם רק שאלה של כסף, אלה גם של יוקרה חברתית – 'מלח הארץ', עם חברים בכל מקום מ'היחידה', מול צעירים מהפריפריה החברתית והגאוגרפית.

המפגש הראשון של הצעירים הללו עם עולם העבודה מתרחש במרחב הפלסטי והממותג. מול הדרישה לחייך בפני הלקוחות עומדת התחושה שהם מנוצלים, ואינם זוכים לכבוד המגיע להם. עובד צעיר עם חלומות גדולים, עובדת ערביה המתעתדת להיות הסטודנטית הראשונה מהכפר שלה בבצלאל ומנהל סניף זוטר שמפרנס ממשכורתו הצנועה אם ואחות פוגשים בעובדת שפוטרה בעבר כיוון שלא יכלה להשלים עם הניצול ברשת – וכעת כנציגת ההסתדרות היא מבקשת לסייע לעובדים ולהקים ארגון ארצי. האם יהיו מוכנים לשלם את המחיר כדי להיאבק על מה שהם חושבים שצודק? האם יעמדו מול הפיתויים למכור את ההתאגדות? האם המטרה מקדשת את האמצעים? והאם החברות ביניהם תעמוד במבחן?

"אני רוצה שההצגה הזו תגיע לכל נער ונערה במדינה" אמר ל'דבר ראשון' תום ווליניץ, הבמאי והמחזאי של ההצגה. "היא גם נבנתה ככה, התפאורה והתאורה, העלויות – תוכננו כדי שלא יהיה בית ספר שלא יהיה לו כסף או יכולת להביא אותה. אנחנו מסוגלים עם התפאורה שלנו שהיא גדולה ויפה להציג גם באולם בלי תאורה לחלוטין או בלי במה, כדי שנוכל להגיע איתה לכל מקום בארץ".

בהצגה משחקת גם בת זוגו של ווליניץ, גילי בית הלחמי, שזו כבר ההפקה החמישית שלהם יחד. מלבד ההפקה הזו הם רצים היום גם עם ההצגה 'המלך שאול', והצגת הילדים שמוליקיפוד המוצגת בגירסה דו לשונית, יהודית וערבית ומופיעה אף היא בפסטיבל חיפה. "אנחנו מאוד רגילים לעבוד ביחד. היא גם היתה לאורך כל הדרך חלק מהכתיבה ומהפיתוח של המחזה" מסביר תום. אבל מלבד גילי – בהצגה הזו מביים תום גם את אביו – השחקן הוותיק דליק ווליניץ, שחולק את תפקיד מנכ"ל הרשת המושחת, אורי גפן, עם השחקן בן פריד.

מתוך ההצגה ׳סמיילבורגר׳. מימין השחקנים: אסף מירון, אלמה דישי, דליק ווליניץ, גילי בית הלחמי, אסף פרי (צילום: תיאטרון הנפש).
מתוך ההצגה ׳סמיילבורגר׳. מימין השחקנים: אסף מירון, אלמה דישי, דליק ווליניץ, גילי בית הלחמי, אסף פרי (צילום: תיאטרון הנפש).

"התפקיד במקור נכתב לשחקן שעושה איתו דאבל קאסט, לבן פריד" אומר ווליניץ על ההחלטה לעבוד עם אביו, "אבל יום אחד הוא הגיע לעשות קריאה בתיאטרון והוא פשוט היה מדהים והחלטנו שזה חייב להיות הוא. וכמובן שבהתחלה מאוד חששתי מזה. פעם אחרונה שעשינו משהו משותף זה היה בכיתה ז' וזה היה טראומטי, אבל זו היתה לנו חוויה מתקנת מצויינת, כי הוא באמת נפלא".

"אני גם חושב שהליהוק שלו נכון", מרחיב ווליניץ לגבי אביו דליק, "כי הוא הרי שיחק את מלח הארץ בסרטים וסדרות בצעירותו, הוא תמיד היה ה'בחור הטוב', 'הצנחן', האשכנזי זהוב השיער. אני חושב שגם באמירה הליהוקית הזו יש אמירה – שאותם זהובי השיער של פעם הם היום החבר'ה הרעים של האליטה, של הקפיטליזם. אותם הקיבוצניקים שהלכו בשדות הם היום אותם אנשים שתופסים מקום ותפקיד אחר בחבר'ה שלנו. כמובן שלא כולם, אבל בשיח שמתקיים היום במדינה אני חושב שחשוב גם להתייחס לזה".

דבר מעניין נוסף שמספר ווליניץ הוא שהשחקנים בהצגה, שעברו תהליך משותף של למידה על התאגדויות עובדים בכלל ובני נוער בפרט – החליטו לנהל את המו"מ על החוזים שלהם מול התאטרון באופן משותף, קיבוצי אם תרצו. "יש לנו שם מאלמה דישי לשחקנים שסיימו לפני שנתיים בית ספר למשחק ואף אחד עדיין לא שמע עליהם, וזו החלטה לא פשוטה וברורה מאליה בעצם לגשת יחד למשא ומתן".


ההצגה תועלה בפסטיבל חיפה ברביעי וחמישי הקרובים (12-13.4), פעמיים בכל יום – 17:30 ו-19:30. פרטים כאן.
בהשתתפות השחקנים: דליק ווליניץ/בן פריד, אלמה דישי, אסף מירון, אסף פרי וגילי בית הלחמי. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!