כוחות הצלה בסרי לנקה מבצעים מחפשים אחרי נעדרים בערימות בוץ ואשפה אחרי התמוטטות הר זבל על קבוצת בתים מחוץ לבירה קולומבו. לפחות 30 בני אדם נהרגו באסון, וייתכן שעשרות בני אדם נוספים עדיין קבורים בהריסות.

מאות בני אדם שהתגוררו בשכונת פועלים סמוך להר הזבל שהתנשא באתר הטמנת הפסולת במיטוֹטאמוּלה, עיירה בפאתי קולומבו, היו בעיצומן של חגיגות השנה החדשה כשהר הזבל קרס, ופגע בלפחות 150 בתים.

עד אתמול בבוקר (שני), חילצו הרשויות 30 גופות מתוך ההריסות, כך אמר לסוכנות הידיעות איי.פי ניוּאן בוֹפּגה, עורך דין שסייע לתושבים המקומיים במחאתם נגד הפעלתו של אתר הטמנת הפסולת. רשויות המדינה לא יודעות לנקוב במספר האנשים שייתכן שקבורים עדיין במקום, וישנם דיווחים סותרים על מספרם. אתמול פרסמו הרשויות כי שלושים בני אדם דווחו כנעדרים, אך מאוחר יותר צומצם המספר הרשמי ל-11 בלבד. יותר מ-600 תושבי האזור פונו לבתי ספר באזור, 11 בני אדם פונו לטיפול בבתי חולים.

חיילים חפרו במקום עם מחפרונים ואתים, כשקרובי משפחתם של הנעדרים מצביעים על המקום בו ניצב ביתם, בים עצי קוקוס, מנגו ובננה. בתים אלה מונחים כעת בערימות של קירות בטון שקרסו, ומכוסים בחומת בוץ בגובה של שמונה מטרים, מעורבבת בשקיות פלסטיק, שברי זכוכית ואשפה נוספת. זוגות אופניים וריקשות ממונעות – כלי רכב בעלי שלושה גלגלים שמשמשים כמוניות באזור – נמחצו או הוטלו הצידה.

נהג של אחת הריקשות הממונעות סיפר כיצד ניצלו חייו בנס. הוא היה בדרכו חזרה לביתו, מלווה ברעייתו ושלושת ילדיו. כשיצאו מהריקשה, ביתו אמרה כי היא מרגישה כאילו האדמה זזה מתחת לרגליה.

"הייתה רוח מאוד חזקה מצד אתר הפסולת, והבת שלי צעקה שההר נחצה לשניים" אמר היום ראסיקה סאנג'יווה, בן 41, "פתאום, אחד החלקים של ההר פשוט התרסק. כל האזור רעד".

המפולת מנעה מהם להימלט באופן מיידי, אך הם מצאו דרך החוצה בסופו של דבר, סיפר סאנג'יווה. כשהגיעו, מאוחר יותר, לבית בו היו אמורים לחגוג את השנה החדשה, הם מצאו אותו קבור תחת הפסולת, וגילו כי המשפחה – אם ובת שהועסקו בעבודות מזדמנות – נהרגו.

ראש ממשלת סרי לנקה, רניל ויקרמסינג'ה, התחייב במהלך סוף השבוע להביא לסגירתו של האתר, בו הוטמנה בשנים האחרונות פסולת רבה מקולומבו, שנים בהן התבצעו בבירה עבודות שיפוץ ובנייה נרחבות. עם הצטברות האשפה, וצמיחתו של הר הזבלף החל האתר לאיים על הבתים הסמוכים, והתושבים פתחו במחאה והתריעו על סכנות בריאותיות.

"האנשים האלה לא בחרו לגור ליד מזבלה. אבל הם הביאו לכאן את האשפה, וזה הפך את המקום הזה לנוראי", אמר נהג הריקשה, דיליפּ מירמאל, בן 34, שביתו ניצל אך הבתים סביבו קרסו כליל. הוא מנה לפחות 23 משכניו בין ההרוגים.

זה אסון שיצרה הממשלה" הוסיף, "אני חש עכשיו כעס ותסכול, אבל גם צער רב. ניסינו למחות ולהעלות את הסוגיה הזאת על סדר היום, אף אף אחד לא הקשיב לנו".