דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / המתח בין קוריאה הצפונית לארה"ב ממשיך להתגבר

סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, הזהיר אתמול (שבת) את קוריאה הצפונית שלא תבחן את נחישותה של וושינגטון | סגן שר החוץ של קוריאה הצפונית, הזהיר את ארה"ב מתגובה ישירה לכל פעולה אמריקנית | אל"מ (מיל.) אלדד שביט, טוען כי מדובר במבחן המרכזי של מדיניות החוץ של טראמפ

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג און (צילום: AP).
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג און (צילום: AP).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

המתח בין ארה"ב וקוריאה הצפונית, הולך וגובר במהלך השבועות האחרונים. במסיבת עיתונאים משותפת עם סגן נשיא ארה"ב מייק פנס, שנערכה אתמול (שבת), הודיע ראש ממשלת קוריאה הדרומית, האוון גו-האן כי הוחלט להקדים את הצבתה של מערכת אמריקנית ליירוט טילים בליסטיים. פנס, מצידו, הזהיר את קוריאה הצפונית שלא תבחן את נחישותה של וושינגטון וכי תגובתה תהיה קשה אם תעשה ניסוי בנשק גרעיני.

במקביל, אמר לרשת אלג'זירה סגן שר החוץ של קוריאה הצפונית, האן סונג-ריול, כי המדינה נמצאת בכוננות שיא והיא מוכנה להגיב לכל מהלך אמריקני. האן הדגיש כי קוריאה הצפונית תמשיך לערוך ניסויי שיגור טילים "על בסיס שבועי, חודשי ושנתי". וכן הזהיר את ארה"ב כי אם תתקוף, צבאה יגיב באופן ישיר.

צעדה לציון יום הולדתו ה105 של מייסד קוריאה הצפונית, סינג קום איל (AP Photo/Wong Maye-E)
צעדה לציון יום הולדתו ה105 של מייסד קוריאה הצפונית, סינג קום איל (AP Photo/Wong Maye-E)

אל"מ (מיל.) אלדד שביט הוא חוקר בכיר במכון למחקר ביטחון לאומי, ששירת בעבר כעוזר להערכה לראש חטיבת המחקר באמ"ן וכיהן כראש חטיבת המחקר וראש תחום מודיעין במשרד המזכיר הצבאי לראש הממשלה ושר הביטחון. ביחה עם דבר ראשון, הסביר שביט כי "האמריקנים מנסים ליצור הרתעה אחרת מזו של ממשל אובמה, ומנסים לגייס את סין כדי ללחוץ עליה".

עם זאת, הדגיש, "בשלב הזה מדובר בעיקר בשינוי מדיניות וורבאלי. בפועל, חוץ משייטת ונושאות מטוסים לא ננקטו מהלכים קונקרטיים. הניסיון הוא ליצור שיח של הרתעה".

על פי שביט אי אפשר להבין את המתרחש בלי להבין את מורכבות היחסים בין סין לארה"ב. "למעשהף יש כאן מאבק בין שתי מעצמות וקוריאה הצפונית היא כלי בתוך המאבק הזה" טען, "לסין יש אינטרס שארה"ב לא תתבסס באזור, בעיקר בהיבט המבצעי, עד היום קוריאה הצפונית שימשה חיץ ואם יהיה מהלך אמריקני נגדה,זה יאיים על סין".

אלדד שביט (תמונה באדיבבות המצולם).
אלדד שביט (תמונה באדיבבות המצולם).

לצד המאבק ארוך הטווח בין המעצמות, טען שביט כי בקוריאה הצפונית עצמה מגולמת סכנה ממשית. "קים ג'ונג' און הצליח, ביכולת תמרון מרשימה גם מול הסינים וגם מול האמריקנים, לבנות את הארסנל הגרעיני שלו וגם את יכולת נשיאת הטילים" אמר, "אף אחד לא יודע בדיוק כמה הוא הצליח בתכנית הגרעין אבל הוא עשה התקדמות משמעותית. תחת און, ביצעה עד היום המדינה ארבעה ניסויים גרעיניים".

הסוגיה שלפתחנו, על פי שביט, היא "סביב האיום של ארה"ב כנגד הניסוי הגרעיני הצפוי של קוריאה הצפונית. ניסוי נוסף מקדם את את הקוריאנים מבצעית ומוכיח שקים און הוא מנהיג לא ממושמע שכם הלחצים הפוליטיים של סין וארה"ב לא מצליחים לרסן אותו".

לדבריו, לסיכוי שיתבצע ניסוי גרעיני נוסף, ולתגובה האמריקנית אליו, יש גם משמעות אזורית כלפי מדינת ישראל. "חשוב שאיראן תלמד שארה"ב רצינית ומוכנה לתרגם איומים למעשים" סיכם שביט, "זה נכון גם לגבי חיזבאללה וחמאס כל אותם גורמים שבוחנים את ארה"ב, אין ספק שזה זה המבחן המרכזי של ממשל טראמפ ומדיניות החוץ שלו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!