דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 13.5°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

למה אני רוצה לראות את אבי גבאי כראש ממשלה בעתיד

אינני יודע מה מידת הסיכוי שלו. בגילי מותר לי לחלום על אבי גבאי כמי שנראה לי כמנהיג ראוי לנהל את הדור הבא. לאחר שנים רבות אני חש שהאדם קורץ מהחומרים הראויים. אני שומע אותו, ואני זוכר במעומם את יאיר לפיד (בעיני רבים ראוי משום מה לרשת את ביבי) מדבר. זהיה כשעוד פתח לפיד את הפה מעבר לססמאות של "אהבת ישראל". אין מה להשוות אבי גבאי ללפיד. ברהיטות מובנת הוא יודע לנתח מצבים מורכבים ומסובכים ללא ססמאות. מספיק לשמוע אותו בטלוויזיה. אלה לא הקלישאות של לפיד. יש לו התייחסות משכנעת ועניינית. הוא הצליח לשבות את ליבי בטיעונים חפים מכל טריקים טלוויזיונים פופוליסטים. והכל באורך רוח ואם צריך, יש לו הומור (תכונה רצויה מאוד למנהיג). אני מדמיין אותו מנהל ישיבת ממשלה בנושאים מורכבים ביד רמה, בנינוחות ובסובלנות.
הוא מכיר את הנושא החברתי מההיסטוריה האישית שלו. מהמעברה. לא מנפנף בזה אלא רואה בזה חוויה כמו שמשה, שאול ודויד היו רועי צאן ויודעו להתייחס בחמלה לייצור שונה מהם באורך רוח. עבור גבאי המעברה היתה חוויה מלמדת לראות את אלה שחווים את קושי החיים. הוא מדבר על התקופה הזאת ללא כל התמרמרות, רואה בזה יתרון. אדם עם עצמה. כנראה שיכולת הלימוד המדהימה שלו הובילה אותו להיות תלמיד מצטיין בבית ספר שדרש מצוינות. ללפיד אין רקורד השכלתי כזה למרות שבא מבית עשיר שהיו לו את כל התנאים לכך. לפיד היה תלמיד רע ורצה להתקבל בבר אילן לתכנית אקדמית ישירות לתכנית מ.א.-דוקטורט מבלי להזיע- ללא ב.א ללא תעודת בגרות. העיקר לנפנף בתעודה מזכיר לי סטודנטים מניפולטיביים. גבאי גאה במידה שווה מהאחים שלו: מנהג מונית ועד איש מחשבים. הוא גם לא פוחד לומר את האמת על המשכורת המנופחת שלו כמנכ"ל "בזק" שהופרטה לפני שנים, ואומר את האמת: "הציעו לי חצי מליון ₪ לחודש. ואם היו מציעים לי שמונים אלף ₪, לא הייתי לוקח?" ומוסיף מסקנה מדהימה: הבכירים סתם מאיימים שיעזבו למשרות נחשקות בחו"ל אם יקצצו להם. אף אחד לא מחכה להם שם. אומרים שהיה מנכ"ל מצוין עם רמת ערנות גבוהה ביותר. זו תכונה חשובה ביותר אם ניקח בחשבון שמבקר המדינה העיר בחומרה רבה שיאיר לפיד היה אפאטי או פלגמתי בדיונים בקבינט ב"צוק איתן". ליברמן בכלל היה מתפרפר סידרתי מישיבות קבינט. יאיר לפיד מתעב פועלים, אביו טומי לפיד שיאיר מעריץ, שנא עניים. הם אשמים בעניים. יאיר כמנהל היה מפטר פועלים על ימין ועל שמאל (אנשים שעבדו בטלוויזיה מעידים על כך). לא נראה לי שאבי גבאי מסוגל לזלזל בפועלים, הבין את תרומתם לעומת הגמול הדל- כי הוא גדל בבית כזה והוא לא נראה כאדם שניזון משנאה עצמית. יאיר לא ניהל בחיים שלו שום דבר. אפילו קמפיין "השתיקה" מנוהל על ידי ציניקנים שבו הוא לא צריך לחשוף את כושרו המנהיגותי. כל התגובות של צוות לפיד הם כמו כלב שמסתכל אחורה אל הבעל הבית שלו. והבעל בית שלו זה ההמון שרוצה לשנוא חרדים כשמתאים, וערבים-מתאים תמיד. חוק הגיוס שלו הם אחד הבלופים הגדולים שלו שהביאו לו לפחות עשרה מנדטים. מנסים להשכיח שהוא היה שר אוצר עלוב תומך מתווה הגז הגזלה הגדולה בעשור האחרון. גבאי התפטר בגלל מתווה הגז כיוון שהבין בעניין המסובך הזה מצוין והבין שאפשר לקבל הרבה יותר כסף לטובת אזרחי מדינת ישראל ולא לכיסי הטיקונים האמריקאים והישראלים שאת הבלופים שלהם הוא יודע לקרוא היטב. זו הייתה נקודת קזוס-בלי עבורו. העיתונאית מירב אלוש ב"הארץ" מצפה שיחשוף יותר את משנתו בנושאים שונים? מצויין. לכי אליו. תאתגרי אותו. בשביל מה את עיתונאית? רוב המצביעים של לפיד המסכנים, או שעייפים מאלטרנטיבת מפלגת העבודה, או ימניים שליברמן לא קורץ להם. יותר קורץ ימני ישראלי ללא מבטא. ככה הם יכולים להיות גם יפים גם לאומנים. וגם בטוחים משום מה שיש לו סיכוי מול ביבי המאוס בגלל השחיתויות שלו. החרדים מכירים את הבלופים של לפיד והם לא קונים את כל הליקוקים שלו לאחרונה. לגבאי הם יאמינו שהוא לא שונא חרדים מהבית.
הוא כנראה יעשה דברים שלא ימצאו חן בעיני ואולי אף ארצה לבלוע את הנייר שאני כותב עליו. שיהיה. התאכזבנו כל כך הרבה. כאן נראה לי שיש סיבה לאופטימיות. אנשים כמו עמרם מיצנע, עמי איילון, עוזי ברעם צריכים לתמוך בו לסייע לו.
לעומת לפיד בן העדה שלי אני מעדיף את המרוקאי גבאי ולא משום שהוא מרוקאי. אם כי בימים טרופים אלה של הסתה יש בזה יתרון. ולגבי העניין של היחס לערביי ישראל הוא הרי לא התפקד לליכוד, לבית היהודי או ללברמן. הוא התפקד למפלגת העבודה. מאמין שידבר אתם בגובה העיניים. הוא לא טיפוס מהעולבים. אני מוכן בפעם הראשונה בחיי להתפקד למלגת העבודה בגלל אבי גבאי. חברי ישפשפו עיניים.
הלוואי שלא אתבדה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!