
טקס הזיכרון ל-7 באוקטובר של משפחות חללים וחטופים נערך הערב (שלישי), בפעם השנייה, בגני יהושע בתל אביב. בטקס, שיזמה תנועת 'קומו', צפו כ-25 אלף בני אדם בגני יהושע, והוא הוקרן במאות נקודות לצפייה משותפת ברחבי הארץ. על הבמה נאמו בני המשפחות וחטופים ששבו, לצד סרטונים לזכר הנופלים והנרצחים, והופעות של אמנים מובילים. מייסד תנועת 'קומו', יונתן שמריז, אמר בטקס: "הדור שלנו, שירש מדינה מדממת, בודדת, שסועה וכואבת, יהיה זה שיתקן" (הנאום המלא בהמשך הכתבה).
הטקס נפתח בדקה דומייה לזכר החללים, ובשיר 'בדרך אל הכפר' ששרו יובל רפאל, ששרדה את הטבח במיגונית סמוך לקהילת הנובה, ודניאל וייס, בן קיבוץ בארי שהוריו נרצחו במתקפה על הקיבוץ.
את הטקס הנחו אשירה גרינברג, רעייתו של סא״ל תומר גרינברג ז"ל, והשחקן צחי הלוי שלחם ב-7.10 בכפר עזה. "הערב הזה שייך לכֿולנו", אמר הלוי, "כולנו מחוברים ומאוחדים באהבה לאלה שהיו ואינם". גרינברג פנתה למשפחות החטופים ואמרה "עם שלם מחכה יחד איתכם לבשורות טובות. אנחנו לא נהיה שלמים עד שיקיריכם ישובו אלינו כולם. בדאגה וגם בתקווה – אתם לא לבד, אנחנו איתכם".
צבי זוסמן, אביו של רס"ל (במיל') בן זוסמן ז"ל, שנפל ב-3 בדצמבר 2023, הקריא 'יזכור' מיוחד שכתב. הרב אלחנן דנינו, אביו של החטוף אורי דנינו שנרצח בשבי, הקריא קדיש בקול חנוק.
מזי אילון, אלמנתו של טל ז"ל: "הרוח שנשבה בתוכם מצויה בנו ובילדינו"
מזי אילון, אלמנתו של טל אילון ז"ל, מפקד כיתת הכוננות בכפר עזה שנפל בלחימה עם המחבלים, אמרה בטקס: "טל וחבריו כבר לא בכֿוננות. הוא נח בין רגבי אדמת המקום שאהב ואהב אותו בחזרה. רק אנו האלמנות שנשארות בכֿוננות געגוע, בכאב, מנסות להיצמד לדרך. הרוח שנשבה בתוכם מצויה בנו ובילדינו. תמצית מהגיבורים שהינם יש בנו, ויש לנו הכוח לשאת את משקלה הכבד של התקווה. תקווה לחיים ראויים, ערכיים, שאחינו ואחותנו החטופים ישובו הביתה. תקווה שהלב השבור יחדש כוחותיו, שנשמח, שנאהב, שנבחר בחיים. שאור גדול יגרש את החושך מבחוץ ומבפנים. שנהיה ראויים".
עומר שם טוב: "בתוך החושך הופיע אור של אנשים שלא ויתרו"
שורד השבי עומר שם טוב נאם בטקס ואמר: "מול הזוועה, עמדנו מול בחירה לשקוע או להילחם על האור, ובתוך החושך ההוא הופיע אור. אור של אנשים שלא ויתרו, שקמו, התייצבו, רצו לשטח, למפקדה, לעזור, להציל, לאהוב. הם לימדו אותנו מהי ערבות הדדית אמיתית.
"ביניהם היה אורי דנינו, המלאך ששב אל התופת להציל את מיה, איתי ואותי – אפילו שהיה יכול לבחור אחרת ולאחר 11 חודשים בשבי נרצח לצד עדן, כרמל, אלמוג, אלכס והרש יהיה זכרם ברוך. לי חיכה גורל אחר ברוך השם, אחרי 505 ימים של כאב קושי ובעיקר געגוע שבתי הביתה למשפחה שלי זכיתי לרקוד שוב לאור הזריחה והכי חשוב – למדתי מהו חוסן אמיתי ומה זה אומר לאהוב את הארץ, את האנשים, את החיים.
"אנחנו עדיין בדרך עם 48 חטופים שעדיין לא שבו ועם משפחות שמחכות, נושמות, מתפללות לרגע הזה. השלום שחלמנו עליו עדיין רחוק, אבל האחדות, האכפתיות, והניצוץ האנושי שהתגלה כאן הם היסוד שעליו נוכל לבנות מחדש.
"אני עומד כאן היום, בשם כולנו, כדי לומר תודה. תודה לגיבורים שנלחמו ולא שבו. תודה ללוחמים וללוחמות ששומרים על כולנו גם היום. תודה לכל מי שבוחר באור, גם כשקל יותר להיכנע לחושך. אתם הלב הפועם של האומה הזאת. אתם מזכירים לנו יום יום מהי נתינה, מהי שליחות, ומהי אהבה אמיתית. בזכותכם נמשיך לחיות כאן עם לב פתוח, עם תקווה, ועם אמונה. אני גאה לעמוד כאן, ולומר אני נשבע להיות ראוי לכם."
ויקי כהן וענת אנגרסט לבניהן החטופים: "אתם תחזירו איתכם את הלב"
ויקי כהן, אמו של החייל החטוף נמרוד כהן, וענת אנגרסט, אמו של החייל החטוף מתן אנגרסט, הקריאו נאום משותף בו פנו לבניהן: "אני יודעת שכואב לך ואני לא יכולה לחבק. אני שומעת אותך לוחש לי 'בואי אמא' ואני לא יכולה להגן. אבל ילד שלי, אני נשבעת: אני לא מוותרת! עם שלם לא מוותר עליכם, עם שלם נלחם עליכם. סוף סוף אנחנו מצילים ומחזירים אותך הביתה, סוף סוף אנחנו מחזירים את כולכם הביתה החיים והחללים, עד החטוף האחרון. ואתם תחזירו איתכם את הלב, את השקט והשפיות, את הערכים עליהם גדלתם ונלחמתם, אלינו הביתה – למדינת ישראל, אמן".
גלית דן, ששכלה את בתה ואמה בניר עוז: "אנחנו לא רוצים נקמה, אנחנו רוצים תיקון"
גלית דן, חברת ניר עוז שבתה, נויה, ואמה, כרמלה, נרצחו בממ"ד בקיבוץ: "שוב אוקטובר וַאני מתפללת: לא עוד אימהות שַכולות. לא עוד מתים. אני כאן לבקש בְּשמכן, בשם אלה שאיבדו הכול, בשם אלה שעדיין אפשר להציל: אנחנו לא רוצים נקמה. אנחנו רוצים תיקון.
אנחנו רוצים לנצח את הפחד ולמצוא תקווה, לנצח את השנאה ולהתחבר לאנושיות מחדש. לנצח את הזעם ולהתחבר לחמלה, להעיר מחדש את הערכים למענם סבא וסבתא שלי באו לכאן. הגיע הזמן להחזיר את כולם הביתה. הגיע הזמן שהיום ההוא יסתיים, הגיע הזמן שנחזור לחיות."
אחד הסרטונים בטקס עסק בנפגעי פוסט טראומה, וסיפר את סיפורו של השוטר איגור פיבנב ז"ל, שחילץ אנשים במהלך הטבח ואת בני משפחתו, ולאחר מספר חודשים מת מאובדנות. המנחה, צחי הלוי, קרא לכל מי שמרגיש קושי להתמודד לפנות מיידית לעזרה.
יונתן שמריז: "ב-7 באוקטובר נולדה מחויבות גדולה: להוביל את מדינת ישראל למציאות טובה יותר"
מייסד 'קומו, יונתן שמריז, אחיו של אלון שמריז ז"ל שנחטף בידי חמאס ונהרג בשוגג מאש צה"ל, אמר בטקס: "היום לפני שנתיים, ישבתי בממ"ד עם אישה בהיריון וילדה שחגגה יום הולדת שנתיים. ביד אחת החזקתי את הידית, וביד השנייה סכין, כדי לחתוך את עוגת יום ההולדת וגם כדי להגן על עצמנו. אז קיבלתי הודעה מאחי עידו, שסיפר איך נלחם מול עשרות מחבלים, וראה את החברים הכי טובים שלנו נהרגים. אחרי כמה שעות אחי הקטן אלון כתב לי שנכנסו אליו מחבלים לדירה. הספקתי לכתוב לו שאני אוהב אותו, ומאז לא דיברנו. כבר שם, בממ"ד, הבטחתי לעצמי: אנחנו נקום!
"יצאנו לתוך מדינה שהדבר היחיד שתפקד בה היה העם. עם ישראל הלביש אותנו, האכיל אותנו ונלחם עלינו. הוא היה שם כשאף מנהיג לא הגיע. אלון אחי הגיבור, נהרג אחרי שעשה את הבלתי אפשרי. כשקיבלנו את ההודעה, קיוויתי למות. לא מצאתי משמעות לחיים. שלושה שבועות אחר כך, נולד לביא. הבטתי בו וביהלי, והבטחתי לעצמי: אנחנו נקום!
"7 באוקטובר הוא לא רק יום זיכרון לאנשים שאיבדנו. זהו יום זיכרון להפקרות, לחוסר מנהיגות ולבריחה מאחריות. ביום הזה נולדה מחויבות גדולה: להוביל את מדינת ישראל למציאות טובה יותר. הרבה יותר. זה לא מה שרצינו, אבל זה מה שנפל בחלקנו.
"התחלת השיקום היא החזרת האחים והאחות שלנו הביתה. בטקס של שנה שעברה היו חטופים ששמעו אותנו מהמנהרות. אני מקווה שאתם שומעים אותנו גם עכשיו, ויודעים שלא ננוח לרגע עד שתחזרו.
"כשתחזרו והמלחמה תיגמר, הדור שלנו יפשוט את המדים, ינער את אפר הבתים השרופים וישטוף את המחדלים שהשאירו לנו הדורות הקודמים. הדור שלנו, שירש מדינה מדממת, בודדת, שסועה וכואבת, יהיה זה שיתקן.
"זאת תהיה הגרסה הטובה ביותר של ישראל: מדינה שמקדשת את חיי בניה ובנותיה. מדינה של אמת, אחריות וערבות הדדית. מדינה חפצת חיים, שעומדת איתנה מול כל איום. אנחנו נדאג שתקום ועדת חקירה ממלכתית, כדי שבאמת לעולם לא עוד. אנחנו נניח את היסודות לעתיד טוב יותר לילדים שלנו. דור שיצמיח ויוביל מנהיגות מחברת, שוויונית, ערכית וציונית. דור שישקם את האמון בין המדינה לאזרחים. אסור לנו להיכנע לייאוש ולפחד. מגיע לעם הנפלא הזה לראות את החלומות שלו מתגשמים.
"הבוקר, כשהדלקתי נרות יום הולדת 4 ליהלי, הבטחתי לעצמי: אנחנו נקום! זה לא חזון רחוק, זה קרוב מתמיד. אחרי הימים הנוראים, יגיעו הימים היפים ביותר שלנו. אנחנו נחזיר את החיים, אנחנו נחזיר את התקווה. אנחנו קמנו! עם ישראל קם".
בסיום הטקס עלו לבמה עשרות בני משפחות החטופים ושרו את 'התקווה'. הקהל צעק להם "את כולם עכשיו" ו"אתם לא לבד אנחנו איתכם"
האמנים שהשתתפו בטקס: אסתר רדא, ברי סחרוף, דניאל וייס, הדג נחש, התקווה 6, יובל רפאל, ירדנה ארזי, נועם קליינשטיין, עדן גולן, עדן חסון, עידן עמדי, עמיר בניון, ריטה, ריקי גל, רמי קליינשטיין, שירי מימון, שלום חנוך, שלומי שבת ותמיר גרינברג.
הטקס הוא יוזמה אזרחית של תנועת 'קומו', שנוסדה על ידי משפחות חטופים וחללים ממלחמת 'חרבות ברזל', בהובלת יונתן שמריז, אחיו של אלון שמריז ז"ל, שנחטף על ידי חמאס, חילץ את עצמו ושני חבריו ונהרג בשוגג מאש צה"ל. זהו האירוע המרכזי היחיד שנערך בישראל לציון טבח 7 באוקטובר בתאריך הלועזי. הטקסים הממלכתיים ייערכו ביום הזיכרון הרשמי למתקפת הטרור, שנקבע לפי התאריך העברי, ויצוין בכ"ד בתשרי – יום חמישי הבא (16 באוקטובר).


