דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

טורקיה / ניצחון דחוק לארדואן במשאל העם, האופוזיציה טוענת לאי סדרים

נשיא טורקיה זכה לרוב של 51.41% במשאל שאישר תיקונים לחוקה שירחיבו משמעותית את סמכויותיו | מפלגות האופוזיציה הודיעו כי יערערו על התוצאות | ארדואן: "יש כאלה שמנסים להקטין את התוצאות. לא כדאי להם לנסות"

תומכי מפלגת החירות ווהצדק חוגגגים ברחובות עם דגלי טורקייה ופוסטרים של ארדואן לאחר הניצחון במשאל העם (צילום: AP Photo/Emrah Gurel).
תומכי מפלגת החירות ווהצדק חוגגגים ברחובות עם דגלי טורקייה ופוסטרים של ארדואן לאחר הניצחון במשאל העם (צילום: AP Photo/Emrah Gurel).

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, רשם ניצחון, גם אם דחוק, במשאל העם ההיסטורי שירחיב משמעותית את סמכויותיו. מפלגות האופוזיציה בטורקיה הביעו ספק בתוצאות המשאל והודיעו כי יערערו עליהן.

על פי סוכנות הידיעות הממלכתית של טורקיה, אחרי שכמעט כל הקלפיות נספרו, 51.41 מהבוחרים תמכו בשינויי החוקה מול 48.59% מתנגדים. ראש ועדת הבחירות במדינה, אישר כי תומכי התיקונים אכן ניצחו במשאל ואמר כי התוצאות הסופיות יוכרזו בתוך 11-12 יום.

למרות שלא זכה לניצחון הסוחף לא קיווה במשאל העם המשמעותי, גם הניצחון הדחוק הזה עשוי לחזק את אחיזתו של ארדואן בשלטון והוא צפוי להיות בעל השפעה מרחיקת לכת על עתידה הפוליטי של טורקיה ועל יחסיה הבינלאומיים.

18 התיקונים לחוקה, שייכנסו לתוקף אחרי הבחירות הכלליות הבאות ב-2019, יבטלו את משרד ראש הממשלה ויעניקו סמכויות ביצועיות כוללות לנשיא המדינה. ארדואן, שנבחר לראשות המשלה ב-2003, טען כי שיטת משטר נשיאותית "בסגנון טורקי" תביא יציבות ושגשוג למדינה, אחרי ניסיון ההפיכה הכושל בשנה שעברה ושורה של התקפות מצד דאע"ש וארגונים כורדיים.

בתגובתו הראשונה אחרי ספירת הקולות, פתח ארדואן בטון פייסני. הוא הודה לכל מי שלקח חלק במשאל העם, בלי קשר להצבעה שלהם, וכינה את את התוצאות "החלטה היסטורית". "ה-16 באפריל הוא ניצחון לכל מי שאמר 'כן, וגם לכל מי שאמר 'לא', ולכל 80 מיליון הטורקים", אמר ארדואן לכתבים בנאום טלוויזיוני.

אך כשניצב מול תומכיו באיסטנבול, נשט הנשיא הטורקי בקו תוקפני יותר. "יש כאלה שמנסים להקטין את התוצאות. לא כדאי להם לנסות, זה יהיה מאמץ שווא" אמר, "מאוחר מדי עכשיו".

בתגובה לקריאות מהקהל להחזרת עונש המוות, שבוטל ב-2002, אמר ארדואן כי יבחן את הנושא ביחד עם ההנהגה הפוליטית של המדינה, והוסיף כי אם לא תושג ביניהם הסכמה יפנה למשאל עם גם בסוגיה זו.

במהלך דבריו, עקץ ארדואן גם את מבקריו מחוץ לטורקיה. במהלך הקמפיין שקדם למשאל העם, הסלימה אנקרה את יחסיה עם מספר מדינות אירופאיות, במיוחד עם גרמניה והולנד. ארדואן כינה את מנהיגי המדינות הללו "נאצים", משום שלא אישרו לשרי ממשלתו להיפגש עם אזרחים טורקיים המתגוררים בשטחן בנושא משאל העם.

"אנחנו רוצים שמדינות אחרות, וארגונים בינלאומיים, יתייחסו בכבוד להחלטה של העם שלנו. אנחנו מצפים ממדינות אותן קיבלנו כבנות ברית להראות רגישות רבה יותר למאבק שלנו בטרור", אמר.

מתנגדיו של אדואן טענו כי השינויים בחוקה יעניקו יותר מדי כוח לאיש, שלדבריהם, מראה יותר ויותר נטיות אוטוקרטיות. מפלגות האופוזיציה במדינה התלוננו על אי סדרים בתהליך ההצבעה, והביעו זעם על החלטת ועדת הבחירות, בצהריי אתמול, לקבל תוצאות מקלפיות שלא נשאו חותמת רשמית.

"ועדת הבחירות העליונה שינתה את החוקים באמצע המשחק, אחרי שנפתחו כבר המעטפות, ובניגוד לחוק", אמר כמאל קיליצ'דרול, ראש מפלגת מפלגת העם הרפובליקנית, מפלגת האופוזיציה הגדולה בטורקיה. מוקדם יותר אתמול אמר סגנו, ארדל אקסונגאר, כי המפלגה תערער על התוצאות ב-60%-37% מהקלפיות והאשים את סוכנות הידיעות הממלכתית בפרסום תוצאות לא מדויקות.

אך ראש ועדת הבחירות , סאדי גוּבן, הגן על ההחלטה. "אין פה עניין של שינוי החוקים באמצע המשחק", אמר.

פאדי חאקורה, מומחה לטורקיה במכון המחקר הלונדוני "בית חתאם", תיאר את ניצחונו של ארדואן כ"ניצחון פירוס שמגיע עם מחיר פוליטי עצום. התוצאות תלויות בשאלה עד כמה רחוק תלך האופוזיציה עם טענותיה לאי סדרים בהצבעה, ומה תהיה התגובה הבינלאומית".

"ארדואן הכריז על ניצחון, אבל יש לא מעט סימני שאלה סביב ההכרזה הזאת", הוסיף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!