דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבדות

בעולם / גם בימינו אנו - בני אדם נסחרים כשפחות ועבדים

דו"ח חדש של ארגון ההגירה הבינלאומי חושף נתונים מחרידים: כ-21 מיליון בני אדם ברחבי העולם הם עבדים ושליש מהם ילדים | יותר מ-100,000 שפחות ועבדים חיים כיום בארה"ב ובאירופה והמיתוס על סוף עידן העבדות במערב מסייע למנצלים להסתיר את הפשע

דייגים אינדונזים שחולצו מעבדות (צילום: AP Photo/Margie Mason).
דייגים אינדונזים שחולצו מעבדות (צילום: AP Photo/Margie Mason).
אוריאל לוי

מהגרים ופליטים המגיעים ללוב בדרכם לאירופה נסחרים כשפחות ועבדים, מנוצלים מינית, נחטפים בעבור כופר ומשועבדים במחנות עבודה. כך עולה מדו"ח חדש של ארגון ההגירה הבינלאומי (IOM). "בסוף השבוע האחרון תיעדו צוותי הארגון בניג'ר ובלוב אירועים מזעזעים, אותם תארו כ'שווקי עבדים' בהם מעונים מאות אפריקאים צעירים." כך נפתח הדו"ח של ארגון ההגירה הבינלאומי.

בדו"ח מוגשת עדותו של מהגר סנגלי ששב השבוע לביתו לאחר כמה חודשים בהם הוחזק בשבי, עבר התעללות ונסחר מיד ליד. המהגר הסנגלי סיפר כי נסע צפונה לעבר הסהרה והגיע לעיר אגדז בניג'ר. באגדז דרשו ממנו סוחרי דרכים לשלם 320 דולר על מנת שיקחו אותו ללוב. הוא הועלה על משאית עמוסה מהגרים. כשהגיעה המשאית ליעדה, העיר סבאה שבדרום מערב לוב, טען נהג המשאית שלא קיבל מהסוחרים כסף עבור הנסיעה ולקח את המהגרים לשוק עבדים. "אפריקאים סאב-סהרים נמכרו בידי לובים בעזרתם של גנאים וניגרים שעבדו בשבילם" כך לפי אנשי ארגון ההגירה הבינלאומי.

המהגר הסנגלי "נמכר בשוק" ומשם נחטף בידי רוכשיו למבנה גדול בו שהו כ-100 מהגרים אפריקאים שנרכשו כמוהו.

המהגרים שהוחזקו במבנה עברו התעללות פיזית, שכללה עינויים, מכות והתעללות מינית, תוך שהם מתבקשים להתקשר למשפחותיהם ולבקש מהן כופר של 480 דולר בעבור שחרורם.

לאחר שכשל המהגר הסנגלי מלגייס את הכסף, הוא "נרכש" בידי אדם אחר, אזרח לוב, והובא לבניין אחר שהתנהל בצורה דומה. במחנה השני המחיר שנדרש לגייס הוכפל. במחנה זה הוא הסכים לבצע עבודות בתמורה לכך שלא יעבור התעללות. במחנה זה חולק מזון רק אחת ליום, ושבויים שלא הצליחו לגייס כסף נרצחו לאחר כמה חודשים. המהגר הסנגלי הצליח לגייס כסף וכך יצא ממחנה זה.

עבדות בימינו

העבדות הגיעה בימינו לשיאה פריחתה. לפי הנתונים של ארגון העבודה הבינלאומי, כ-21 מיליון בני אדם הם עבדים בימינו אנו. מתוכם 11.4 מיליון נשים וילדות המנוצלות כשפחות וכעובדות מחוסרות כל הגנה. 4.5 מיליון מתוכן קרבנות אונס והתעללות מינית. לפי הנתונים של "לך לחופשי" (מהארגונים הגדולים בעולם לשחרור עבדים) היו כ- 35.8 מיליון עבדים ב-2015 ברחבי העולם, פי שלושה ממספר העבדים שהגיעו לאמריקה בסחר העבדים הטרנס-אטלנטי בין המאה ה-16 למאה ה-19. שליש מהם ילדים וכ-20 מיליון מתוכם הן בנות.

רובם המוחלט של המנצלים הם גברים. אלה מרוויחים בסך הכול 150 מיליארד דולר מדי שנה על חשבון שפחותיהם ועבדיהם. בנוסף אליהם מועסקים ברחבי העולם 73 מיליון ילדים מתחת לגיל 11, ועוד 71 מיליון בגילאי 12-14. בעבור רובם זוהי הדרך היחידה לשרוד.

לפי מחקר שפורסם בשנה שעברה בוושינגטון פוסט יותר מ-100,000 שפחות ועבדים חיים כיום בארה"ב ובמערב אירופה.

לפי מחקר שנערך בשנה שעברה, מחיר של עבד או שפחה בימינו עומד על כ-90 דולר, זול פי 500 ממחירו של עבד ממוצע בארה"ב של המאה ה-19. המיתוס על סוף עידן העבדות במערב מסייע למנצלים להסתיר את הפשע, ולהחזיק נשים וילדים בתנאי עבדות גם בימינו, גם במערב, במדינות דמוקרטיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!