דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צ'צ'ניה

בעולם / עדויות קשות על רדיפה של הומואים בצ'צ'ניה

הידיעות פורסמו לראשונה בעיתון רוסי ואושרו מאז על ידי פעילים להט"בים במדינה | ע"פ הדיווחים, כ-100 גברים "הועלמו" מבתיהם ונלקחו למחנות מעצר שם הם סובלים מעינויים

הפגנות מול שגרירות רוסיה בלונדון של פעילים להט"בים אל מול הידיעות על ריכוז להט"בים בצ'צ'ניה (צילום: Thomas Hornall/PA via AP)
הפגנות מול שגרירות רוסיה בלונדון של פעילים להט"בים אל מול הידיעות על ריכוז להט"בים בצ'צ'ניה (צילום: Thomas Hornall/PA via AP)
יונתן קירשנבאום

הפרה בוטה של זכויות אדם בצ'צ'ניה: על פי דיווחים שמקורם בעיתון הרוסי "נובאיה גזטה", ואשר אושרו מאז על ידי פעילי זכויות להט"ב במדינה, מתקיים בשבועות האחרונים מהלך נרחב של מעצר גברים שסומנו כהומואים על ידי הרשויות. עוד מוסיפים פעילי זכויות להט"ב במדינה כי גברים רבים "מועלמים" מבתיהם על ידי המשטרה ונלקחים למחנות מעצר, שם הם עוברים עינויים עקביים.

צ'צ'ניה היא רפובליקה רוסית אשר מחזיקה במעמד המשווה לה מידה גבוהה של אוטונומיה, אך מתקיימת כחלק מהמדינה הרוסית. בראשה עומד ראמזן חדירוב, הנתמך על ידי הקרמלין.

על פי הדיווחים, המשטרה הצ'צ'נית עצרה באלימות בימים האחרונים כ-100 גברים הומואים, ולפי מקורות מסויימים נהרגו עד כה שלושה בני אדם במהלך מעצרים אלו. במקרים מסויימים דווח כי המשטרה לוקחת את הגברים מבתיהם בלילות, אורבת לגברים במקומות מפגש ציבוריים ואף "חוטפת אותם מהרחוב". טענות אלו אושרו אתמול על ידי גבר שהצליח לברוח ממחנה מסוג זה ומסר את עדותו לעיתון "הגרדיאן". בריאיון איתו תיאר את העינויים אותם עוברים הגברים במחנות אלו, וכוללים מכות חשמל.

ראש ממשלת רוסיה, דמיטרי מדבדב, בפגישה עם רמזן קאדירוב, המהניג הצ'צ'ני (צילום ארכיון: Alexander Astafyev, Sputnik, Government Pool Photo via AP)
ראש ממשלת רוסיה, דמיטרי מדבדב, בפגישה עם רמזן קאדירוב, המהניג הצ'צ'ני (צילום ארכיון: Alexander Astafyev, Sputnik, Government Pool Photo via AP)

"אנחנו מדברים על רדיפה המונית של הומוסקסואלים, מאות חטופים על ידי הרשויות" אמר איגור קוצ'טקוב, פעיל זכויות להט"ב רוסי, אשר מסייע בחילוץ להט"בים מהמדינה. "זהו מעשה חסר תקדים". קוצ'טקוב מסר כי עשרות כבר פנו לרשתות הסיוע בבקשה לעזרה בהימלטות מצ'צ'ניה.

עם זאת, בימים האחרונים הרשויות הצ'צ'ניות ממשיכות להכחיש את הנעשה. דובר הממשלה אלבי קרימוב טען כי הדיווחים הם "שקר מוחלט". "אין בצ'צ'ניה אנשים כאלו בכלל" אמר קרימוב "אתה לא יכול לאסור אנשים שלא קיימים". קרימוב הוסיף כי "אם היו אנשים כאלו בצ'צ'ניה רשויות החוק לא היו צריכות לעשות דבר, כי משפחותיהם היו דואגות לשלוח אותם למקום ממנו אין חזרה".

טענה זו עומדת בסתירה מוחלטת לעדויות העולות מהשטח בצ'צ'ניה בימים האחרונים. בראיון תיאר הגבר כי המשטרה עוקבת אחר גברים החשודים כהומואים, על ידי ציתות לשיחות טלפון והודעות. נראה כי המשטרה הצ'צ'נית מקיימת מעקב מסודר אחרי "חשודים" ומחזיקה בידה רשימה של חשודים פוטנציאליים. בנוסף, קיימים מתחזים ברשתות ההיכרות הלהט"ביות שתפקידם איסוף מידע על החשודים, לצורך פשיטה של כוחות המשטרה. בשיחה עם הגרדיאן תיאר הניצול כיצד צוטטה המשטרה להתכתבות של שני גברים, ארבה להם במקום המפגש אותו קבעו ועצרה אותם באלימות.

לצד הפגנות מחאה במספר מקומות בעולם בעקבות הדיווחים על המתרחש בצ'צ'ניה, טרם הגיעה תגובה רשמית של מדינות המערב לדיווחים. יש לציין כי מעשה זה מגיע על רקע רצף של צעדים הפוגעים בקהילה הלהט"בית ברוסיה, פעמים רבות על ידי הממשלה עצמה. ב-2013 נאסר בחוק על הפצת מה שהוגדר כ"חומר תעמולה" להט"בי לבני נוער. חוק זה אוסר במקרים רבים על איזכור של הקהילה הלהט"בית, ובמקומות מסויימים ברוסיה קיים איסור חוקי על "קידום הומוסקסואליות".

ברוסיה לא קיים עיגון חוקי של אלימות כנגד להט"בים תחת הגדרת פשעי שנאה. כך, מטופלים מקרי אלימות נגד להט"בים כמקרי אלימות רגילים, דבר המקטין את חומרת הענישה כלפיהם. בעבר דווח על מספר גדול של פשעי שנאה נגד הקהילה הלהט"בית, הכולל אלימות פיזית ואף רצח.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!