דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איראן

איראן / בצעד מפתיע, הודיע אחמדינג'אד כי יתמודד בבחירות לנשיאות

הצעד נחשב למפתיע לאחר שהאייטולה חמינאי אמר כי הוא ממליץ לנשיא לשעבר שלא להשתתף במירוץ לנשיאות | אחמדינג'אד נחשב לקיצוני וידוע בעיקר בהרחבת פרויקט הגרעין האיראני ובהכחשת השואה | 120 איראנים מתוכן 6 אירניות הגישו את מועמדותם

נשיא איראן לשעבר מחמוד אחמדינג'אד חותם על טופסי הריצה לנשיאות איראן אצל שר הפנים האירני (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi).
נשיא איראן לשעבר מחמוד אחמדינג'אד חותם על טופסי הריצה לנשיאות איראן אצל שר הפנים האירני (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi).

נשיאה לשעבר של איראן, מחמוד אחמדינג'אד, הודיע אתמול (רביעי) במפתיע כי יצטרף למירוץ לנשיאות במדינה שיתקיים במאי הקרוב, בסתירה להמלצה שקיבל מהמנהיג העליון באיראן, האייטולה עלי חמינאי, להשאר מחוץ למירוץ.

החלטתו של אחמדינג'אד, ככל הנראה, תפתח מחדש את המירוץ שרבים האמינו שהמנצח שלו יהיה הנשיא המכהן, חסן רוחאני, שנחשב למתון והיה אחראי לניהול המשא ומתן על הגרעין עם מעצמות העולם וחתימת הסכם הגרעין ב-2015. למרות שרוחאני עדיין לא נרשם למירוץ באופן רשמי, רבים ראו אותו כמועמד המוביל בעקבות המלצתו של חמינאי לאחמדינג'אד מספטמבר, שלא יכנס למירוץ.

רבים בקרב הזרמים היותר קיצוניים באיראן מחפשים מועמד בעל מזג פחות מתון ובעל דיבור קשוח שיוכל לעמוד מול נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. המועמדות של אחמדינג'אד עלולה לחשוף את הסדקים בפוליטיקה האיראנית שקיימים מאז הבחירות החוזרות ב-2009, שהביאו למתיחות גדולה במדינה.

כאשר נשאל על החלטתו של אחמדינג'אד, נתן אנליסט איראני מטהרן הערכה גסה. "מדובר במרד מאורגן כנגד השלטון באיראן," אמר סוורוש פרהאדיהן.

אחמדינג'אד כיהן כנשיא איראן בין השנים 2005 ל-2013. לפי החוק באיראן, הוא יכול להתמודד שוב לאחר 4 שנים בהם לא היה בתפקיד, אך הוא עדיין נחשב לדמות קיצונית ומפלגת, גם בקרב שותפים לעמדותיו. שניים מסגניו לשעבר נכלאו בעוון שחיתות מאז עזב את תפקיד הנשיא. הכלכלה האיראנית סבלה בתקופתו מסנקציות בינלאומיות קשות בגלל חשדן של מעצמות העולם כי טהרן מפתחת כלי נשק גרעיניים. איראן התעקשה כי תכנית הגרעין שלה היא למטרות שלום בלבד.

בחירתו של אחמדינג'אד ב-2009 הציתה תנועת מחאה והפגנות ברחובות שבעקבותיהם אלפי אנשים נעצרו ועשרות נהרגו. בעולם, אחמדינג'אד ידוע בעיקר בגלל הכחשת השואה החוזרת שלו, האיומים שלו על ישראל והרחבת תכנית הגרעין האיראנית.

ככל הנראה היה זה זיכרון מאורעות 2009 שהביא את חמינאי להגיד את הדברים שאמר בספטמבר. באותו הזמן הוא המליץ כי מתמודד אשר הוא לא נקב בשמו, לא יתמודד לנשיאות כיוון שזה יביא ל"סיטואציה מפלגת" ועלול להיות "פגיעה במדינה".

אחמדינג'אד תיאר את דבריו של חמינאי על ההתמודדות לנשיאות כ"עצה בלבד" במסיבת עיתונאים שערך, זמן קצר לאחר שהגיש את טפסי ההתמודדות. בשלב הזה לא הייתה תגובה מידית ממשרדו של האייטולה. הוא אמר שהחלטתו לרוץ מכוונת כדי לעזור לסגנו לשעבר, חאמיד באגהאי. באגהאי נרשם לצדו של אחמדינג'אד ברביעי, כמו גם אספאנדיר רחים מאשהאי, עוד אחד ממקורביו של הנשיא לשעבר.

יותר מ-120 מועמדים פוטנציאליים רשמו את מועמדותם ביום הראשון להגשת המועמדות שנערך בשלישי, כולל 6 נשים ו-7 נוצרים. הגשת המועמדות תישאר פתוחה עד יום שבת. לפי המערכת האלקטוראלית של איראן, כל מי טפסי המועמדות יבחנו על ידי מועצה מיוחדת שתכריז על רשימת המועמדים הסופית עד ה-27 באפריל. המועצה לא מאשרת בדרך כלל מועמדות של נשים או מתנגדי משטר לתפקיד ומסירה אותם מרשימת המועמדים הסופית.

הבחירות הקרובות ב-19 במאי, מיוחסות על ידי איראן רבים כמשאל עם על הסכם הגרעין שנחתם ב-2015 עם מעצמות העולם ועל יכולתו לשפר את הכלכלה מוכת הסנקציות של המדינה. תחת הסכם הגרעין הסכימה איראן לצמצם את העשרת האורניום ולהסיר את מאגר האורניום המועשר בדרגה בינונית שלה בתמורה להסרת הסנקציות הבינלאומיות.

מאז חתימת ההסכם, איראן חתמה על חוזים במיליארדי דולרים עם יצרניות המטוסים בואינג ואירבוס. הפירות של ההסכם והחוזים הללו עדיין לא נראים בכיסו של האיראני הממוצע, מה שמוביל לאי שביעות רצון מסוימת ברחוב האיראני.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!