דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הכנסות המדינה ממיסים

ביצוע התקציב / סיכום הרבע הראשון של 2017: עודפי גבייה ותת-ביצוע

כך עולה מדוח ביצוע התקציב שפרסם אתמול (ד') משרד האוצר | בחודש מרץ, עמדו הכנסות המדינה ממסים בצפי של המשרד, אך ברבעון כולו נרשם עודף של 1.6 מיליארד שקלים | במהלך הרבעון, מיצו המשרדים האזרחיים 21.2% בלבד מתקציבם

מסיבת העיתונאים לסיכום שנת 2016 של משרד האוצר (צילום: דבר ראשון)
מסיבת העיתונאים לסיכום שנת 2016 של משרד האוצר (צילום: דבר ראשון)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הרבעון הראשון של שנת 2017 הסתיים עם עודפי גביית מסים של 1.6 מיליארד שקלים, כך עולה מדו"ח ביצוע התקציב שפרסם אתמול (רביעי) משרד האוצר. זאת למרות שמועות שנפוצו לאחרונה, לפיהן נרשמה ירידה בהיקף ההכנסות בחודש האחרון. אם מגמה זו של עודפי גבייה תישמר עד סוף השנה, צפויים להצטבר בקופת האוצר כ-6.4 מיליארד שקלים. בנוסף, ראוי לציין כי עודפי הגבייה, עליהם דיווח האוצר, נמדדים ביחס לצפי ההכנסות שעודכן כלפי מעלה אחרי העברת התקציב בכנסת.

בחודש מרץ, גבתה הממשלה מסים בסך של 24.5 מיליארד שקלים, המהווים עלייה ראלית של 2% לעומת מרץ 2016.  סך הכל, גבתה הממשלה ברבעון הראשון של 2017  25.9% מהצפי השנתי, והגדילה את הכנסותיה ב 4.6% לעומת הרבעון הראשון אשתקד.

פערי ביצוע תקציב לחודש מרץ 2017 – הכנסות (גרפיקה: דבר ראשון)
פערי ביצוע תקציב לחודש מרץ 2017 – הכנסות (גרפיקה: דבר ראשון)

לעודפי הגבייה שנרשמו ברבעון הראשון של 2017 חשיבות מיוחדת, שכן בתחילת השנה הצהיר שר האוצר, משה כחלון, כי במידה ויהיו עודפי גביה הם יוחזרו לציבור בצורת הורדת מסים או הגדלה של ההוצאה הציבורית על שירותים חברתיים. מי שהמתינו בכיליון עיניים לפרסום נתוני גביית המסים היו ארגוני הנכים, הנאבקים על העלאת קצבת הנכות לגובה שכר המינימום. בחודשים האחרונים, נקשר המהלך להצהרתו של כחלון בדבר הגדלת ההוצאה הציבורית.

בפילוח נתוני הכנסות המדינה ממסים לרבעון הראשון, עולה כי גביית המסים הישירים רשמה עליה של 10.9% לעומת הרבעון הראשון של 2016, ואילו המסים העקיפים רשמו ירידה של 2.3%. סך הכל, מדובר במגמה מבורכת שכן המסים הישירים – כמו מס הכנסה ומס חברות  – הם מסים פרוגרסיביים (מעודדי שוויון), ואילו המסים העקיפים – כמו, למשל, המע"מ  – נחשבים רגרסיביים (מעודדי אי שוויון). עם זאת, יש לציין כי את העלייה החדה בגביית המסים הישירים, שנרשמה בחודש ינואר, מייחסים ברשות המסים לגבייה חד פעמית חריגה בשל עסקת מכירת "כתר פלסטיק", שהכניסה לקופת המדינה 1.2 מיליארד שקלים.

פערי ביצוע תקציב לחודש מרץ 2017 – הוצאות (גרפיקה: דבר ראשון)
פערי ביצוע תקציב לחודש מרץ 2017 – הוצאות (גרפיקה: דבר ראשון)

בנוסף לנתוני גביית המסים, פורסמו אתמול גם נתוני הביצוע של הוצאות הממשלה. על אף שעברה כבר רבע מהשנה (25%), משרדי הממשלה האזרחיים הצליחו להוציא 21.2% מתקציבם בלבד. באותה התקופה הצליחה מערכת הביטחון למצות 26.9% מתקציבה. התכנית המקורית של האוצר הייתה לבצע הגדלה של 8.9% בהוצאות המשרדים האזרחיים. אך מהנתונים עד כה עולה כי העלייה שנרשמה בפועל, לעומת התקופה המקבילה שנה שעברה, עמדה על 7.3% בלבד.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!