דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הפלג הירושלמי

הפלג הירושלמי / במחאה כנגד המעצרים בקרב אנשי 'הפלג' - הפגנות וחסימת כבישים

28 חשודים נעצרו אור ליום אתמול (ג') בחשד כי הילכו איימים על בעלי חברות מסרחיות שסירבו לפרסם בעיתון 'הפלס', המזוהה עם הפלג הירושלמי | חסידיו של הרב אוירבך, המתנגדים לגיוס, טוענים כי המעצרים הם בתגובה למחאתם כנגד הגיוס

הפגנת הפלג הירושלמי אמש (קרדיט: קבוצת הוואטסאפ 'מחאות החרדים הקיצוניים')
הפגנת הפלג הירושלמי אמש (קרדיט: קבוצת הוואטסאפ 'מחאות החרדים הקיצוניים')

חסידיו של הרב אוירבך ניסו אמש (שלישי) לחסום את צומת בר אילן בירושלים, במחאה על המעצרים של ראשי הפלג הירושלמי, ועיתון הפלס. ההפגנה לוותה באלימות, ונסיונות חוזרים ונשנים לחסימת הכביש, אותם סיכלו כוחות מג"ב ושוטרים. למרות שבמהלך היום נראה היה כי ההפגנות יהיו במספר מוקדים ברחבי הארץ, והיה אף חשש מאלימות, ההפגנה בבר אילן לא חרגה מקו האופי של גל ההפגנות בחודשיים האחרונים. בהפגנות נעצר אדם אחד.

הפגנת הפלג הירושלמי אמש (קרדיט: קבוצת הוואטסאפ 'מחאות החרדים הקיצוניים')
הפגנת הפלג הירושלמי אמש (קרדיט: קבוצת הוואטסאפ 'מחאות החרדים הקיצוניים')

בלילה שבין ששני ושלישי, בתום חקירה סמויה, שהתנהלה מזה כחצי שנה, נעצרו במבצע ארצי ומקיף 28 חשודים מכל רחבי הארץ, החשודים כי במהלך השנה האחרונה הטרידו, איימו וסחטו מנהלים ונושאי משרה בכירים בחברות גדולות במשק וחברות ממשלתיות תוך ניסיון לשדלם לפרסם בעיתון "הפלס", שהוקם על ידי מקורבי הרב שמואל אוירבך, מנהיג הפלג הירושלמי, שאף משמש כסמכות הרוחנית של העיתון. בהמשך היום, יובאו חלק מהעצורים בפני בית משפט השלום בראשל"צ לדיון בעניינם.

כ-250 שוטרים, חוקרים, שוטרי יס"מ, לוחמי מג"ב ובלשים מכל הארץ לקחו חלק במבצע האכיפה. בו נעצרו, כאמור, 28 חשודים מירושלים, בני ברק, מודיעין עלית, אשדוד, רכסים וחדרה. כלל העצורים, בהם נושאי משרה בכירים במערכת העיתון, הובאו לחקירה במתקני להב 433, שם נחקרו על ידי חוקרי משטרת ירושלים.

הפרות סדר בירושלים (צילום: קבוצת הוואטסאפ "מחאות החרדים הקיצוניים")

במהלך ביצוע המעצרים בירושלים ובבני ברק החלה התגודדות סביב השוטרים, נקראו לעברם קריאות גנאי, ואף פרצו הפרות סדר שכללו שריפת פחים, השלכת חפצים וידויי אבנים, זאת בניסיון למנוע ולשבש את פעולת השוטרים.

בחלק מפעילות האכיפה, הגיעו חוקרי המשטרה, בין היתר, גם למשרדי עיתון הפלס בירושלים, ועל בסיס צווי חיפוש שהוציא בית המשפט, אספו במקום ממצאים – ביניהם גם מחשבים וחומרי מדיה – הקשורים לחקירה המתנהלת.

במשטרה ציינו כי מדובר בחקירה חשובה ורגישה שהחלה כחקירה סמויה, במהלכה נאספו ראיות ובוססה תשתית ראייתית שהובילה למעצר החשודים. עוד הוסיפו כי המשטרה תמשיך בפעילות הנחושה לאכיפת החוק והסדר ולמיצוי מלוא חומרת הדין עם החשודים.

"הטרדות בלתי פוסקות"

החקירה החלה בעקבות עשרות תלונות מבכירים בחברות גדולות במשק, בהן גם חברות ממשלתיות, שהתקבלו במחוזות השונים של משטרת ישראל ורוכזו במשטרת ירושלים. על פי הודעת המשטרה, ביצעו החשודים "הטרדות בלתי פוסקות" – באמצעות טלפון, דוא"ל ופקס – בהן הציגו עצמם ככאלו המייצגים ציבור גדול "המרגיש מקופח מכך שהם לא מפרסמים בעיתון המייצג אותם ובשל כך כדאי להם לפרסם בעיתון ה"פלס".

הרב שמואל אוירבך (צילום ארכיון: יעקב לדרמן \ פלאש90)

מהחקירה עלה כי החשודים נהגו לפנות מדי יום למוקד טלפוני, שכונה "קו המאבק", בו היו מזדהים באמצעות קוד, סיסמה וזיהוי מספר טלפון ממנו היו מתקשרים. שם הושמעו הקלטות של שדרנים שפרסמו תכנים הכוללים את פרטי החברה אותה הגדירו ככזו שצריך להטריד באותו היום. לטענת המשטרה, מלבד פרטי החברה כללו ההודעות גם את "'מדד ההטרדה" – כמה שיחות ו/או הודעות יש לשלוח באותו היום. על פי החקירה, המוקד הטלפוני הוקם על ידם למטרה זו.

מאות שיחות הטלפון וההודעות היו מכוונות לנושאי משרה בכירים באותן חברות ואף לבני משפחותיהם. מחומר החקירה עלה כי בשל ההטרדות הבלתי פוסקות, ועל מנת להפסיקן, בחרו חלק מהחברות לבטל את הפרסומים בכלי תקשורת אחרים.

אין זו הפעם הראשונה בה נחשד עיתון הפלס בפעילות מסוג זה. העיתון, שהוקם בשנת 2012 על רקע הפילוג בציבור הליטאי, סבל לאורך השנים מחרם מודעות שהופעל על ידי היתון הליטאי המתחרה – יתד נאמן.

עיתונים חרדיים בחנות בירושלים ברחוב יפו (צילום: ניצן צבי כהן).
עיתונים חרדיים בחנות בירושלים ברחוב יפו (צילום: ניצן צבי כהן).

כחלק מהניסיון לשבור את חרם המודעות, הוקם "ועד ידידי הפלס", שעל פי החשד במסגרת פעילותו התקשרו מאות אנשים, מדי יום, לגורמים הקשורים בחברות שפרסמו ביתד נאמן ולא בפלס, ומחו על החרמת העיתון. גם אז בוצעה ההתקשרות, בחלקה, דרך מוקד המאבק. במרץ 2015 עצרה המשטרה 22 איש בקשר לפעולות אלו, ועד אוגוסט של אותה שנה הוגשו בפרשה 18 כתבי אישום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!